تک و پاتک ایران و اسرائیل؛ خرابکاری صنعتی و سایبری، ‌حمله پهبادی و «دفاع هوایی خاورمیانه»

زیتون– حملات و «خرابکاری‌ها» علیه برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی روندی فزاینده دارد و در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با تهدید صریح رهبران اسرائیل، چندین نفر در ارتباط با صنایع و مراکز حساس ایران به طرز مشکوکی جان باخته‌اند.

خبرگزاری‌های تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ به نقل از فرمانده دانشگاه جامع امام حسین سپاه پاسداران نوشتند در اثر یک «خرابکاری صنعتی» در سایت نظامی پارچین یکی از مهندسان این سایت کشته شده است.

بنابر این گزارش‌ها محمدرضا حسنی آهنگر در یک مراسم مربوط به پدافند غیرعامل ایران موسوم به «جشنواره علمی سلمان فارسی»، گفته است که «ما امروز در سطح آزمایشگاه‌های نیروهای مسلح شاهد خرابکاری صنعتی بوده‌ایم و تلاش شده است تا تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی ما را از بین ببرند.»

او با اشاره به کشته شدن اخیر یکی از کارمندان وزارت دفاع در پارچین گفت که «خطوط تولید ما هدف خرابکاری صنعتی قرار می‌گیرد؛ شهید وزارت دفاع خودش مورد هدف نبود اما تحت تأثیر یک خرابکاری صنعتی قرار گرفت. باید با روش‌های هوش مصنوعی از تهدیدها پیشگیری کنیم.»

او افزود، «نوع جنگ و تهدیدها تغییر کرده و جنگ‌ها ترکیبی و پیچیده شده‌اند.»

پیشتر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از سه ایرانی و یک مقام آمریکایی خبر داده بود که حمله به سایت پارچین توسط پهپادهای انفجاری و کوتاه‌برد «کوادکوپتر» صورت گرفته است.

این منابع به نیویورک‌تایمز گفته بودند که پهپادها در یک ساختمان تحقیقاتی برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین متعلق به وزارت دفاع ایران منفجر شدند و یک مهندس جوان شاغل در این مرکز کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

وزارت دفاع ایران، چهارشنبه ۴ خرداد سال جاری اعلام کرده بود، در پی سانحه‌ای در سایت پارچین، مهندسی به نام «احسان قدبیگی»، کارمند این وزارت‌خانه جان باخته و یکی از همکاران او نیز زخمی شده است.

در مراسم یادبود احسان قدبیگی در روز جمعه ششم خرداد از او به عنوان «شهید وطن» نام برده شد اما ایران مستقیما کشوری را مسئول این رویداد معرفی نکرد.

گفته می‌شود تاسیسات نظامی پارچین که سال‌هاست مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته، یک سایت نظامی بسیار حساس در خارج از تهران است و ایران در آن فناوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی را توسعه می‌دهد.

علاوه بر این شامگاه جمعه ۲۷ خرداد خبرهایی از شنیده شدن صدایی مهیب در غرب تهران منتشر شد.

از آن زمان بعضی رسانه‌ها و حساب‌های فعال در حوزه امنیتی و اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی، گزارش داده‌اند که این صدا احتمالا مربوط به حمله‌ای دیگر به یکی از مراکز موشکی ایران بوده است، هر چند که منابع رسمی این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

حساب توییتری «اینتلی تایمز» که به زبان عبری درباره مسائل اطلاعاتی-امنیتی گزارش می‌دهد، تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد بخشی از سقف یکی از سوله‌های بخش تحقیقاتی «گروه صنعتی شهید همت» از بین رفته است.

از سوی دیگر، در هفته‌های گذشته نیز برخی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی با اعلام خبر کشته شدن علی کمانی و محمد عبدوس، دو عضو یگان «هوا فضای» نهادهای نظامی جمهوری اسلامی، اخبار مبهم و متناقضی درباره آنها منتشر کرده بودند.
آژیر خطر در دو شهر اسرائیل به صدا درآمد

رسانه‌های اسرائیل، روز ۳۰ خرداد گزارش دادند که در ساعات زیادی از شب گذشته صدای آژیر خطر در بسیاری از محله‌های غرب اورشلیم، از جمله کاتامون، تالپیوت و بیت‌هاکرم به گوش می‌رسید. مردم بندر جنوبی ایلات نیز ساعت‌ها صدای آژیر خطر را شنیدند.

رسانه‌های اسرائیل ابتدا اعلام کردند که «نقص فنی» مربوط به سامانه هشدارهای آژیر خطر عامل این «اشتباه» بوده است.
اما رادیوی ارتش اسرائیل به نقل از مسئولان ستاد ملی سایبری این کشور خبر داد که آن‌ها «مشکوک» هستند که یک حمله سایبری سامانه آژیر خطر را به صدا درآورده باشد.

اسرائیل «مظنون» است که این حمله سایبری از سوی جمهوری اسلامی باشد.

به گزارش رادیوی ارتش، هکرها ممکن است با هک سامانه‌ای که بخش مهمی از سیستم دفاع ملی است، آژیرها را فعال کرده باشند.

آژیر خطر از این نوع زمانی در شهرهای اسرائیل به صدا در می‌آید که احتمال می‌رود راکتی شلیک شده است.

هم‌زمان بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در نشست کمیسیون امور خارجی و دفاع مجلس این کشور گفت که اسرائیل یک پاسخ نظامی گسترده علیه حکومت ایران تدارک دیده است که در صورت اقدام حکومت ایران علیه شهروندان اسرائیلی به اجرا گذاشته خواهد شد.

وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به استمرار تهدیدات تروریستی حکومت ایران علیه گردشگران اسرائیلی در ترکیه بار دیگر از شهروندان کشورش خواست که نسبت به این هشدارها حساس بوده و بر هوشیاری خود بیفزایند.

بنی گانتس، همچنین از ائتلافی به‌نام  «دفاع هوایی خاورمیانه» خبر داده است  که بنا به ادعای او  تاکنون چند اقدام ایران علیه اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه را خنثی کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل در توییتی نوشت که هدف از این برنامه مقابله با اقدامات ایران در هدف قرار دادن نقاط مختلف منطقه با راکت، موشک و پهپاد است.

ماه گذشته، به دنبال ترور  «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی»، در حوالی خیابان مجاهدین اسلام تهران،‌ ابراهیم رئیسی انتقام خون او را  «حتمی»  دانست، اما با گذشت یک‌ماه  علیرغم گسترش حمله‌‌های اسرائیل  به افراد و مراکز نظامی و هسته ای، نشانه‌ای از این انتقامِ حتمی دیده نمی‌شود.‌

بسیاری از مقامات اطلاعاتی پیشین و کنونی جمهوری اسلامی نسبت به نفوذ موساد در دستگاه های دولتی و حکومتی هشدار داده اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »