انتقاد معاون قوه قضائیه از نقض حقوق بشر در اروپا؛ «پرونده نوری و اسدی سیاسی است»

زیتون-جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که پرونده‌های حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت در سوئد و اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در آلمان سیاسی است.

نوری به مشارکت در کشتار ۶۷ متهم شده و گفته می‌شود اسدی به اتهام برنامه‌ریزی ترور در همایش مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شده است.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی به مناسبت سومین روز از هفته قوه قضاییه که به نام حقوق بشر و تروریسم نامگذاری شده، با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» صدا و سیما در ارتباط با پرونده‌های اسدی و نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت در سوئد واکنش نشان داد.

او مدعی شد که حقوق بشر غربی دو گانه است و گفت: «آمریکا و غرب وقتی صحبت از حقوق بشر می‌کنند این حقوق بشر برای سایر کشورها است نه برای خودشان! استانداردها و ارزش‌های حقوق بشری توسط این کشورها درباره اقلیت‌های نژادی، مسلمانان و بومیان به هیچ عنوان در این کشورها رعایت نمی‌شود.»

غریب‌آبادی کشورهای غربی را متهم کرد که از «حقوق بشر به عنوان ابزار یا کالای سیاسی برای اعمال فشار بر کشورهای درحال توسعه برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند.»

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی درباره حمید نوری گفت: «آقای نوری بی هیچ کیفرخواستی و طبق ادعاهای واهی در فرودگاه سوئد بازداشت شد و حدود ۶ ماه گذشت تا دادستان سوئد برای ایشان کیفرخواستی ساختگی صادر کرد؛ او حدود یک سال و نیم هیچ ارتباطی با خانواده نداشت و در بدترین شرایط، مدت‌ها در سلول انفرادی نگهداری شد و از دسترسی به پزشک محرومش کردند.»

او افزود: «ما پرونده آقای نوری را پرونده‌ای سیاسی می‌بینیم نه یک پرونده حقوقی و قضایی. این پرونده سیر دادرسی عادلانه را هم طی نکرده؛ ایشان امروز تماسی با خانواده داشت و گفت هنوز در سلول انفرادی است. در اثر شکنجه در زندان هم به شنوایی و هم به بینایی وی آسیب وارد شده؛ این در حالی است که ما از سوئد سه زندانی در ایران داریم اما مثل آنها غیرانسانی رفتار نمی‌کنیم چون در نظام قضایی ما که مبتنی بر نظام اسلامی است، چنین رفتارهایی مورد قبول نیست. ما فشار به اتباع کشورها وارد نمی‌کنیم، بلکه دولت آن کشور باید پاسخگوی ما باشد. افکار عمومی باید بدانند که غربی‌ها اعتقادی به حقوق بشر ندارند.»

غریب‌آبادی یک نمونه دیگر ظلم آمریکا و غرب به اتباع ایرانی را بازداشت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی دانست و گفت: «۱۱۰ روزی که ایشان در آلمان بازداشت بود، بخش قابل توجهی از آن را در بانکر (پناه‌گاه) نگهداری می‌شد و از تمامی امکانات محروم بود و مورد بازرسی‌های تحقیرآمیز قرار می‌گرفت و حتی قرآن و جانماز در حالی که سفارت برای ایشان فرستاده بود، در اختیارش قرار نمی‌دادند. در حالی که آلمان با وجود نقض حقوق بشر در موضوعات حقوق بشری علیه ایران همیشه مدعی است.»

حمید نوری با نام مستعار «عباسی» از مقام‌های قضایی متهم به مشارکت در اعدام‌های گروهی تابستان ۶۷ است که در سفری به سوئد به اتهام دست داشتن در «جنایت جنگی» و «قتل عمد» با حکم دادگاهی بازداشت شد و به همین اتهام در چندین جلسه دادگاه محاکمه شد و قرار است حکم او تا سه هفته دیگر صادر شود.

شماری از زندانیان سیاسی سابق برای شهادت در دادگاه او حاضر شدند، گفته می‌شود او در سمت دادیار حکم اعدام زندانیان سیاسی را صادر کرده است.

وزارت خارجه سوئد به تازگی در بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست که به خاطر «شرایط امنیتی»  تا پیش از پایان دادگاه حمید نوری  از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند.

این دومین باری است که  در دولت سوئد به شهروندان خود در خصوص سفر به ایران هشدار می‌دهد. کمتر از دو ماه پیش نیز هشدار مشابهی از سوی سوئد صادر شده بود.‌

وزارت خارجه سوئد در این بیانیه‌ی رسمی علت صدور این بیانیه را  دادگاهی دانسته که «روابط دو کشور را تیره کرده است».

جمهوری اسلامی ایران متهم است که با زندانی کردن شهروندان کشورهای غربی از آنها برای معاوضه زندانیان خود در این کشورها استفاده می‌کند.

وزارت اطلاعات جمهوری‌اسلامی روز ۲۱ اردیبهشت، از دستگیری دو تبعه اروپایی خبرداد.

بر اساس ادعای رسمی وزارت اطلاعات این دو شهروند اروپایی «دو مامور باتجربه» «متخصصین حرفه‌ای در زمینه ایجاد شورش و بی‌ثباتی و سازماندهی شده توسط سرویس‌های جاسوسی هستند که سال‌ها در چندین کشور هدف، تجربه اجرای چنین سناریوهایی را به مأمورین محلی خود آموزش داده بودند.» و «ماموریت داشتند با توجیه، هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمت‌کش جامعه اشراف پیدا کرده» و آن‌ها منحرف سازند.

شاهد علوی، روزنامه‌نگار،  در توییتر خود تابعیت بازداشت‌شدگان را فرانسوی اعلام کرده و  نوشت این دو نفر «خانم سیسیل کوهلر، مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون ملی کار آموزشی و فرهنگی (FNEC FP-FO) و همسرش آقای کوهلر عضو همین فدراسیون هستند».

اسدالله اسدی نیز زمانی که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، متهم به طراحی حمله‌ای به نشست سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸دشد، او ارشدترین مقام ایرانی است که تا کنون در خارج از کشور محاکمه شده است.

بازداشت اسدی و هم‌دستانش با همکاری سه کشور آلمان، فرانسه و بلژیک انجام شد و گرچه خود آقای اسدی در آلمان بازداشت شد، اما به دلیل آنکه دیگر متهمان این پرونده در بلژیک بازداشت شدند، روند رسیدگی به اتهامات این گروه در بلژیک انجام شد و اسدی به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

حکم سه همدست اسدی در اردیبهشت ماه اعلام شد، بر اساس این حکم، مهرداد عارفانی به ۱۷ سال زندان و نسیمه نعامی و امیر سعدونی هر یک به ۱۸ سال زندان محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آن‌ها نیز لغو شده است.

بر اساس گزارش‌ها، اسدی ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار نسیمه نعامی و امیر سعدونی قرار داد تا آنها به کمک شخص دیگری گردهمایی سازمان مجاهدین خلق را هدف قرار دهند. از اسدی به عنوان یکی از مسوولان اصلی ایستگاه اطلاعاتی ایران در اروپا یاد شده است و گفته می‌شود وی شبکه‌ای از عوامل جمهوری اسلامی در این قاره را هدایت می‌کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در حالی ادعای بدرفتاری با این دو زندانی در سوئد و آلمان و در مقابل حسن رفتار ایران با «سه زندانی سوئدی» را مطرح می کند که براساس گزارش‌ها زندانیان دوتابعیتی در ایران با مشکلاتی مانند عدم دسترسی به پزشکی و زندان‌های طویل المدت انفرادی روبه‌رو هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »