نامه‌ای مشفقانه به اصلاح‌طلبان واقعی 

عبدالله ناصری طاهری

با سلام و احترام

ایران وارد دوران جدیدی شده است. خون مهسا امینی و خیزش خونخواهی “زن-جوان” برای آن مظلوم، معاصرت تاریخی ایران را ورق و رقم زد. تردید ندارم هیچ واقعه ای در  این ۴۴ سال به این اندازه [نظر] جهانیان را به ایران ستمدیده جلب نکرده است. خون ژینا معنای حیات و نیز حیات سیاسی را برای مردم شریف مظلوم ایران عوض کرد. روزهای کنونی، تاریخ سیاسی جدیدی را ثبت کرده که هر کنشگر حزبی و سیاسی اگر سکوت کند برای همیشه مقهور، مطرود و مغبون خواهد بود.

فارغ از مرگ‌ اسلام سیاسی در جهان به‌واسطه تباهی مطلق حکومت دینی، و دلسوزی نواندیشان و مصلحان مسلمان
نسبت به “اسلام معیار”(اسلام قرآنی نه اسلام فقهی)، وقت آن رسیده که مسلمانان سنت گرا هم برای حفظ همان “سنت خلافت زده” و غیراصیل خود، از حکومت دینی دور شده و نسبت به آناعلام برائت کنند.

مخاطب اصلی من در این “نامهٔ مشفقانه” آن دسته از اصلاح‌طلبان اسلام‌گرایی است که هنوز با مخیلهٔ تداوم جمهوری اسلامی زیست می‌کنند و آن را، رمز بقای ایران می دانند. اگر هنوز اندک امیدی به اصلاحات است کف آن، گفتمان مصطفی تاجزادهٔ مظلوم محبوس است و گر نه پایین تر از آن مسموع و مقبول مردم نیست. شک ندارم که در میان طیف اصلاح‌طلبان
واقعی و خصوصا جرگه رهبریِ این طیف، انسان‌هایی هستند محبوب مردم، ولی [مردم] با آغاز جنبش مدنی جدید، انتظار همراهی صریح آنان را نسبت به جنبش و شهادت مهسا دارند.

همان‌طور که کف اصلاح‌طلبی مردم را، کنشگری تاجزاده دانستم،موضع‌گیری گفتاری و نوشتاری کمتر از شیخ بزرگوار کروبی و بانو رهنورد، یک نوع “حیرت سیاسی” و یا همراهی تلویحی با حکومت فاسد است.

انکار نمی کنم که چند سالی است اصلاحات بی رمق و کم مخاطب شده، اما ساحت جنبش مهسا که کف مطالباتش لغو قانون حجاب و سقف آن تبدیل حکومت دینی فردی به دولت سکولار دموکراتیک است، فرصتی برای “خود بازسازی” اصلاح‌طلبان (واقعی) و آشتی با مردم است.

حیف است سیاسیونی که بهترین کارگزاری و مدیریت را در تاریخ ۵۰ ساله ایران، ثبت کرده‌اند و به سختی رنج دوگانگی حاکمیت را چشیده‌اند، خاموش بمانند و یا موضع کم‌رنگی بگیرند مانند آن چه “جبهه اصلاحات ایران” کرد.

نوشتن از «حجیت شرعی» در برابر «خون مظلوم» که زیره به کرمان بردن است، اما انفعال یا سکوت در برابر این رخداد بزرگ تاریخ، پایان عمر سیاسی هر اصلاح‌طلب واقعی خواهد بود.

عبدالله ناصری طاهری
دوم مهر ماه ۱۴۰۱

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. واقعا این ها چی مصرف می کنن یا ساقی شان چه کسی است؟!
    سیاسیونی که بهترین کارگزاری و مدیریت را در تاریخ ۵۰ ساله ایران، ثبت کرده‌اند؟!!!
    در مورد امیرعباس هویدا دارد صحبت می کند که در دوران او رشد اقتصادی دو رقمی داشتیم یا محمد خاتمی که با طرح احمقانه و شکست خورده خودکفایی گندم منابع آبی و خاکی کشور را نابود کرد؟! یا سد گتوند را که فاجعه عظیم بود ساخت که در دوران احمدی نژاد افتتاح شد و آن خسارت ها را به بار آورد؟!
    اصلاح طلبان به طور کامل در هپروت هستند. همین حجاب اجباری میراث آن جان بیدار است که هنوز بیدار است و جنایت می کند و از میراث اش خون می چکد. با تغییر زمانه حتی خامنه ای هم نمی تواند خدای دهه شصت و دوران طلایی امام را زنده کند!
    اعتراضات امروز بذر اش در نود و شش کاشته شد و در اعتراضات نود و هشت و سرنگونی هواپیما ریشه دوانید و امروز دارد به بار می نشیند همان اعتراضاتی که اصلاح طلبان می گفتند چرا کسی با این ها برخورد نمی کند و وزیر کشور اش با وقاحت از شلیک به سر و پای معترضان سخن می گفت!

    1. حکومت شاه بهترین حکومت ممکن برای ایران بود . شعار امروز مردم ایران ” آخوند باید گم بشه ” است ” با عمامه و بی عمامه .

  2. قبل از هربیانی میدانم که باگذشت زمان ، همه چیز، تغییر میکند وفهم ودرک هرانسانی ازهر موضوعی نیز تغییر خواهد کرد
    گذشت زمان نشان داد که هیچ چیزی نمیتواند مس یا فلز دیگری را به طلا تبدیل کند ولی واقعا، به دلیل عدم شناخت ونه حقه بازانه، بزرگان ودانشمندان قدیم چنین می پداشتند که میتوان مس را به طلا تبدیل کرد.
    نامه ها وپیام های دلسوختگان مردم دوست به خدا وپیغمبر وعلمای دینی ومجتهدان ویا به رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز نمیتواند کارساز باشد زیرا تغییر نوع نگاه این بزرگان ازآنچه امروز هستند به انسان های مردم دوست، درست نظیر تبدبل کردن مس به طلای کیمیاگران قدیم است.
    بکوشیم جامعه انسانی امروزوطن راازفضای خرافه وجهل، که روزی می توانسته مفید باشد، برهانیم،
    ما متاسفانه با مردمی سرو کار داریم که متظرند امام زمان ظهور کند تا بیاید وانتقام خون حضرت زهرا از قاتلان او بگیرد (ما منتظرمنتقم فاطمه هستیم).
    باهیچ دین ومذهبی، سردعوا نداریم بل میگوئیم در تاریخ بشری، هیچ حاکم دینی نتوانسته است دنیای مردم را تا کنون آبادتر کند ولی همه حاکمان دینی، دنیای مردم را خراب تر کرده اند، بنابراین حاکمان دینی امروز ایرا ن ثابت کرد ند نه میتوانند ونه میخواهند برای بهتر زیستن ایرانیان ، گامی بردارند

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »