علی صالحی، دادستان تهران، گفته است که قرار مجرمیت فائزه هاشمی به اتهام «توهین به مقدسات» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

علی صالحی دادستان تهران می‌گوید پرونده خانم هاشمی به دادگاه ارسال و برای او کیفرخواست صادر شده است.

اوایل بهار امسال ویدئویی ۲۸ ثانیه‌ای از خانم هاشمی منتشر شد که خشم برخی رسانه‌های منتسب به اصولگرایان را برانگخیت. معترضان گفتند سخنان فائزه هاشمی «توهین به پیامبر اسلام» است.

در این ویدئوی کوتاه، این‌طور به نظر می‌رسد که شخص روبه‌روی خانم هاشمی، از فعالیت‌های اقتصادی پیامبر اسلام و رابطه مالی‌اش با همسرش خدیجه به عنوان نمونه‌ای در رد استدلال خانم هاشمی نام می‌برد.

اگرچه روشن نیست که اساسا این بحث درباره چیست و چرا طرف مکالمه خانم هاشمی به پیامبر اسلام ارجاع می‌دهد، اما او در پاسخ می‌گوید: «حضرت محمد هم پول‌های حضرت خدیجه را حروم کرده … حضرت محمد کار اقتصادی که نمی‌کرده، پیامبری می‌کرده.»

کمی بعدتر طرف مکالمه می‌گوید که پیامبر اسلام پول‌های همسرش را «خرج اسلام می‌کرده.» فائزه هاشمی در پاسخ به این جمله نیز می‌گوید: «خودش می‌رفت پول درمی‌آورد و خرج اسلام می‌کرد.»

مدت این ویدئو ۲۸ ثانیه است و مشخص نیست که خانم هاشمی قبل و بعد از این مکالمه چه نظراتی بیان کرده است.

خانم هاشمی اوایل اردیبهشت‌ ماه با انتشار بیانیه‌ای گفته بود این ویدیو «صحبتی تقطیع شده مربوط به سال‌ها پیش مبنی بر شوخی با پیامبر» بود. او از اینکه اظهاراتش باعث «جریحه‌دار» احساسات عمومی شده بود، عذرخواهی کرد.

انتشار این ویدئو موجب شد تا او هدف حملات گسترده رسانه‌های وابسته به اصولگریان قرار بگیرد و حتی خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) خواستار برپایی کارزاری برای محاکمه او شود.

این ویدیو در حالی خبرساز شد که اظهارات فائزه درباره تحریم سپاه پاسداران هم خبرساز شده بود.

*بی بی سی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »