آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با پوتین حمله روسیه به اوکراین را ستود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد و با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد.

بنا به گزارش وب‌سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، او در این دیدار به ولادیمیر پوتین گفت که «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران به نوعی تکرار یکی از ادعاهای روسیه در حمله به اوکراین است که می‌گوید غرب به راه انداختن جنگ علیه روسیه بوده است؛ ادعایی که شواهدی برای آن ارائه نشده و غرب آن را رد می‌کند.

روسیه می‌گوید نگرانی از گسترش ناتو به اوکراین از دلایل این تهاجم بوده و علی خامنه‌ای نیز روز سه‌شنبه در دیدار با پوتین گفت که به باور او «اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.»

او شواهدی برای این مدعای خود ارائه نداد.

تجاوز روسیه به اوکراین که حدود ۵ ماه پیش آغاز شد، شمار بسیاری کشته و آواره برجای گذاشته و انتقادهای گسترده بین‌المللی را به دنبال داشته است.

رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال جواد اوجی، وزیر نفت، قرار گرفت و پس از آن نخست با رئیس جمهور ایران و سپس با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. این پنجمین دیدار ولادیمیر پوتین با علی خامنه‌ای است.

بخش بزرگ دیگری از اظهارات علی خامنه‌ای در دیدار روز سه‌شنبه‌اش با ولادیمیر پوتین به مسئله اقتصادی مربوط بود و او گفت که همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، به‌ویژه در پی تحریم‌های غرب، «ضروری و به نفع هر دو کشور» است.

آیت‌الله خامنه‌ای افزود که «تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.»

*رادیو فردا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. یعنی آقای خامنه ای نمیداند شبه جزیره کریمه هم متعلق به اوکراین بود و پوتین آن را هم در ۲۰۱۴ با قلدری تصاحب کرد و اگر اوکراین برای بازپس گیری کریمه جنگ راه می انداخت در واقع حقش بود؟ غرب به فکر منافع خود است وگرنه چرا در این هشت سال برای کریمه جنگ راه نینداخت؟
    ذلت معمولا یکدفعه دامن انسان را نمی گیرد بلکه استدراجی و پله پله است … کار جمهوری اسلامی و شعار — لاشرقیه و لا غربیه — به توجیه تجاوز و طمع پوتین به خاک و جمعیت انسانی اوکراین انجامید.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »