بریتانیا، فرانسه و آلمان: ایران باید درباره منشا اورانیوم پیدا شده در سایت‌های خود به آژانس توضیح فنی معتبر بدهد

در پی اصرار ایران بر بسته شدن پرونده افشای ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود، سه عضو اروپایی برجام خواستار همکاری بدون تاخیر و توام با حسن نیت جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون این موضوع شدند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه عنوان کرده‌اند که با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام، ما با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین راه مواجهه با ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس و توافقات پادمانی، مشورت خواهیم کرد.

سه قدرت اروپایی تاکید کرده‌اند که برجام به هیچ وجه نمی‌تواند بهانه‌ای باشد تا ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی خود در رابطه با منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شانه خالی کند و باید درباره منشا اورانیوم پیدا شده در سایت‌های خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح فنی معتبر بدهد.

اعضای اروپایی برجام نیز در ادامه بیانیه مشترک خود با اشاره به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا گفته‌اند که «متاسفانه ایران ترجیح داده از این فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده و بجای آن، به برنامه هسته‌ای خود، فراتر از هر گونه توجیهی برای غیرنظامی بودن آن، ادامه می‌دهد».

این بیانیه می‌افزاید در حالی که ما به توافق احیای برجام نزدیک می‌شدیم، ایران موضوعات غیرمرتبطی را پیش کشیده که مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافق پادمان‌های منعقد شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس این بیانیه، خواسته اخیر ایران برای بسته شدن پرونده پادمانی، تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند و موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام‌آور قانونی آن بوده و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

*رادیو فردا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »