تیراندازی ماموران امنیتی به معترضان در خاکسپاری مهسا امینی 

زیتون-نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق کردن تجمع اعتراضی مردم سقز پس از برگزاری مراسم خاکسپاری مهسا امینی دست به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور زدند.

روز شنبه ۲۶ شهریور، مراسم تدفین مهسا امینی، با حضور گسترده مردم در سقز و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

گفته می‌شود که هزاران نفر از مردم معترض سقز، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. براساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی و شلیک و تیراندازی به سمت معترضان همراه بود. همچنین منابع خبری از کاهش شدید سرعت اینترنت در این شهر خبر داده‌اند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو تاکنون از زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر به دنبال شلیک نیروهای امنیتی خبر داده است و گفته می‌شود حال یکی از مجروحان وخیم است. در میان مجروحان ۲ نوجوان زیر ۱۸ سال و ۳ زن زخمی نیز وجود دارند.

هه‌نگاو پیش از این خبر داده بود که از ساعت‌های آغازین روز شنبه همزمان با انتقال جسد مهسا امینی به زادگاهش، تمام راه‌های منتهی به شهر سقز (راه‌های بانه، مریوان، دیواندره و بوکان) برای جلوگیری از ورود مردم شهرهای دیگر توسط نیروهای امنیتی مسدود شده بود.

روز جمعه ۲۵ شهریور، مهسا امینی (ژینا) پس از کمای سه روزه ناشی از ضرب و شتم گشت ارشاد در بازداشتگاه وزرا جان باخت و پیکر او در آرامستان اصلی سقز «آیچی» به خاک سپرده شد.
میلاد علوی خبرنگار روزنامه شرق در توییتر خود نوشت که ماموران با گلوله ساچمه‌ای به سمت تجمع کنندگان مقابل فرمانداری، شلیک کرده‌اند و تعدادی از معترضان هم مجروح شده‌اند. به گفته این روزنامه‌نگار منابع محلی از انتقال دستکم ۴ تن از مجروحان به بیمارستان خبر داده‌اند.

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر نیز تصاویر و ویدئوهایی از اعتراضات و تیراندازی به مردم منتشر کرده است در یکی از این ویدئوها جوانی نشان داده می‌شود که تیر خورده و به نظر می‌رسد جان سپرده است.

شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری مهسا شعار‌هایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» سر دادند. در ویدیوهای منتشر شده موتورها و نیروهای یگان ویژه به معترضان حمله می‌کنند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از پاره کردن تصویر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز توسط شهروندان خشمگین و معترض سقز که در ابتدای خیابان جمهوری این شهر نصب شده بود منتشر شده است.

از شامگاه پنج‌شنبه، گزارش‌های متعددی از جو امنیتی در شهر سقز و فشار بر خانواده مهسا امینی منتشر شده بود.

جمعه شب در تهران نیز تجمع‌هایی اعتراضی به کشته شدن مهسا امینی شکل گرفت که با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «می‌کشم می‌کشم هر‌آن که خواهرم کشت» همراه بود.

جان باختن مهسا امینی پس از کمای دو روزه به دلیل ضرب و شتم در بازداشتگاه وزرا موج واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی از آمار و ارقام حیرت‌برانگیز واکنش‌های مجازی به موضوع مهسا امینی خبر داد و نوشت که این موضوع مهم‌ترین موضوع یکسال اخیر در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

بر اساس آمار این کانال در توئیتر فارسی، بیش از ۱۹۰ هزار توئیت در این رابطه منتشر شده است. در گزارش این کانال آمده است که «این توئیت‌ها به شکل خیره‌کننده‌ای لایک شده‌اند و در مجموع بیش از ۷.۵ میلیون بار لایک و ۸۳۰هزار بار بازنشر شده‌اند.»
این کانال افزود که حدود ۱۱۰۰ توئیت در این زمینه فیواستار شده‌اند.

کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی از حدود ۵۶ هزار پست تلگرامی که بیش از ۱۳۲ میلیون بار دیده شده است نیز خبر داد و نوشت که در اینستاگرام مطالب مرتبط به این موضوع در مجموع ده‌ها میلیون لایک و کامنت داشته است. فقط تاکنون بیش از ۳۲۵هزار نفر به کمپین «کثافت گشت ارشاد را جمع کنید» پیوسته‌اند.

این کانال افزود که براساس این داده‌ها می‌توان گفت که در یکسال اخیر، هیچ موضوعی به اندازه مرگ مهسا امینی واکنش‌های مجازی را به‌دنبال نداشت. از حیث گستردگی واکنش‌ها، می‌توان این واقعه را با فجایعی که در سال ۹۸ رخ داد قیاس کرد.
گفتنی است که از زمان انتشار خبر جان‌باختن مهسا چندین نهاد بین‌المللی و سیاستمدار خارجی نیز نسبت به این خبر واکنش نشان داده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »