وزارت خارجه فرانسه بخش توصیه‌های مسافرتی خود را به روز کرده و از شهروندان خود از جمله شهروندان با تابعیت مضاعف ایرانی خواسته از سفر به ایران خودداری کنند. این هشدار پس از آن صادر می‌شود که گزارش شده حکم هشت سال زندان یک شهروند فرانسوی در ایران تایید شده است.

فرانسه در این هشدار گفته است «سفر به ایران به هر دلیلی که باشد رسما توصیه نمی‌شود.»

وب سایت وزارت خارجه فرانسه همه شهرهای ایران را در نقشه هایی که مربوط به توصیه و هشدارهای دولتی برای مسافرت است به رنگ قرمز درآورده و اعلام کرده در صورت سفر شهروندان فرانسوی به ایران خطر زیاد «دستگیری و بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه»، آنها را تهدید می‌کند.

در این توصیه نامه، بر خودداری سفر اتباع دوتابعیتی به ایران تاکید و گفته شده خطرات یاد شده افرادی که فقط با هدف گردشگری به ایران می‌روند را هم تهدید می‌کند.

اساعاتی پیش از این صدور این هشدار مسافرتی، رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با با کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه تماس تلفنی داشته است.

درباره اتباع فرانسوی که در حال حاضر در ایران به سر می برند، یا مجبور به مسافرت به این کشور هستند، وزارت خارجه فرانسه توصیه کرده «حداکثر هوشیاری و احتیاط را برای ایمنی خود به خرج دهند و عبور و مرور در داخل ایران را محدود کنند. فرانسه در این توصیه از اتباع خود خواسته «موکدا از شرکت هر تجمعی خودداری و خود را به سفارت فرانسه در تهران معرفی کنند.»

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید توانایی سفارت این کشور در تهران برای حمایت کنسولی از اتباع دستگیر یا بازداشت شده در ایران بسیار محدود است و اطلاعات سفارت فرانسه در مورد دستگیری یا بازداشت اتباع فرانسوی یا شهروندان دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی «نادر و تصادفی است.».

پیشتر کشورهای اروپایی دیگری همچون سوئد درباره سفر اتباع خود به ایران هشدار داده بودند. دادگستری سوئد حمید نوری از کارکنان قضایی جمهوری اسلامی ایران را به اتهان مشارکت در اعدام گسترده زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ محاکمه کرده و به زودی قرار است حکم وی اعلام شود.

*بی‌بی‌سی فارسی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »