اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی 

امروز دوشنبه بیست و هشتم شهریورماه، اصناف و بازاریان اکثر شهرهای کردستان در پی فراخوان احزاب سیاسی و تشکل‌های مدنی در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی اعتصاب کرده و بازار و فروشگاه‌های شهر را تعطیل کردند.

اصناف و بازاریان شهرهای بانه، اشنویه، دیواندره، سقز، سنندج، کرمانشاه، نقده، سردشت، دهگلان، کامیاران، مهاباد، جوانرود، بوکان، پیرانشهر و مریوان در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی اعتصاب و تاکنون تهدیدات اداره اماکن و نهادهای امنیتی برای بازگشایی واحدهای صنفی بی‌ثمر بوده است.

همزمان با اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان، شهروندان معترض در دیواندره در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی به خیابان آمدند و در این تجمع شعارهایی از قبیل “زن، زندگی، آزادی” و “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم” سر دادند.

تجمع اعتراضی شهروندان دیواندره با دخالت نیروهای امنیتی و ضد شورش به خشونت کشیده شده و نیروهای امنیتی و ضد شورش به سوی معترضان تیراندازی کردند.

اداره اماکن و نهادهای امنیتی در بوکان با ارسال پیامک کوتاه به اصناف و بازاریان، آنان را تهدید می‌کنند که از پیوستن به اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل ژینا امینی خودداری کنند.

همچنین اداره صمت و اتاق اصناف شهرستان بوکان، بازاریان را تهدید کرده که نسبت به واحد صنفی اقتصادی اقدام نمایند و در صورت عدم بازگشایی واحد صنفی و پیوستن به اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی برابر مستندات با آنان برخورد خواهد شد.

نیروهای لباس شخصی در مهاباد نیز اصناف و مغازه‌داران را تحت فشار قرار دادند که نسبت به بازگشایی واحدهایی صنفی اقدام نمایند، اما اصناف و مغازه‌داران این خواسته لباس شخصی‌ها را رد و به اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی پیوستند.

پس از آغاز اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی، نیروهای انتظامی در میدان آزادی (اقبال) سنندج اقدام به تفتیش بدنی و تلفن همراه شهروندان کردند و به گفته یک منبع مطلع، اداره اماکن سنندج اصناف و مغازه‌داران را تهدید کرده که در صورت عدم بازگشایی واحدهایی صنفی و پیوستن به اعتصاب عمومی، واحدهای صنفی آنها پلمپ خواهد شد.

گزارشات ارسالی به کُردپا حاکی از حضور گسترده نیروهای امنیتی و ضد شورش در خیابان‌های سقز و سنندج می‌باشد.

*کوردپا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »