ادامه‌ی اعتراضات صنفی در شهرهای ایران؛ « فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»

زیتون ـ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، امروز دوشنبه ۶ تیر، در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و مشکلات معیشتی با سردادن شعارهایی از جمله «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون» و  «گرانی، تورم، بلای جان مردم» در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

بنابر گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، روز گذشته نیز  اعتراض‌های صنفی در شهرهایی هم‌چون اهواز، شوشتر، اردبیل، رشت، کرمانشاه، اراک، عسلویه و تهران  در واکنش به عدم افزایش دستمزد، تصویب‌نشدن طرح‌های حمایتی و دستگیری همکاران صنفی برگزار شد.

فریاد بازنشستگان: «مسئول بی‌لیاقت استعفا استعفا»

جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان با برگزاری تجمع‌هایی جداگانه در مقابل استانداری خوزستان و فرمانداری اهواز شعار دادند: «معیشت، منزلت حق مسلّم ماست» و «دولت شش‌کلاسِ، همین روزا خلاصه!»

معترضان در روز یکشنبه و دوشنبه و در واکنش به عدم تصویب مصوبه‌های مربوط به مزد توسط شورای عالی کار، عدم همسان‌سازی حقوق و شرایط وخیم اقتصادی-معیشتی خواستار لغو مصوبه‌ی بحث‌برانگیز دولت در افزایش ۱۰ درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیرها شدند.

آن‌ها می‌گویند: «بعد از ماه‌ها طرح مطالبات و ارسال دادخواست‌های مختلف برای پیگیری مشکلات ذکر شده، هنوز هیچ گشایشی در وضعیف اسف‌بار ما رخ نداده است … و رییسی بر خلاف تمام وعده‌ها هنوز به هیچ یک از آن‌ها عمل نکرده است.»

بر اساس گزارش وبگاه «ایران کارگر» و «هرانا» شهرهایی هم‌چون رشت، شوشتر، اردبیل، کرمانشاه و اراک نیز شاهد تجمع‌های صنفی بازنشستگان بوده است.

معترضان در واکنش به فساد حکومت و ناکارآمدی دولت رییسی فریاد می‌زدند: «عزا عزاست امروز، حقوق بازنشسته، زیر عباست امروز»، «شش کلاس بی‌سواد (…) زدی به اقتصاد.»

در همین عنوان، علیرضا عصار، خواننده‌ی پاپ، در حمایت از اعتراضات سراسری معلمان و بازنشستگان، در جریان کنسرتی در برج میلاد گفت: «من قاضی نیستم که بخواهم قضاوت کنم (که) چه کسی دزدی کرده .. چه کسی دروغ گفته … این بر عهده‌ی خودشان است … ولی خیلی واضح و شفاف به احترام همان‌ آدم‌هایی که میکروفون را به من دادند بگویم که یک موی آن معلّم‌ها … آن بازنشسته‌ها .. آن جوان‌هایی که در هر کجای کشور، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب به وضعیت موجود اعتراض می کنند را با آن‌ها عوض نمی‌کنم».

نیروهای امنیتی در ماه‌های گذشته با دستگیری و سرکوب بازنشستگان و معلّمان و برهم‌زدن گردهمایی‌ها، تلاش می‌کنند مانع از گسترش اعتراض‌های صنفی شوند.

کارگران؛ از تهران تا اندیمشک و عسلویه

کارکنان سازمان صمت، معدن و تجارت در تهران نیز با اعتصاب در حیاط این سازمان و در مقابل محوطه‌ی ورودی آن تجمع کردند.

به گزارش تابناک، اعتصاب کارگان به دلیل عدم پرداخت اضافه حقوق طی سه ماه نخست سال جدید و هم‌چنین حذف اضافه‌کاری از فیش‌های حقوقی بوده است.

هم‌زمان کارگران پتروشیمی «هنگام» و شهرداری حسینیه واقع در شهرستان اندیشمک نیز به دلیل عدم هم‌سانی حقوق با وضعیت تورم در اقتصاد و عدم پرداخت ۱۱ ماهه‌ی حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

کارگران پتروشیمی «هنگام» می‌گویند که «به‌رغم پافشاری‌های مختلف هنوز هیچ افزایش حقوقی نداشته‌اند».

آن‌ها با توجه به دشواری کار، بر اجرایی‌شدن کمپین ۲۰ ـ ۱۰ اصرار می‌کند. بر اساس این طرح، کارگران پس از ۲۰ روز نوبت‌کاری، ۱۰ روز استراحت خواهند کرد.

طی ماه‌های اخیر، کارگران صنعت نفتی و پتروشیمی اعتصاب‌های متعددی را شروع کرده‌اند که مجموعه‌ای از مطالبات را از جمله کمپین‌های کاری‌ـ‌ساعتی، افزایش دستمزد، لغو قراردادهای موقت و کوتاه مدت و حمایت‌های بیمه‌ای در بر می‌گیرد.

در روز‌های گذشته نیز ویدیو و تصاویری در رسانه‌های اجتماعی هم‌رسان شد که نشان می‌داد گروهی از کارگران کارخانه سیمان کارون در اعتراض به دستگیری ۷ تن از همکاران خود توسط نیروهای انتظامی دست به اعتراض می‌زنند.

اعتراض صنفی در ایران به دلیل تورم بالا و سیاست‌ آزادسازی قیمت‌ها در کنار حذف ارز ترجیحی و بحران‌های اقتصادی ـ معیشتی وارد فاز تازه‌ای شده و روزانه‌ها ویدیوها و خبرهای متعددی از  اعتصاب و اعتراض در شهرهای سراسر کشور گزارش می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »