«این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»


زیتون
-مردم معترض در خیابان‌ها گلوله می‌خورند، زنان گیس بریدند و روسری آتش زدند، دانشجویان خون‌خواهی کردند. اما نیروهای امنیتی همچنان به سرکوب مشغولند و مسئولان حکومتی به انکار و دروغ.

اعتراضات مردمی به قتل مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشتگاه وزرای تهران کشته شد، ادامه دارد. کردستان سراسر اعتصاب بود.  اعتراضات از اغلب  شهرهای استان‌های کردستان، آذربایجان به  البرز ، اصفهان، مشهد، رشت و تهران کشیده شد. مأموران هم به پرده به سوی معترضان شلیک کردند. حتی اعتراض دانشگاه‌های تهران هم با سرکوب و تیراندازی نیروهای امنیتی روبرو شده است.

صادق صبا ، مدیر پیشین بی‌بی‌سی فارسی، آخرین ترانه انقلابى محمدرضا شجریان را  منتشر کرد «ترانه‌ای انقلابی  که مدتى پیش از درگذشتش ضبط کرده بود و مى خواست در روز خیزش مردم ایران با هدف سرنگونگى رژیم جمهوری اسلامى براى پشتیبانى از حرکت مردم پخش شود» .

پس از فراخوان اعتصاب و عزای عمومی، کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از بسته بودن مغازه‌ها در شهرهای مختلف کردستان منتشر کرده‌اند. ویدئوها نشان می‌دهد در شهرهای مریوان، بانه، سنندج، سقز و بسیاری دیگر از شهرهای کردستان مغازه ها تعطیل هستند. بر اساس اخبار مردمی در کردستان مأموران امنیتی شبانه با مغازه‌داران و کسبه تماس گرفته و آنها را تهدید کرده‌اند.

مردم در استان آذربایجان غربی نیز در شهرهای ارومیه، بوکان، مهاباد، سردشت و اشنویه به اعتصاب پیوستند.

از شهر دیواندره خبر رسیده که تیراندازی بی‌وقفه ماموران امنیتی به معترضان منجر به کشته شده حداقل ۴ نفر شده است.

سایت خبری کوردپا می‌گوید یکی از این دو نفر، «محسن محمدی فرزند خلیفه مسعود» که در تجمع اعتراضی امروز زخمی شده بود، «در بیمارستان سنندج جان خود را از دست داد.» بر اساس این گزارش،‌ فواد قدیمی فرزند عبدالله، یکی از معترضین دیواندره که از ناحیه شکم به شدت زخمی‌ شده بود نیز در بیمارستان کوثر سنندج جان باخت.

فضای شهر دیواندره کاملا نظامی توصیف شده است و گزارش شده که دستکم ۱۰ نفر مجروح شدند اما با توجه به شدت درگیری احتمال افزایش مجروحان وجود دارد.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از دیواندره صدای مردی است که می‌گوید: «جنگه دیواندره جنگه»

در روزی که سراسر  خیابان‌های سنندج سراسر، اعتراض و اعتصاب و درگیری و شلیک با گلوله جنگی به سوی مردم، اینترنت سنندج  تقریبا به طور کامل قطع شد.

تجمع اعتراضی مردم تهران در بلوار کشاورز  به خشونت کشیده شد در حالی که مردم شعار می‌دادند « مجتبی بمیری، رهبری را نبیینی»؛ «می‌کشم می‌شکم هر آن‌که خواهرم کشت»

اکانت توییتری ۱۵۰۰ تصویر چندین ویدئو از اعتراضات مردمی و تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم دیواندره، بوکان و مریوان منتشر کرده است.


در بوکان به یک‌ کودک ۱۰ سال شلیک شد.

معترضان در رشت ماموران را فراری دادند:

دانشجویان: کردستان، گورستان فاشیستان

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر روز دوشنبه ۲۸ شهریور در محوطه دانشگاه تجمع کردند و شعارهایی چون «می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» و «بسیجی برو گم شو» سر داده‌اند. بر اساس این تصاویر نیروهای بسیجی و حراست دانشگاه با دانشجویان درگیر شده‌اند.


دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بیانیه‌ای منتشر کرده و نوشتند که «قتل سیستماتیک و ددمنشانه» مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد «نماد ۴۴ سال سرکوب و وحشی‌گری» است که حکومت «نظم فعلی موجودیت و بقای خود را با آن گره زده و فضای خفقان را بر جامعه تحمیل کرده است.»

این دانشجویان افزودند: «هنگامی که گشت ارشاد به عنوان یکی از خشن‌ترین نیروهای حکومتی، مرتکب شنیع‌ترین اعمال غیرانسانی شده و فاسدترین سران نظام آن را تایید می‌کنند، نتیجه همین رخت سیاهیست که بار دیگر به اجبار به مردم پوشانده می‌شود.»

در این بیانیه آمده که «مهسا امینی تازه‌ترین قربانی این نیرو و نمودی از خشونت سیستماتیک گشت‌های وحشت در جمهوری اسلامی است.»، «روزی قاتلان مهسا و تمامی قربانیان چهار دهه‌ گذشته که چند صباحی پایه‌های کاخ ستم خود را بر سیل خون مردم‌ بنا کرده‌اند، به دست عدالت ملت سپرده خواهند شد.»

یکی از کاربران توییتر با انتشار ویدئویی نوشت: «بسیج دانشگاه پلی تکنیک «الله اکبرگویان» در حال حمله به دانشجویان معترض است.»


بر اساس فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

جمع بزرگی از معترضان در دانشگاه تهران با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «خیابونا غرق خون، استادامون خفه‌خون» روز دوشنبه دست به اعتراض زدند.

https://twitter.com/khabgard/status/1571824509816115205


دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه شعار دادند: «حجاب زن اجباری، بیگاری بیگاری»


دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز امروز شاهد اعتراضات دانشجویان بود. دانشجویانی که شعار دادند: «کردستان کردستان، گورستان فاشیستان»


بر اساس آخرین خبرها دانشجویان دانشگاه اصفهان نیز به اعتراضات مردمی به قتل مهسا امینی پیوستند و در محوطه دانشگاه تحصن کردند.

اعتراض و عزاداری زنان
شماری از زنان ایرانی نیز شیوه‌ای سنتی برای اعلام اعتراض و عزاداری خود به جان باختن مهسا امینی برگزیدند، فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که زنان موهای خود را مقابل دوربین تراشیده یا کوتاه کرده و برخی نیز روسری‌هایشان را آتش زدند.

به گزارش بی بی سی، بریدن مو هنگام عزا در میان بعضی از اقوام ایران از جمله لرها نشانه سوگواری است؛ آیینی که اکنون به روایت برخی از معترضان، به نمادی برای نشان دادن خشم تبدیل شده است.

کاربران زن در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر کردند که در سکوت موهای خود را می‌تراشند یا کوتاه می‌کنند. آناهیتا همتی، بازیگر تئاتر و سینما در اینستاگرام فیلم سر تراشیده خود را منتشر کرده و نوشته: «برای ژینای ایران.»

جی‌کی رولینگ، نویسنده مشهور کتاب پرطرفدار هری‌پاتر، ویدیویی از کوتاه کردن موهای زنان بازنشر کرد و نوشت: «شجاعت واقعی اینگونه است.»

اینترنت در بسیاری از شهرهای شمال غرب ایران دچار اختلال شده یا کاملا قطع است.

دروغ، انکار، سانسور و سردرگمی
روزنامه شرق گزارش داده که نام مهسا امینی در پیامک‌های اپراتور همراه اول فیلتر شده است و امکان ارسال پیامکی که در آن نام مهسا امینی باشد، نیست.

روابط عمومی وزارت ارتباطات هم گفته این سانسور به دستور این وزارت‌خانه اجرا نشد است.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر شب گذشته یک قدم به عقب برداشت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در مواجهه با این مساله (حجاب) نه پلیس باید به صورت مستقیم وارد صحنه شود و نه باید حل این مساله را با محاکم قضایی گره زد و نه اینکه متولی و مسوول این مساله دولت باشد.»

برخی از رسانه‌های حکومتی نیز خبردادند که «در پی حادثه رخ داده برای مهسا امینی، به دستور سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سرهنگ میرزایی رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ تا بررسی دقیق و کامل ابعاد پرونده مهسا امینی برکنار شد.»

اما حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در نشست خبری که به منظور تشریح جان باختن مهسا امینی برگزار شد، سخنان عجیبی بیان کرد، او گفت: «در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده و حتی به گفته افراد دیگر داخل ون شوخی و مزاح توسط خانم امینی صورت گرفته است.»

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز که از سوی احمد وحیدی مسئول رسیدگی به موضوع جان‌باختن مهسا امینی شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، مردم را تهدید کرد و با اشاره به مسئولیت خود در گزارش ماجرا، گفت پس از این گزارش «کسانی که مدعی مطالبی شدند و معلوم شود که آن مطلب منطبق با واقعیت‌ها نبوده است، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.»

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت که در آمریکا به سر می‌برد در گفتگو با شبکه CBS آمریکا مدعی شد: «زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند.» او ادعا کرد: «اصلا کسی به آن‌ها تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند.»

مرگ مهسا امینی که برای سفر تفریحی و دیدار با اقوام به تهران آمده بود و هنگام سفر به تهران توسط گشت ارشاد بازداشت و کشته شد، در سه روز گذشته باعث خشم عمومی و اعتراض‌های فراگیر کم‌سابقه شده است.

بر اساس اعلام بیمارستان کسری هنگامی که این جوان ۲۲ ساله به این بیمارستان منتقل شد، علائم حیاتی در او دیده نمی‌شد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »