«زن، زندگی، آزادی»

زیتون-  زن‌های سنندجی روسری‌هایشان  را بر باد می‌دهند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرمی‌دهند؛ دانشجویان  دانشگاه تهران فریاد زدند و نوشتند که «من یک هشتگ نیستم، یک انسانم»؛ ابراهیم رئیسی مجبور شد گوشی را بر دارد و بگوید «دختر شما همچون دختر من است»؛ ده‌ها نفر در سنندج و‌ سقز آماج گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفتند؛ گروهی از زنان  به اعتراض موهای‌شان را قیچی کردند؛  هشتگ #مهسا_امینی  در توییتر بیش از  یک میلیون ششصد  بار تکرار شده است و  تقریبا هیچ شخصیت و چهره شناخته شده‌‌ای نیست که یادی از مهسا امینی نکرده و لبی به اعتراض نگشوده باشد. حکومت اما باز هم راه انکار را می‌آزماید، کانال تلگرامی افسران جنگ نرم هم نقشه را لو می‌دهد؛ «تکراری و کثیف»:

یک روز پس از خاکسپاری مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشتگاه وزرا در تهران کشته شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات گسترده در سقز و سنندج و تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم معترض خبر دادند.

در حالی که رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی اصولگرا تلاش می‌کنند حمله و تیراندازی به مردم را نمایش و دروغ جلوه بدهند، بهزاد رحیمی، نماینده سقز در مجلس، روز یک‌شنبه ۲۷ شهریور به تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم معترض اذعان کرد.

رحیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، گفت: «در مراسم خاکسپاری هیچ کسی کشته نشد و فقط تعدادی زخمی سرپایی داشتیم؛ البته یک نفر هم به دلیل اصابت چند ساچمه به روده‌هایش در بیمارستان سقز بستری است.»

این نماینده مجلس اعتراف کرد که نیروی انتظامی و بیمارستان در مورد وضعیت مهسا امینی «عدم شفافیت و تاخیر» داشتند.

رحیمی در این مصاحبه در مورد اعتراضات گسترده بعد از خاکسپاری و مصدومان و آسیب‎دیدگان تجمعات بعدازظهر و شب شنبه اظهار نظری نکرد.

کانال تلگرامی، وبسایت راه دانا که سردبیر آن امیر مرتضوی، پیش از این معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی بوده است، در پستی با عنوان «حضور فیلمبردار و مستندساز و بازیگر از تهران در سقز» مدعی شد که فیلمی که در آن یک جوان سقزی زخمی شده و با حال وخیم به درمانگاه منتقل شده ساختگی است.

این کانال تلگرامی نوشت که خونی که روی زمین ریخته «مصنوعی»، حرکت دوربین مانند «یک فیلم سینمایی» و «به چند بازیگر مخصوصا یک زن» نقش داده شده که با «رسیدن دوربین شروع به مویه کند.»

کانال تلگرامی وبسایت راه دانا در انتها نوشت: «سفارش دهنده کیست؟ بازیگران چه کسانی هستند؟ همان ها که حساب شده دروغ ضرب و شتم را مطرح کردند؟ یا در بیمارستان با جنازه ای که ادعا می کردند به آن دسترسی نیست با میزان‌سن‌های حرفه‌ای کلیپ ساختند؟»

پس از انتشار اخبار مربوط به مهسا امینی در شبکه‌های اجتماعی مسئولان حکومت جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته تلاش کردند که به نوعی کشته شدن او را توجیه کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور در برنامه‌ای تلویزیونی  با انکار  هرگونه خشونت از سوی  عوامل گشت ارشاد، جان‌باختن مهسا امینی را به وضعیت جسمی او نسبت داد و گفت: «این خانم در سن ۵ سالگی روی مغزشان عمل انجام شد.»

چنین اخباری باعث شد که امجد امینی، پدر مهسا ادعاهای مطرح شده را رد کند، امجد امینی روز ۲۷ شهریور به روزنامه هم‌میهن گفت: «ژینا هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند. بیشترین بیماری‌ای که داشته سرماخوردگی بوده. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌اند.»

پدر مهسا در مورد فیلمی که از دخترش در بازداشتگاه وزرا نشان داده شده، گفت: «این فیلمی هم که از بازداشتگاه نشان دادند، تقطیع شده بود.»

او افزود: «چرا آن موقع که دخترم را از ون پیاده کردند، نشان ندادند؟ چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده؟ از نظر روانی به او استرس وارد کردند و این فاجعه را رقم زدند.»

معصومه ابتکار، مشاور زنان و خانواده دولت حسن روحانی، نیز به سایت «دیده‌بان ایران» گفت: «این فیلم تقطیع شده و انتشار آن سوالاتی را ایجاد کرده است.»

ابتکار در مصاحبه‌ای دیگر به وب‌سایت «رویداد» گفت که در دولت پیشین، هم در دولت و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو موضوع گشت ارشاد و ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطرح می‌شد، اما در هر دو موضوع «دولت اختیار چندانی نداشت و دستور‌ها از جای دیگری بود و گروه‌های فشار نقش داشتند.»

گفتنی است، بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، امروز نیز در برخی شهرهای ایران به خصوص مناطق کردنشین و همچنین دانشگاه تهران تجمعاتی برگزار شده است. معترضان در دانشگاه تهران شعار «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

تجمع‌های اعتراضی گسترده در سنندج و سقز وارد دومین روز خود شد.

این تجمع‌ها از ساعت‌های آغازین با خشونت نیروهای انتظامی و امنیتی همراه شد و بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های مردمی، این نیروها برای متفرق کردن شهروندان اقدام به تیراندازی و استفاده از گاز اشک‌آور کرده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سایت حقوق بشری «هه نگاو»، تا ظهر روز یکشنبه، دست‌کم ۳۸ نفر در شهرهای سقز و سنندج با شلیک مستقیم نیروهای گارد یگان ویژه و ضربات باتوم مجروح شده و ۱۳ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از ۳۳ نفری که هدف شلیک مستقیم نیروهای یگان ویژه قرار گرفته‌اند، پنج نفر به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به مراکز درمانی تبریز منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از جو امنیتی شدید در سقز و سنندج است. در پی فراخوان برگزاری «اعتصاب سراسری از کردستان تا تهران در روز دوشنبه ۲۸ شهریور» گفته می‌شود که فشار بر فعالان سیاسی و مدنی در شهرهای کردنشین افزایش یافته است. از جمله سایت «کردپا» خبر داده است که نیروهای امنیتی ضمن احضار ژینا مدرس‌گرجی، فعال حقوق زنان اهل سنندج به اطلاعات سپاه، او را تهدید کرده‌ و گفته‌اند که در صورت شرکت در تجمع‌های اعتراضی شهر سنندج «دیگر آفتاب را نمی‌بینی».

گروهی از زنان به نشان اعتراض و خشم، موهایشان را در برابر دوربین قیچی کردند:

گروه‌های سیاسی از طیف‌های مختلف، شخصیت‌های سیاسی، چهره‌های ورزشی و سینمایی، چندین نهاد بین‌المللی و سیاستمدار خارجی نیز به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

علاوه بر این، منابع خبری در حالی از کاهش شدید سرعت اینترنت در برخی شهرهای کردنشین خبر داده‌اند که حکومت ایران مدتهاست که تلاش می‌کند اینترنت بین‌المللی را محدودترکند. «طرح صیانت از فضای مجازی» نیز برای کنترل بیشتر اینترنت اجرایی شده است.

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفته است کاهش شدید سرعت اینترنت فعالیت‌های اقتصادی را با چالش‌هایی مواجه کرده است.
بابک عابدین، نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی به خبرگزاری ایلنا گفت: «اینترنت به‌عنوان مهم‌ترین بحث انتقال داده‌ها در مبادلات اقتصادی مختل است و همین راه را برای کشورهای رقیب هموار می‌کند تا جایگزین ما در مناسبات تجاری منطقه شوند.»

او افزود: «طرح‌های محدودکننده از جمله طرح صیانت حتی مغایر با موافقت‌های همکاری ایران با کشورهای CIS و کشورهای شرق آسیاست و اگر سیستم سرعت انتقال داده‌ها در ایران هم‌پایه آن‌ها نشود، بدون تردید در روند و ادامه فعالیت‌های اقتصادی با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. حکومت اسلامی جز خشونت و کشتار و غارت در چهل و چهار سال بعد از انقلاب کار دیگری برای ایران و ایرانی نکرده

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »