ادعای قتل روح‌الله خمینی پس از سی و سه سال؛ جماران تکذیب کرد 

زیتون– وب‌سایت جماران، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، ادعای ترور او را که توسط یکی از محافظانش مطرح شده بود، رد کرد و سخنان او را «کذب و بی‌پایه» خواند.

موسسه تنظیم و نشر آثار خمینی اکنون از سوی حسن خمینی نوه او اداره می‌شود که میراث‌دار رسمی پدربزرگش به شمار می‌رود.

حمیدرضا نقاشیان یکی از محافظان روح‌الله خمینی ۸ مرداد در گفت‌وگویی ویدیویی با کانال یوتیوب «رهیافتگان» مدعی شد: «امام ترور شده است، ایشان با مشکل قلبی به بیمارستان رفت، ولی در بیمارستان خون‌ریزی معده کرد. آقای هاشمی نگذاشت افشا بشود». او افزود که کپسول‌های مورد استفاده برای ترور از طریق چند رابط از یک «داروخانه زیرپله‌ای» در لندن خریداری شده بود و این داروخانه قبل از آن وجود نداشت و برای این کار ایجاد شده و بعد تعطیل شد.

نقاشیان ضمن اینکه مرگ روح‌الله خمینی را «شهادت» نامید، گفت که موضوع ترور و قتل خمینی در پرونده‌ای در وزارت اطلاعات مطرح شده که او هم در دوره‌ای روی این پرونده «کار نسبتا سنگینی» را انجام داده و ادامه داد: «داروهایی از طریق افرادی به عنوان رابط خریداری شده است. من از همه این افراد بازجویی کردم.»

به گفته محافظ شخصی رهبر پیشین جمهوری اسلامی، متن بازجویی‌ها در پرونده وجود دارد اما قصدی برای انتشار آن وجود ندارد. او افزود که قبلا در مصاحبه با خبرگزاری فارس نیز این سخنان را مطرح کرده اما گفته‌هایش از متن مصاحبه حذف شده است.

نقاشیان افزود: «با توجه به این که اخیرا شبهه نفوذ در بیت علی خامنه‌ای به وجود آمده، لازم است که حفاظت بیشتری انجام شود.»

جماران در خبری کوتاه اعلام کرد که نقاشیان «جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در سال ۵۷، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته است و ادعاهایی که مطرح شده نیز به هر انگیزه و علت که بیان شده، سراسر کذب و بی پایه است». و اضافه کرد که موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی درباره این موضوع در روزهای آینده بیانیه‌ای منتشر می‌کند.

آیت‌الله خمینی در ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ درگذشت. علت اصلی مرگ «ایست قلبی» اعلام شد. در همان زمان محمدحسین خوشنویس، عضو گروه پرستاری از خمینی گفت که «او در یک‌ماهه آخر حیات به سرطان معده مبتلا شده بود و پس از دومین مرتبه تزریق داروی شیمی درمانی، دچار سکته وسیع قلبی شد و درگذشت.»

یک منبع آگاه در این رابطه به «زیتون» گفت که سخنان این محافظ در مورد ترور آیت‌الله خمینی تازگی ندارد. البته روایت نقاشیان در مورد پنهان‌کاری آقای هاشمی را تاکنون نشنیده است. او افزود که روایت‌های متعددی از مرگ رهبر انقلاب بیان شده و حتی عده‌ای مدعی شده‌اند که حاج احمد خمینی در مرگ پدرش نقش داشته است، اما شایعاتی که در مورد مرگ آیت‌الله خمینی مطرح شده‌اند به دلیل سن بالای او، مورد توجه قرار نگرفت.

این منبع مطلع در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش فوری سایت جماران گفت که حتی اگر چنین شایعاتی حقیقت داشته باشد، سید حسن خمینی آن‌را تکذیب می‌کند چرا که به هیچ‌وجه علاقه‌مند نیست که به طور کامل از مناسبات قدرت حذف شود.

این منبع آگاه افزود: پس از آنکه حسن خمینی چند سال پیش از پیگیری پروند قتل پدرش منع شد، با آنکه در محافل خصوصی هرگز صراحتا ترور پدرش را انکار نمی‌کند اما دیگر چنین مسائلی را علنا پیگیری نمی‌کند.

منبع زیتون گفت، حسن خمینی با آنکه می‌تواند یکی از مدعیان جدی رهبری پس از آیت‌الله خامنه‌ای باشد اما تاکنون با سیاستی که آن‌را مصلحت می‌نامد همچنان از صحنه سیاست حذف نشده است.

این منبع آگاه با ذکر خاطره‌ای به دیدار حسن خمینی با عده‌ای از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت که در این جلسه چند نفر نسبت به دیدارهای او با محمود احمدی‌نژاد اعتراض کردند، سیدحسن در پاسخ گفت که امام رضا بنابر مصلحت ولیعهد مامون شد، درحالی که هارون پدر مامون، امام کاظم پدر امام رضا را کشته بود، من هم با مصلحت‌سنجی امام رضا حتی با قاتل پدرم هم دیدار می‌کنم.

احمد خمینی روز ۲۵ اسفند ۱۳۷۳، چهار روز پس از انتشار آخرین مصاحبه به شدت انتقادی‌اش، درگذشت. علت رسمی مرگ ناگهانی او، سکته قلبی و مغزی اعلام شد اما ابهامات بسیاری در این مورد مطرح شده است.

همزمان با مطرح شدن «قتل‌های زنجیره‌ای» موضوع قتل احمد خمینی نیز مطرح شد. عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر و تحلیلگر سیاسی در یک سخنرانی گفت که «محمد نیازی»، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح به حسن خمینی گفته است که پدرش نیز توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیده و اکبر خوش‌کوشک و سعید امامی به قتل احمد خمینی اعتراف کرده‌اند.

این موضوع در دادگاه عمادالدین باقی مطرح شد و پس از آن حسن خمینی این موضوع را تایید و اعلام کرد که این موضوع را به صورت شفاهی نیز به دادگاه اعلام کرده است.

مرگ بسیاری از مقامات بلندپایه در جمهوری اسلامی مشکوک توصیف شده و حتی اطرافیان این مقامات و رسانه‌ها مطالبی را در این زمینه منتشر کرده اند. اما تاکنون در مورد ترور و قتل آیت‌الله خمینی رسما مطلبی منتشر نشده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »