۱۷ درصد دختران زیر ۱۸ سال و ۳ درصد دختران زیر ۱۵ سال ایرانی ازدواج می کنند

زیتون- معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که در ایران ۱۷ درصد از دختران زیر ۱۸ سال و سه درصد از دختران زیر ۱۵ سال ازدواج می‌کنند.
شیرین احمدنیا، این معاون سازمان بهزیستی، این مطلب را بر اساس آمار «یونیسف» و در نشستی با عنوان «ازدواج در سنین پائین» ارائه کرده است.
y-1-660x330 شیرین احمد‌نیا در این نشست از «گسترش پیوندهای خانوادگی»٬ «حفاظت از دختران» و «جلوگیری از درگیری دختران با موضوعات جنسی» به عنوان سه عامل مهم ازدواج زودهنگام دختران در ایران نام برده است.
به گفته وی، ازدواج در سن پایین بیشتر در جوامعی دیده می‌شود که «دختران به اندازه پسران از ارج و قرب برخوردار نیستند و بیشتر به عنوان یک بار اضافی تلقی می‌شوند، باری که باید هر چه زودتر آنها را رد کنند.»
«فقر و تلاش خانواده‌‌ها برای کاهش هزینه‌ها» از دیگر عوامل ازدواج در سن پایین در جوامعی همچون ایران است که این مقام مسئول در نشست یادشده بدان اشاره کرده است.
ایسنا خبر داد که در این نشست طراوت مظفریان، عضو جمعیت «امام علی» هم از گسترش «کودکان بیوه» سخن گفته و افزوده است که این کودکان در ۱۲ سالگی ازدواج کرده و در ۱۳ و ۱۴ سالگی بیوه شده‌اند.
طراوت مظفریان اضافه کرده این کودکان «با انواع مشکلات روحی روبه‌رو هستند» و برخی از آنها «از مدارک هویتی نیز برخوردار نیستند».
به گفته وی، «موضوع ازدواج در سن کم فقط مربوط به دختران نیست و در برخی مواقع شاهد ازدواج پسران در سن کم نیز هستیم.»
معضل اجتماعی ازدواج کودکان دختر سال‌های متمادی است که موضوع بحث فعالان مدنی و به‌ویژه فعالان حقوق کودک در ایران بوده است.
اسفندماه سال گذشته نیز شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، گفته بود که آمار ازدواج دختران زیر سن قانونی در ایران «نگران‌کننده» است.
بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ هم کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در مورد گزارش‌های حاکی از افزایش شمار ازدواج‌های اجباری دختربچه‌ها در ایران «عمیقا» ابراز نگرانی کرده بود.
بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ ۹ سال تمام برای دختران و ۱۵ سال تمام برای پسران است.
در سال ۱۳۹۱ یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته بود که «هیچ دفترخانه‌ای» در کشور حق ثبت ازدواج «دختران زیر ۱۰ سال و پسران زیر ۱۵ سال» را ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »