رسانه‌های سپاه: «معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی دستگیر شده است»

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و تلویزیون حکومتی ایران روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه از بازداشت چند خارجی از جمله یک دیپلمات ارشد بریتانیا و همسر رایزنی فرهنگی اتریش در تهران توسط اطلاعات سپاه خبر دادند.

این رسانه‌های حکومتی مدعی شدند که این «دیپلمات‌ها» هنگام «نمونه‌برداری از خاک منطقه ممنوعه» در کویر مرکزی ایران توسط پهپادهای سپاه رصد می‌شدند که شناسایی و دستگیر شدند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که خبر بازداشت یک دیپلمات بریتانیایی را رد کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است: «گزارش ها درباره بازداشت یک دیپلمات بریتانیایی کاملا نادرست است.»

در گزارش خبرگزاری فارس و تلویزیون ایران هیچ تاریخی بیان نشده و هنوز مشخص نیست که افراد دستگیرشده همچنان در بازداشت هستند یا نه.

خبرگزاری فارس در این زمینه از دیپلمات ارشد بریتانیا با عنوان «معاون سفیر انگلیس» نام برده و نوشته که او «نیز از افرادی بود که با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته بود، اما تصاویر ثبت‌شده نشان می‌دهد این فرد به دنبال نمونه‌برداری از خاک این منطقه بوده است».

با این حال در این گزارش اشاره نشده که دلیل ممنوع بودن برداشتن نمونه خاک از این منطقه چه بوده است.

تلویزیون حکومتی ایران نیز فیلمی در قالب خبر منتشر کرده است که در آن، دیپلمات ارشد بریتانیا، «گیلز ویتاکر» معرفی می‌شود. این گزارش ادعا می‌کند که او همراه با خانواده‌اش در حال «نمونه‌برداری از خاک یک منطقه ممنوع» بوده که در آن‌جا «یک رزمایش موشکی هوافضای سپاه پاسداران انجام شده بود».

در این فیلم همچنین ادعا می‌شود که «ویتاکر پس از عذرخواهی، از (منطقه) اخراج شد».

تلویزیون حکومتی ایران یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را همسر رایزن فرهنگی اتریش در ایران معرفی می‌کند. در این فیلم، یک خارجی دیگر به نام «ماسیه والزاک» نیز نشان داده می‌شود که به ادعای تلویزیون ایران، استاد دانشگاه در لهستان بوده و به‌عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بود.

آقای والزاک و سه همکار او در این فیلم خبری متهم می‌شوند که در جریان یک برنامه تبادل علمی، از خاک یک منطقه دیگر نمونه‌برداری کرده‌اند. تلویزیون حکومتی ایران می‌گوید که این اقدام آن‌ها دقیقاً مصادف با یک آزمایش موشکی سپاه در استان کرمان بوده است.

در این فیلم، افراد بازداشت‌شده به «دزدی اطلاعات» متهم شده‌اند. همچنین یک «خارجی» سوار بر خودرو نشان داده می‌شود در حالی که چشم‌بند دارد و گوینده فیلم می‌گوید که آن‌ها از زمین و هوا رصد می‌شدند.

*رادیو فردا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »