در اشنویه اینترنت و تلفن ثابت قطع است و نیروهای نظامی در شهر حضور دارند 

گزارش‌ها از اشنویه حاکی است که علاوه بر قطعی کامل اینترنت، تلفن‌های ثابت نیز در این شهر با اختلال گسترده روبه‌رو شده و از صبح شنبه، نیروهای نظامی در سراسر شهر فضایی امنیتی حاکم کرده‌اند.

در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، اعتراض‌های گسترده در اشنویه موجب شد تا کنترل بخش‌هایی از این شهر به دست معترضان بیافتد و نیروهای امنیتی ناچار شوند از برخی محله‌ها عقب‌نشینی کنند.
قطعی تلفن و اینترنت اشنویه موجب شده تا اطلاع‌رسانی درباره رخدادهای این شهر بسیار دشوار شود.

به گفته یک منبع مطلع، شرایط این شهر در حال حاضر به شکلی است که در روز، حضور نیروهای امنیتی چشمگیر است، اما با تاریک شدن هوا و آغاز اعتراض‌ها و حضور خیابانی مردم، شرایط تغییر می‌کند.

برخی فعالان کرد می‌گویند که از صبح شنبه، دستگیری‌های گسترده‌ای در اشنویه آغاز شده و این احتمال وجود دارد که سرکوب در این شهر ابعاد بسیار خشن‌تری پیدا کند.
هنوز دقیق روشن نیست که در جریان اعتراض‌های یک هفته اخیر چند نفر در اشنویه کشته شده‌‌اند.

اشنویه شهری کوچک در نزدیکی مرز ایران و عراق است که اکثریت ساکنینش، کرد هستند

بر اساس گزارش‌های منابع محلی، بسیاری از مقامات محلی و نیروهای امنیتی وفادار به حکومت ایران که در اشنویه زندگی می‌کرده‌اند، خانواده‌های خود را از این شهر خارج کرده‌اند.
در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تصاویری از یکی از جاده‌های بیرون شهر دیده می‌شود که گفته می‌شود از مسیرهای اصلی ورود و خروج به شهر است و کنترل آن به دست معترضان افتاده است.
روشن نیست که صبح شنبه نیز آیا معترضان همچنان در این مسیرها حضور داشته‌اند یا نه.
اشنویه شهر کوچکی است که کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
با این حال ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که هزاران نفر از اهالی این شهر در اعتراض به جمهوری اسلامی به خیابان آمده‌اند.

خبرهای مربوط به عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از شهر اشنویه با استقبال معترضان در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد که در بسیاری از دیگر شهرهای ایران با سرکوب خشن نیروهای امنیتی روبه‌رو هستند.
اما از روز شنبه، ابراز نگرانی از وضعیت شهر اشنویه بسیار افزایش یافته است.
معترضانی که خارج از اشنویه به اینترنت دسترسی دارند از تلافی‌جویی نیروهای امنیتی در این شهر و دست زدن به خشونت‌های بیشتر ابراز نگرانی می‌کنند.
در یکی از ویدئوهایی که گفته می‌شود اشنویه را در روز شنبه نشان می‌دهد، هلی‌کوپتری دیده می‌شود که در ارتفاعی پایین در حال پرواز است.
دور جدید تظاهرات سراسری در ایران که بعد از جان‌باختن مهسا امینی آغاز شد، از شهرهای کردنشین سقز (زادگاه مهسا امینی) و سنندج کلید خورد.

* بی‌بی‌سی فارسی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »