واکنش‌ها به سرکوب معترضان: کانادا تحریم کرد؛ آلمان خواستار تحریم شد؛ اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد

جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه چهارم مهر اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه شماری از افراد و موسسات جمهوری اسلامی ایران از جمله «پلیس امنیت اخلاقی» وضع خواهد کرد.

پلیس امنیت اخلاقی که در ایران به «گشت ارشاد» معروف است، متهم به کشتن مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای، است که به اتهام بدحجابی بازداشت شده بود.

آقای ترودیو در سخنان خود گفت: «برای زنان در ایران که اعتراض می‌کنند و کسانی که از شما حمایت می‌کنند- ما در کنار شما می‌ایستیم».

او اظهار داشت: «متاسفانه ایران احترامی برای حقوق بشر قائل نیست و این امر جدیدی نیست. ما همراه با بقیه مردم جهان از حکومت ایران می‌خواهیم که به مردم خود گوش بدهد و به سرکوب آزادی و حقوق آن‌ها پایان دهد و به زنان و همه مردم ایران اجازه دهد که به‌طور مسالمت‌آمیز عقیده خود را ابراز کنند».

وزیر خارجه آلمان نیز روز دوشنبه خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراضات شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) اعلام کرد که دولت این کشور، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را به دلیل سرکوب اعتراض‌ها در ایران احضار کرده است.

او افزود، گفت‌وگوی سفیر ایران با مقام‌های دولت آلمان بعدازظهر دوشنبه انجام می‌شود.

در حال حاضر محمود فرازنده سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به درخواست‌های اتحادیه اروپا برای تحریم‌ها علیه ایران گفت، آلمان خواستار بررسی ”همه گزینه‌ها” است.

آنالنا بروک روز دوشنبه به خبرگزاری آلمان گفت که از نظر او سرکوب‌گری‌های رژیم ایران در برخورد با معترضین باید با مجازات روبرو شود و این امر می‌تواند شامل تحریم مقامات ایران نیز بشود.

او افزود: «عواقب بعدی» برای حکومت ایران باید خیلی سریع در محافل اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد.

خانم بروک تاکید کرد که تظاهرکنندگان ایرانی به صورت مسالمت‌آمیز صدای اعتراض خود را بلند کردند اما حکومت با خشونتی مرگبار با آن‌ها برخورد کرده و این امر «نباید بی‌پاسخ بماند».

به گفته وزیر خارجه آلمان، «حقوق زن معیاری برای وضعیت هر جامعه است…اگر زنان یک کشور امنیت نداشته باشند، هیچ کس امنیت ندارد».

از طرفی دیگر،‌لورنس نورمن خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال  از قول دیپلمات‌ها در توییتی می گوید اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به دلیل سرکوب اعتراضات شهروندان ایرانی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در بیانیه ای به نمایندگی از دولت‌های عضو این اتحادیه با اشاره به سرکوب اعتراضات در ایران از سوی حکومت گفته بود «برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات غیرخشونت‌آمیز،غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است. مردم در ایران مانند هر جای دیگر حق اعتراض مسالمت آمیز دارند. این حق باید در هر شرایطی تضمین شود.»

در این بیانیه گفته شده است «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از مقامات ایرانی می‌خواهند که اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که ایران یکی از امضا کنندگان آن‌ها است، به درستی رعایت کنند.»

بیانیه آقای بورل می گوید «از ایران انتظار داریم که فورا سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات را متوقف و دسترسی به اینترنت و همچنین جریان آزاد اطلاعات را تضمین کند. علاوه بر این، ما از ایران انتظار داریم که تعداد کشته‌ها و دستگیرشدگان را روشن، همه معترضان غیرخشونت‌آمیز را آزاد و روند مناسبی را برای همه بازداشت‌شدگان فراهم کند.»

در بیانیه خواسته شده تا جمهوری اسلامی ایران پرونده قتل مهسا امینی را «به درستی مورد بررسی قرار دهد» و عامل یا عوامل این قتل پاسخگو باشند.

*رادیو فردا * دویچه‌وله *بی‌بی‌سی‌

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »