گسترش اعتراضات، افزایش کشته‌ها، سکوت خامنه‌ای و رئیسی و اعلام جنگ بزرگترین گروه هکری دنیا


زیتون– مردم در خیابان علی خامنه‌ای را ضحاک می‌نامند و او همچنان از قدرت نظام تحت امرش در جهان سخن می‌گوید، رهبری که مردم ایران سالهاست دیکتاتور صدایش می‌کنند، گفته که «صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید و نه تسلیم.»

اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی دختر جوانی که توسط ماموران گشت ارشاد در ایران بازداشت شد، ادامه دارد، خبرها حاکی از دستگیری معترضان و تعدادی از فعالان حقوق زن و سیاسی است.

بر اساس تصاویر و خبرهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، اعتراضات در ده‌ها شهر ایران و بسیاری از دانشگاه‌ها در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ادامه داشت.

با وجود محدودیت‌های بسیاری که برای اطلاع‌رسانی وجود دارد، بر اساس آخرین گزارش‌ها، دست‌کم هشت نفر در اعتراض‌های روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌ و تعداد زیادی هم زخمی شده‌اند و از تعداد دستگیرشدگان خبری در دست نیست.

رادیوفردا خبر داده که توانسته تاکنون هویت شش نفر از قربانیان خشونت و سرکوب که با شلیک گلوله ماموران امنیتی کشته شده‌اند را به دست آورد. بر اساس این خبر رضا لطفی در دهگلان، فواد قدیمی در دیواندره، محسن محمدی در دیواندره، فریدون محمودی در سقز، زکریا خیال در پیرانشهر و فرجاد درویشی در ارومیه کشته شده‌اند.

رادیوفردا همچنین نوشته که گزارش‌ها حاکی از کشته شدن هاجر عباسی در جریان اعتراض‌های مهاباد است.

رسانه‌ها همچنین از بازداشت منصوره موسوی، مدرس دانشگاه، نویسنده و مترجم چند کتاب در حوزه جامعه‌شناسی زنان در مشهد خبر داده‌اند.

مهدی حمیدی شفیق، فعال دانشجویی سابق، نیز روز سه‌شنبه در تظاهراتی همراه با همسرش در تبریز بازداشت شد، گفته می‌شود او از ناحیه صورت نیز زخمی است.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران نیز از دستگیری یلدا معیری، عکاس مطبوعاتی و عضو این انجمن در تجمع اعتراضی روز دوشنبه در تهران خبر داد و اعلام کرد که هیئت‌ مدیره انجمن از دقایق ابتدایی انتشار این خبر پیگیری‌های مختلفی برای کسب اطلاعات دقیق از وضعیت او انجام داده است، اما نتوانسته از وضعیت یلدا معیری خبری به دست آورد.

این انجمن صنفی «دستگیری عکاسان مطبوعاتی را در حین انجام فعالیت حرفه‌ای خود محکوم کرده» و انجام فعالیت آزادانه در فضای شفاف رسانه‌ای را حق طبیعی و بدیهی عکاسان مطبوعاتی دانسته است.
یلدا معیری عکاس تصویر تاثیرگذاری است که در جریان اعتراضات ۱۳۹۶ در بسیاری از خبرگزاری‌های دنیا منتشر شد.

اعلام جنگ علیه حکومت
گروه هکری «انانیموس» به معنای «ناشناس» که معروف‌ترین گروه هکری در دنیاست، ویدئویی منتشر کرده که در آن تصاویری از اعتراضات ایران وجود دارد، در ویدئو گروه انانیموس خطاب به مردم ایران آمده است: «با سلام خدمت شهروندان ایرانی، این پیامی است از طرف «انانیموس» به همه ایران، ما اینجا هستیم و با شما هستیم.»

این گروه در پیام ویدئویی خود، علیه جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده و گفته که اجازه نمی‌دهد که حکومت با سرکوب، مردم ایران را خاموش کند و همچنین نمی‌گذارد که «حکومت ایران در اینترنت زنده بماند.»

در ویدئو منتشر شده انیمانوس آمده است: «ما شما را (در فضای مجازی) خاموش می‌کنیم و مردم هم شما را از قدرت پایین می‌کشند.»

این گروه در توییتی نوشت: «انانیموس عملیات سایبری را علیه دولت ایران راه اندازی می‌کند.»

این گروه هکری ابتدا وب‌سایت‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد و سپس هک شدن وب‌سایت بانک مرکزی در توییتر خبر داد.

پایگاه خبری دولت جمهوری اسلامی که توسط انانیموس هک شده تا لحظه تنظیم این گزارش چندین بار از دسترس خارج شده است.

یکی از اعضای این گروه هکری در پیامی توییتری که توییتر انیمانوس نیز آنرا باز نشر کرد، نوشت: «نمی‌توانید از این پول‌ خون‌آلوده استفاده کنید. زنده‌باد ایران آزاد.»

وبسایت خبرگزاری صدا و سیما و درگاه ملی دولت هوشمند هم چندین بار از دسترس خارج و دوباره وصل شده‌اند.

این گروه  هکری «انانیموس» با انتشار یک توییت، اعلام کرد که ۳۰ هزار سند و داده از پایگاه اطلاعاتی خبرگزاری فارس را در قالب یک فایل فشرده‌شده منتشر کرده است.

هکرهای انانیموس از تخصص خود برای کارزارهای اجتماعی استفاده می‌کند، این گروه علیه ولادیمیر پوتین بعد از حمله به اوکراین نیز دست به حمله زدند. این گروه در جریان حمله هکی خود ۱۲ دقیقه کنترل پخش تصاویر شبکه تلویزیونی دولتی روسیه را در اختیار گرفت و تصاویری علیه حمله به اوکراین پخش کنند.

امیر رشیدی، کارشناس اینترنت و امنیت شبکه درباره این حملات سایبری به بی‌بی‌سی فارسی گفت، مراکز دولتی مانند صدا و سیما زیرساخت‌های شبکه‌ای جدی و اساسی دارند و برای همین هکرها با حمله‌های «دی-داس» سعی می‌کنند وبسایت را از دسترس خارج کنند.

این اولین بار نیست که مراکز مهم حکمت جمهوری اسلامی هدف حمله سایبری قرار می‌گیرد.

گروهی عدالت علی چند ماه پیش دوربین‌های چند مکان از جمله زندان اوین را هک کرد. همزمان با سالگرد کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان ایران در تظاهرات آبان ۱۳۹۸، نیز بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها در ایران از کار افتاد و در بعضی از بزرگراه‌ها روی تابلو نوشته شد:‌ «خامنه‌ای، بنزین ما کو؟»

سکوت خامنه‌ای
رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ شهریور هیچ اشاره‌ای به مرگ مهسا امینی، دختر «جوان» اهل کردستان و اعتراضات «جوانان» در خیابان‌ها نکرد. او تنها به روایت برخی خاطرات دوران جنگ ایران و عراق پرداخت و خواستار مقابله با تحریف واقعیات آن دوران به‌ویژه برای «نسل جوان امروز ایران» شد.

سکوت علی خامنه‌ای در حالی است که در چند روز گذشته نام او در شهرهای مختلف ایران پس از مرگ مهسا امینی در شعارها مطرح بوده و معترضان از او با عنوان «دیکتاتور» و «ضحاک» نام برده‌ و بارها شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی در سخنرانی ۳۸ دقیقه‌ای خود در مجمع عمومی سازمان ملل از حقوق بومیان کانادا صحبت کرد اما اشاره‌ای به حقوق بشر، حقوق زنان، مرگ مهسا و اعتراضات اخیر نکرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، که در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با رئیسی دیدار کرد، گفت که به رئیس دولت جمهوری اسلامی گفته که فرانسه از حقوق بشر و حقوق زنان دفاع می‌کند و درگذشت مهسا امینی اعتبار جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه مدعی شد که رئیسی در ملاقات با مکرون پاسخ داده است که «اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد درباره زنان بیانیه بدهد، درباره خشونت پلیس علیه زنان در آمریکا و غرب بیانیه بدهد.»

حمایت نویسندگان زن
مارگارت اتوود نویسنده مشهور کانادایی و الف شفق نویسنده صاحب نام ترکیه‌ای از مبارزات زنان ایرانی برای احقاق حقوق‌شان پس از جان باختن مهسا امینی حمایت کردند.

مارگارت اتوود در توئیتر خود یک مقاله تحلیلی روزنامه گاردین با این عنوان را به اشتراک گذاشت: «شاید مرگ وحشیانه مهسا امینی لحظه سرنوشت‌سازی برای ایران باشد.»

مارگارت اتوود، نویسنده رمان مشهور و هولناکی با عنوان «سرگذشت ندیمه» است، او در کتاب خود نوشته که قصد داشته سرنوشت زنان در خاورمیانه، خصوصا ایران را به تصویر بکشد. سریال پربیننده «سرگذشت ندیمه» نیز براساس این کتاب ساخته شده است.

پیش از این نیز جی. کی. رولینگ، نویسنده مطرح بریتانیایی، از اعتراضات ایران حمایت کرده بود.

در اعتراضات روزهای اخیر زنان ایرانی حضوری پررنگ دارند و به نشانه اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی و اعمال حجاب اجباری، روسری‌های خود را از سرشان برمی‌دارند. تصاویری هم از آتش زدن روسری‌ها منتشر شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »