«من یک اغتشاشگرم»؛ گوشه‌هایی از حمایت و همراهی سلبریتی‌ها با جنبش «زن، زندگی، آزادی»

گوشه‌هایی از حمایت و همراهی سلبریتی‌ها با جنبش «زن، زندگی، آزادی»

زیتون: جنبشی اعتراضی مردم ایران ک ه در واکنش به قتل مهسا(ژینا) امینی که این روزها «دختر ایران» لقب گرفته است به دومین هفته خود رسید و در بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافته است. هشتگ #مهسا_امینی  در توییتر به مرز ۸۰ میلیون یعنی معادل جمعیت ایران رسیده است. اعتراضات سراسری اخیر با حمایت چهره‌های سلبریتی اعم از هنرمندان و ورزشکاران زن و مرد ایران و جهان ویژگی منحصر به‌فردی به خود گرفته است و بسیاری از چهره‌های ایرانی و خارجی، اگرچه گاه با تاخیر، به همراهی با اعتراضات پیوستند تا بگویند«از هر چه سکوت و بی‌تفاوتی است، شرم می‌کنم».  با به‌روز رسانی این گزارش این حمایت‌ها و همراهی‌ها را هر لحظه گزارش خواهیم کرد.

***

وای به حال کسانی که جوانان را به گلوله می‌بندند

حسین علیزاده، موسیقی‌دان سرشناس، با «قلبی پر از درد و رنج و امید» از نسلی جوانی گفت که درک نمی‌شوند و «وای به حال کسانی که ان‌ها را در خیابان‌ها به گلوله می‌بندند» 

 

نافرمانی مدنی یعنی‌سرپیچی عامدانه از قوانین ظالمانه 

مانی حقیقی، با انتشار یک ویدیو نه تنها از معترضان حمایت کرد بلکه مفهوم و فلسفه نافرمانی مدنی را نیز تشریح کرد و گفت وقتی نماینده مردم نیستید انتظار نداشته باشید قانونی را که وضع می‌کنید، مردم اجرا کنند. این بازیگر  و کارگردان سینما افزود« همه ما میدانم که مفهوم نا فرمانی مدنی یعنی سرپیچی عامدانه از قوانین ظالمانه یکی از ارکان اصلی همین حکومت فعلی است.اشاره من به ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هست که اقای خمینی که از مردم خواست که در اعتراض به قوانین رژیم پهلوی به خیابانها بریزند و از آن قانون سرپیچی کنند.»

 

من یک اغتشاشگرم

باران کوثری، بازیگر سرشناس، با انتشار پستی در اینستاگرام، نوشت«اگر  مقاومت و اعتراض در برابر بربریت و باتوم و گلوله شما اغتشاش است، من باران کوثری یک اغتشاش‌گرم».

 


وطنم ایران  

علی دایی با انتشار یک پست در اینستاگرام، بر حمایت مجدد خود از  معترضان تأکید کرد و نوشت «هموطنانم خواهران و برادران من هستند، مطمئنا تا ابد کنارشان می‌مانم». این فوتبالیست سرشناس خطاب به حکومت نوشت «به جای سرکوب،خشونت و دستگیری، انگ منافق و اغتشاشگر زدن به مردم ایران، مشکلاتشان را حل کنید».

 

دیگر فیلم  نخواهم ساخت

وحید جلیلوند، کارگردان فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء»  و برادرش علی با انتشار یک ویدیو اعلام کردند که دیگر در جمهوری اسلامی فیلمی نخواهند ساخت.

 

خط خوردن از تیم ملی، فدای یک تار موی زنان ایرانی 

سردار آزمون، ملی‌پوش تیم فوتبال ایران، با گذاشتن یک استوری در صفحه اینستاگرامش،نوشت که تا کنون به‌خاطر قانون تیم ملی در اردو سکوت کرده است اما «دیگه طاقت نیاوردم، تهش میشه خط خوردن من از تیم ملی که فدای یه تار موی زنان ایرانی. به‌هیچ عنوان هم این پاک نمیشه. شرم بر شماها که آدم‌ها را به‌راحتی می‌کشید. زنده باد زنان ایرانی».‌ 

 

یک دنیا نگاهش به شماست

ترانه علیدوستی، هنرپیشه نام‌دار، با اعلام این‌که چند روزی است به صفحه اینستاگرام خود دسترسی ندارد، در پیامی که خانه سینما ان را منتشر کرد، خطاب به معترضان گفت« جهان جنبش عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی شما را دیده. مقاومت افسانه‌ای شما در حال رقم‌زدن تاریخ است»

 

ممارست و اتحاد و کار و جنگندگی، در آخر آزادی را ممکن می‌سازد

کیهان کلهر، موسیقی‌دان شناخته شده و استاد کمانچه‌، در یادداشتی کوتاه که در توییتر و اینستاگرام خود منتشر کرد  از همکارانش خواست که  با «هر علم و هنری که دارید در صحنه و کنار مردم بایستید و همه را به اتحاد فراخوانید و به هر قیمتی سفیر مردم ایران و تمام اقوامش باشید و فریاد حق‌خواهی‌شان را به‌گوش جهان برسانید […] همچون سیزده سال گذشته، تمام صحنه‌هایی که من روی آن ساز بزنم تریبون مردم آزادی‌خواه و آزادگانِ به تنگ آمده‌ی «سرزمینم ایران» خواهد بود»

 

 

ایران‌بانو به پا ساخته

کتایون ریاحی و شبنم فرشادجو به اتفاق استوری بدون حجابی منتشر کردند که روی آن نوشته «کثافت گشت ارشاد را جمع کنید». وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در واکنش می گوید که بازیگرانی که حجاب برداشته اند باید به فکر کار دیگری برای خود باشند. واکنش کتایون ریاحی در یک جمله این است:«به فکر یک شغل آبرومند برای خودت باش» کتایون ریاحی در آخرین پیام خود گفت: «ایران بانو به پا خاسته، بهپای تک‌تک کسانی که در خیابان هستند بوسه نثار می‌کنم»

برای مهسا امینی

آناهیتا همتی سر خود را از ته تراشیده و عکسی از خود را در توییتر به اشتراک گذاشته است. او در ویدئوی کوتاهی که به اشتراک گذاشته در حالی که موهای تراشیده‌اش بر زمین می‌رسید، می‌گوید: «برای ژینای ایران»

 

ژینا گیان، صدای تو اکنون در صدای ماست

شهرام ناظری، خواننده پرآوازه و استاد موسیقی ایران،  با انتشار تکه‌از یک از اجراهای مویه‌گونه‌اش به یاد ژینا(مهسا) امینی نوشت: «ژینا گیان، اواز زندگی بودی، صدای تو باید بلند خوانده شود. صدای تو اکنون در صدای ماست».

 

ای خدا، ای فلک، ای طبیعت، شام تاریک ما را سحر کن

همایون شجریان پس از جان باختن مهسا امینی در اینستاگرام خویش پستی به رنگ مشکی به اشتراک گذاشت و نوشت «نکشید این مردم را. این مردم سزاوار زندگی اند نه مرگ». در کنسرتی که همایون شجریان  در ملبورن استرالیا برگزار کرد، تصویری از مهسا امینی را در زمینه صحنه قرار داد و مرغ سحر را در حالی که هزاران ایرانی شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند اجرا کرد.

بزرگترین جنگ برای فمینیسم و حقوق بشر در ایران

خابی لیم، کمدین سنگالی، که او را غول شبکه اجتماعی تیک‌تاک می‌خوانند، در انتشار پستی با عکس مهسا امینی در تیک‌تاک نوشت «بزرگترین جنگ برای فمینیسم و حقوق بشر همین حالا دارد در ایران رخ می دهد. اگر در سیاره زمین زندگی می کنید و ساکتید؛ نمی‌توانید از حقوق زنان دم بزنید».

 

مهسا فقط ۲۲ سال داشت

پادما لاکشمی، هنرپیشه آمریکایی و سفیر حسن نیت سازمان ملل،  با انتشار ویدیویی در توییتر خود با خانواده مهسا امینی و همه معترضان شجاعی که این روزها جان خویش را به خطر می اندازند ابزار همدردی کرد. لاکشمی از آن روز بارها در توییتر با معترضان همراهی کرده است؛ «مهسا فقط ۲۲ سال داشت».

 

پاسخ مردم خشونت و قطع اینترنت نیست

عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه ۹۰ و ۱۲۰، که برنامه‌هایش بازدیدکننده میلیونی دارد، در پیامی از حاکمیت خواست تا صدای اعتراض مردم را بشنوند. عادل خطاب به حکومت گفت «پاسخ مطالبات مردمی که سال‌ها است رنج و سختی کشیده اند؛ خشونت، محدودیت و قطع اینترنت نیست».

 

مارادونای آسیا و راهبری اعتراضات

علی کریمی که جهان به او لقب مارادونای آسیا داده، این روزها در نقش یکی از راهبرانِ اعتراضات وارد صحنه شده و در شبکه‌های اجتماعی خویش از معترضان حمایت می‌کند. تندروها از هراس این تأثیرگذاری خواستار توقیف اموال او شده‌اند. علی کریمی در چندین پست نسبت به شناسایی لباس شخصی‌ها در تجمعات، راهکارهایی در زمان قطعی اینترنت و پرهیز از خشونت علیه اماکنی چون بانک‌ها، حفظ حرمت زنان با حجاب و قرآن و افراد نظاره‌گر توصیه‌هایی کرده و از ارتش ایران خواسته تا در کنار مردم بایستد و مانع سرکوب و کشتار شود.

 

بگیم و بخندیم و کیف کنیم؟ حتما!

مهران مدیری، بازیگر و کارگردان تلویزیون، که چند سالی است برنامه دورهمی او مخاطبان بسیاری دارد، در پیامی پر از خشم و بغض، اعلام کرد: حالش خوب نیست و به عنوان سازنده دیگر  نمی‌خواهد برنامه دورهمی پخش شود؛ «‌دورهمی! دوباره تلویزیون رو روشن کنیم و با هم بگیم و بخندیم، کیف کنیم؟ حتما! نمی خواهم هیچ تصویری حتی یک فریم از هیچ شبکه ای پخش شود».

ما شریک این جنایتیم

اصغر فرهادی،برنده جایزه اسکار، خیلی زود به اعتراضات پیوست. او نخستین واکنش به خبر جان باختن مهسا امینی در اینستاگرامش نوشت: «مهسا، دختر عزیزم! از دیروز که خبرتو را خوانده ام بیقرارم .بیزارم، این بار از خودم. تو روی تختی در بیمارستان خوابیده ای اما از همه بیدارتری و ما همه در اغماء. ما خودمان را به خواب زده ایم در برابر این ظلم بی پایان. ما شریک این جنایتیم». فرهادی  در دومین واکنش خود در ویدیویی به زبان انجلیسی  همه هنرمندان و فعالان مدنی  را خطاب قرار داد و از آنان خواست که از مردم ایران حمایت کنند.

 

ای گل ناز، نسترن، ژینا

محمدرضا عالی‌پیام ، شاعر و طنز‌پرداز، خیلی زود با معترضان همراهی کرد و برای مهسا امینی سرود « ای گلل ناز، نسترن، ژینا… دختر قهرمان من ژینا… های سرباز خط‌شکن ژینا… شال تو پرچم وطن ژینا… دختر کرد دختر ایران»

 

میزبان این ضیافت خونین خود شمائید

هدیه تهرانی، بازیگر سرشناس سینمای ایران،  خطاب به نهاد امنیتی نوشت « اخطار شما به من‌ رسید! اما بهتر است بدانید نه من رهبر این مردم هستم و نه مردمی که جانشان به لبشان رسیده است نیازی به دعوت من دارند. میزبان این ضیافت خونین خود شمایید! با مردم زندگی می‌کنم و خود این مردم‌ام».

از هرچه سکوت و بی‌تفاوتی است اظهار شرم می‌کنم

نوید محمدزاده، بازیگر مطرح سینما، با انتشار یک پست در اینستاگرام از معترضان پشتیبانی کرد و  با اعلام اینکه «زاده کردستان و فرزند ایران» است نوشت « قلبم به درد آمده است. از این رو خود را همراه و همدرد مردم نجیب وطنم میدانم و از هر چه سکوت و بى تفاوتى است اظهار شرم میکنم. این رفتار خشونت بار با زنان کشورم که بارها مشابه چنین فجایعى را رقم زده مورد تاییدم نیست […] مرا در این اعتراض علیه رفتارى که با ژینا و زنان کشورم شده است همدرد و همراه خویش بدانند»

 

 

این گزارش به‌روز رسانی می‌شود …

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. اصغر آقا من هم بیقرارم.بیزارم،از خودم که نه؛از شما بیزارم*.من کجا و شما کجا؛من نواده لیبرالها و منافقین دهه ۶٠ و مرفهین بی درد و آشوبگران دهه ٧٠ و فتنه گران و خس و خاشاکهای سال ٨٨ و دسیسه گران و کرکسها و مگسها و آشغالهای سال ٩۶ و اغتشاشگران و ویرانی طلبان و برااندازان سال ٩٨ و فرودستان و غارت شدگان و کارتن خوابهای ١۴٠١ کف خیابانم و شما ‌کارگردان و بازیگر و شومن و شاعر و خوانده و نوازنده اید و همواره یه پاتون اینور آب و یه پاتون اونور آب؛بنابراین ناگفته پیداست که من با شما هیچ نسبتی نداشته و ندارم و نخواهم داشت.

    عزیزم وقتی داری درباره خودت حرف می زنی که نباید از فعل جمع استفاده کنی؛بخصوص زمانی که سخنت را با فعل اول شخص مفرد « بیقرارم .بیزارم، این بار از خودم.» آغاز ‌کردی؛دیگه شرعأ و عرفأ و منطقأ باید ‌می نوشتی‌« من خودم را به خواب زدم و من شریک این جنایتم»البته تقصیر خودت نیست اصغر آقا؛حسب معمول جوگیر شدی و حواست نیست که داری هوایی می زنی.

    *وحید جلیلوند، علی دایی،باران کوثری،مانی حقیقی،مهران مدیری،هدیه تهرانی،حسین علیزاده،سردار آزمون،ترانه علیدوستی،کیهان کلهر،شهرام ناظری،همایون شجریان،عادل فردوسی‌پور،علی کریمی،نوید محمدزاده…
    لطیف حسین زاده.
    نهم مهر ماه هزار چهارصد و یک.

  2. همان مردمی که چندی پس از غلبه اجانب، دبیری دیوان حکومت اُمَوی را در دستِ دانایی و حکمتِ خویش گرفتند و به آنان آداب حکومت و کشورداری و حتی معاشرت ‌و ادب آموختند. ۳/۱۳

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »