یک نماینده مجلس: مصوبه شورای عالی فضای مجازی همان طرح صیانت است 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید طرح کنترل و محدودسازی اینترنت در ایران با «دور زدن» مجلس، در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است.

آن‌طور که غلامرضا نوری قزلجه، نماینده استان آذربایجان شرقی گفته است: «آنچه که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده، همان ساختار و چارچوب طرح صیانت است که با اندک تغییراتی در کمیسیون تصویب شده بود.»

وی با انتقاد از ارجاع «طرح صیانت» به شورای عالی فضای مجازی، اضافه کرده است: «آن ارجاع طرح صیانتی که توسط رئیس مجلس صورت گرفت نشان می‌دهد همچنان اراده‌ای متصور نیستند که مجلس از کیان خودش در حق قانون‌گذاری‌اش دفاع و صیانت کند.»

«طرح صیانت» پس از آن‌ در دستور کار مجلس قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های متعدد، فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

اسفندماه سال ۱۴۰۰، کمیسیون مشترک مجلس که تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فعالیت می‌کند، با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی کلیات این طرح را که در راستای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر اینترنت تهیه شده است، تصویب کرد.

پیش از این هشدار داده شده بود هدف از تصویب این طرح که عنوان اصلی آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» اعلام شده، اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت است.

امکان تبدیل اینترنت به اینترانت (اینترنت داخلی) و نظارت همه‌جانبه بر محتوا و کاربران فضای مجازی از هشدارهای کارشناسان و نهادهای حقوق بشری در زمینه تصویب طرح صیانت است.

*رادیو فردا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »