«حکومت تحمیل حجاب را از دستورکار خارج کند»؛ بیانیه ۲۱ تن از فعالان مدنی و سیاسی

زیتون- زهرا رهنورد و سید مصطفی تاج‌زاده به همراه ۱۹ تن از فعالان مدنی و سیاسی سرشناس در بیانیه‌ای سیاست حجاب اجباری را «اشتباه» و استمرار آن را «اشتباهی بزرگتر» خوانده و نسبت به عواقب آن هشدار دادند.

در بخشی از این بیانیه که به امضاء ۲۱ نفر از جمله ۱۵ نفر از زنان محجبه‌ی سرشناس رسیده، آمده است:«واقعیت این است که سیاست حجاب اجباری و به عبارتی تعیین شکل پوشش زنان توسط حاکمیت و اجبار نمودن بانوان محترم اعم از مسلمان و غیرمسلمان به پوشاندن موی سر خود، سیاستی بی فایده و پرهزینه بوده است که از سویی به چالش های جدی میان مردم و اسلام، و از دیگر سو میان مردم و حاکمیت، و مردم و مردم، انجامیده است»

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

اجباری کردن حجاب از آغاز، تصمیمی خطا بود که گذر زمان اشتباه بودن آن را بیشتر آشکار کرده است. اگرچه درباره ی وجوب و عدم وجوب حجاب، میزان آن و نیز پوشاندن موی سر برای زنان، مناقشات جدی فقهی وجود دارد اما در این باره که تحمیل حجاب محمل شرعی قابل دفاعی ندارد، چندان نمی توان مناقشه نمود.

واقعیت این است که سیاست حجاب اجباری و به عبارتی تعیین شکل پوشش زنان توسط حاکمیت و اجبار نمودن بانوان محترم اعم از مسلمان و غیرمسلمان به پوشاندن موی سر خود، سیاستی بی فایده و پرهزینه بوده است که از سویی به چالش های جدی میان مردم و اسلام، و از دیگر سو میان مردم و حاکمیت، و مردم و مردم، انجامیده است. به دیگر سخن این سیاست برای همه ی طرفهای درگیر یعنی مردم، به ویژه زنان، حاکمیت و اسلام هزینه ی فراوانی داشته است.

اگر ما می توانستیم با اجماع و قاطعیت بگوییم که:
الف- حجاب سخت‌گیرانه‌ای که توسط حکومت تعریف شده مبتنی بر حکم قطعی شرعی است،
ب- اجبار نمودن بانوان محترم اعم از مسلمان و غیر مسلمان به رعایت حجاب مذکور مبتنی بر حکم قطعی شرعی است،
ج- حکومت شرعا مجاز به مجبور نمودن زنان اعم از مسلمان و غیر مسلمان به رعایت حجاب مذکور با استفاده از هر وسیله ای ولو زور می باشد،

در این صورت باز هم برای پیگیری سیاست حجاب اجباری با توجه به هزینه های آن و اکراه بسیاری از زنان نسبت به پذیرش آن، جای تامل وجود داشت؛ اما اکنون که در هر سه مورد فوق الذکر هیچ اجماع و قطعیتی وجود ندارد، پافشاری بر استمرار این سیاست اشتباهی بزرگتر از اشتباه نخستین است. ارتکاب منکرات فراوان برای تحمیل حجاب به زنان آنقدر فاحش است که منکر احتمالی نپوشاندن موی سر نزد آن ناچیز است. به راستی حکومت تا کجا می خواهد به این تنش اجتماعی دامن بزند؟

اگر حکومت در موضوعاتی که پرداختن به آنها قطعا وظیفه ی اوست، مانند مبارزه ی راستین با فساد اقتصادی، فقر، بی کاری، گرانی و …، به اندازه ی تحمیل حجاب بر زنان هزینه کرده بود، حتما حاصلی در بر داشت.

ما امضا کنندگان این بیانیه نسبت به استمرار سیاست نادرست حجاب اجباری و سخت گیری و اعمال خشونت و محدودیت های غیرعاقلانه و غیرعادلانه به بانوان محترم هشدار داده و درخواست تجدیدنظر در این سیاست ها و تصمیمات نادرست را داریم. به گمان ما بهتر آن است که حکومت موضوع تحمیل حجاب را از دستورکار خود خارج نماید. مطمئنا مردم محترم و بافرهنگ این سرزمین کهن خود، مانند مردمان دیگر جوامع با این مقوله، مواجهه ای عقلانی و پسندیده خواهند داشت.

شهربانو امانی – مصطفی تاج زاده – فاطمه راکعی – زهرا ربانی املشی – علی رضا رجایی – حسین رفیعی – زهرا رهنورد – پروانه سلحشوری – احسان شریعتی – فیروزه صابر – طاهره طالقانی – طیبه طالقانی – سمیه طهماسبی – حسین کروبی – الهه کولایی – فاطمه گوارایی – فخرالسادات محتشمی پور – احمد منتظری – آذر منصوری – صدیقه وسمقی – فائزه هاشمی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »