پاسخ تهران به آژانس درباره مکان‌های آلوده به اورانیوم: کار اسرائیل است

زیتون-سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، متن کامل پاسخ خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سه سایت مخفی و آلوده به ذرات اورانیوم، منتشر کرد.

بر اساس متن منتشر شده، سازمان انرژی اتمی در توضیح خود گفته است که احتمالا اسرائیل به عمد برخی از مکان‌ها در ایران را به اورانیوم آلوده کرده است.

آژانس در گزارش اخیر خود اعلام کرده بود که ایران میزان قابل توجه و غیرقابل کنترلی اورانیوم غنی‌سازی کرده و در مورد سه سایت مخفی خود اطلاعات کافی ارائه نمی‌دهد و خواستار پاسخگویی ایران درباره آثار مواد رادیواکتیو در پارچین، تورقوزآباد و مریوان شده بود.

جمهوری اسلامی، عناصر خارجی را در خرابکاری و ایجاد آلودگی برخی مکان‌ها به ذرات اورانیوم دخیل دانسته و مدعی شده است که در ایران هیچ تاسیسات اظهارنشده‌ای که طبق پادمان باید به آژانس اعلام شود، وجود ندارد و گزارش آژانس صرفا براساس اطلاعات نادرست و ساختگی اسرائیل نوشته شده است.

در پاسخ جمهوری اسلامی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران تمام تلاش خود را برای کشف منشا چنین ذراتی به صورت تمام‌وکمال انجام داده است. با توجه به این واقعیت که ایران هنوز نتوانسته است هیچ دلیل فنی برای وجود چنین ذرات اورانیومی پیدا کند، به طور منطقی بیان می‌کند که احتمالا عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند.»

سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ خود گفته است: «مکان‌های اشاره شده در گزارش فعلی مدیرکل مبتنی بر ادعاهای مطرح شده توسط طرف ثالث بدنیت -یعنی رژیم صهیونیستی- است که هیچ مبنای حقوقی ندارد.» و افزوده که «لازم به ذکر است که براساس اصول حقوق بین‌الملل pacta tertiis nec nocent nec prosunt، به معنای “معاهدات، حق و تکلیف برای طرف ثالث پدید نمی‌آورد…»

در این نامه گفته شده که موضوعات مطرح شده توسط مدیرکل آژانس مربوط به مراکزی است که پرونده آنها پیش از این بسته شده بود اما با اطلاعاتی که اسرائیل به آژانس داد، مدیرکل دوباره آن را گشوده است.

اسرائیل پیش از این انبار اسناد و بایگانی اتمی ایران را سرقت و از کشور خارج کرد. مقام‌های اسرائیلی براساس اسنادی که از ایران خارج کرده‌اند، تهران را به «سندسازی و دروغ گویی» درباره اهداف اتمی خود متهم می‌کنند.

ایران در پاسخ خود به گزارش مدیرکل آژانس که به شورای حکام ارائه شده، گفته است «صرف یافتن ذرات اورانیوم طبیعی در نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای از وجود مقادیری از مواد هسته‌ای تلقی شود، در حالی که آژانس بدون در نظر گرفتن دلایل احتمالی دیگر به اشتباه به این نتیجه رسید که مواد هسته‌ای در این مکان وجود داشته است.»

آزمایشگاه جابربن حیان و ناکجاآباد
سازمان انرژی اتمی ایران در مورد آزمایشگاه‌ تحقیقاتی چند منظوره جابربن حیان که گفته می‌شود به طور مستقیم به فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران مربوط است، مدعی شد که «ایران بارها اعلام کرده است که اورانیوم فلزی قبلا فقط در جابر ابن حیان JHL که بارها توسط آژانس از سال ۲۰۰۳ راستی‌آزمایی شده و تحت اقدامات مستمر نظارت/مراقبتی آژانس بوده تولید شده است. این واقعیت در گزارش آژانس (GOV/۲۰۱۵/۶۸) منعکس شد.»

این سازمان افزود که آژانس «بار دیگر براساس اطلاعات غیرمعتبر، در این گزارش نتیجه‌گیری خود را تغییر داد و به دنبال یک دیسک فرضی در ناکجاآباد می‌گردد.»

مریوان؛ مکانی ناشناخته
درباره مرکزی در مریوان که آژانس می‌گوید در آن ذرات اورانیوم کشف کرده، در نامه تهران آمده است: «منطق نام‌گذاری مکان ۴ به عنوان “مریوان” توسط آژانس نامربوط و برای ایران ناشناخته است زیرا آژانس تا همین اواخر این مکان را با عنوان “آباده” نام‌گذاری کرده بود.»

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در ادامه تکرار کرده که «در پاسخ به سئوالات آژانس در مورد این مکان، ایران بارها و بارها پاسخ داده است که هیچ ارزشی برای سئوالات برگرفته از اطلاعات ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی قائل نیست.» و افزوده است: «آژانس مدعی شده است که اسناد پشتیبان در مورد مکان موسوم به نام “مریوان” را به ایران ارائه کرده است. این اسناد ادعایی آژانس تنها دو تصویر از یک مکان ناشناخته است که نمی‌تواند به هیچ وجه به عنوان شواهد معتبر تلقی گردد زیرا به راحتی قابل تولید بوده و به همین دلیل ارزش حقوقی و فنی ندارند.»

کامیون‌های خیالی
تهران در بخش دیگری از توضیح خود به کامیون‌هایی اشاره کرده که براساس گزارش آژانس از مریوان به تورقوز‌آباد رفته بودند و نوشته است: «ارزیابی آژانس براساس شباهت‌های بین کامیون‌های مختلف مشاهده شده در مریوان و تورقوز آباد در اواسط ژوئیه و اواسط اوت ۲۰۱۸ از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تجاری موجود در مورد این ادعا که اقلام مورد اشاره از تورقوز آباد برداشته شدند صرفا نادقیق و غیرحرفه‌ای است. چنین تصاویر ماهواره‌ای تجاری نمی‌تواند مبنای معتبری برای استنتاجی مانند آن را فراهم نماید.»

در ادامه آمده است: «ایران کشور پهناوری است؛ تعداد زیادی از کامیون‌های مشابه در حال حرکت در سراسر این کشور می‌باشند. با کمال تعجب، آژانس شباهت‌های کامیون‌ها را در این دو مکان مختلف از طریق تصاویر ماهواره‌ای تجاری به عنوان دلیلی برای این ادعا که کامیون مشخصی از یک مکان به مکان دیگر حرکت کرده است، نشان داده است.»
تهران بار دیگر در مورد کامیون‌ها موضوع اسرائیل و اسناد جعلی را مطرح کرده است.

ورامین، تورقوزآباد و گمراهی
سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی درباره مرکز ورامین گفته است: «آژانس در بند ۲۲ گزارش خود بطور گمراه کننده‌ای بیان می‌کند که “آژانس اطلاعاتی در مورد استفاده یا ذخیره‌سازی احتمالی مواد هسته‌ای و یا انجام فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای، از جمله فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای در مکان ۳ در ایران (مکان معروف به ورامین) دارد” که با شواهد معتبر پشتیبانی نمی‌شود.»

در پاسخ این سازمان آمده که بند مذکور با توجه به اینکه «این مکان نیز در سال ۲۰۰۴ دستخوش تغییرات قابل توجهی از جمله تخریب اکثر ساختمان‌ها شد، صحیح نیست. واقعیت این است که به دلیل تغییر کاربری و استفاده این مکان، تنها یک ساختمان در میان مجموعه ساختمان‌های موجود در سال ۲۰۰۴ تخریب و بازسازی شد. ضمن اینکه بازسازی یک ساختمان در این مکان نمی‌تواند به عنوان فعالیت‌های پاکسازی تلقی شود لذا نیازی به درج آن در گزارش نبود.»

تهران افزوده است: «از آن‌جایی که آژانس اسناد معتبری را به ایران در مورد ادعای خود مبنی بر “مواد هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای اظهار نشده احتمالی” ارائه نکرده است، نباید از از ایران انتظار داشته باشد تا اسناد غیرمعتبر و ساختگی را به عنوان هرگونه مبنای پادمانی و پروتکل الحاقی برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های آژانس درنظر بگیرد.»

در ادامه این نامه آمده است: «ادعای آژانس مبنی بر این‌که “کانتینرهای برداشته شده از ورامین در زمان برچیدن ساختمان‌ها در این مکان در نهایت به تورقوز آباد منتقل شدند” قابل اثبات و تایید نیست و ارزیابی حرفه‌ای و قابل اعتمادی نمی‌باشد.»
سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی برای چندمین بار این موضوع را به اسرائیل نسبت داده و نوشته است: «متاسفانه آژانس بار دیگر در اینجا همه اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسراییل را کاملا معتبر در نظر می‌گیرد و بدون دلایل کافی چنین نتیجه‌گیری می‌کند که موضوع ورامین “روشن نشده” باقی مانده است و شفاف‌سازی‌های ایران را نادیده گرفته است.»

ایران در این نامه، در مورد بازرسی‌های متعدد آژانس نیز نوشت که ۲۲ درصد از بازرسی‌های سراسر جهان در ایران انجام شده، در حالی که ایران تنها سه درصد از کل موسسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را دارا است.

آژانس در نمونه‌برداری‌های محیطی که کمتر از سه سال پیش در ایران انجام داد، اعلام کرده بود که آثار اورانیوم در این سه مکان را یافته در حالی که جمهوری اسلامی پیش از آن درباره وجود چنین مراکزی به آژانس اطلاع نداده بود.

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اسفند سال گذشته توافق کرده بود که در یک بازه زمانی سه‌ماهه به سوالات آژانس درباره منشاء اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ شفاف بدهد.

جمهوری اسلامی پیش از این هم در موارد مشابه که اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش منتشر شد، چنین اخباری را تکذیب کرده و گاه مانند اسناد تورقوزآباد مورد تمسخر قرار داده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »