مرگ نظامیان ایرانی؛ سانحه یا ترور سریالی 

زیتون-چند ساعت پس از آنکه روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی، اطلاعیه کشته شدن علی کمانی را منتشر کرد، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، در ساعات اولیه بامداد دوشنبه ۲۳ خرداد، از کشته شدن محمد عبدوس خبر داد.

علی کمانی از یگان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب در خمین (استان مرکزی) و محمد عبدوس، از کارکنان هوافضای سمنان بود.

در حالی که خبرگزاری فارس، عبدوس را «از کارکنان هوافضای سپاه در سمنان» معرفی کرده بود، اما وزارت دفاع جمهوری اسلامی، در اطلاعیه‌ای نوشت که او از «کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» بوده که «حین انجام ماموریت» کشته شده است.

پس از اعلام وزارت دفاع، فارس خبر خود را اصلاح کرد.

بنابر اطلاعیه سپاه روح‌الله، کمانی «بر اثر سانحه رانندگی» و «حین ماموریت» جانش را از دست داده، اما در اطلاعیه وزارت دفاع، به جزئیات و محل دقیق کشته شدن عبدوس اشاره‌ای نشده است.

خمین محل کشته شدن کمانی در استان مرکزی واقع شده است جایی که محل استقرار رآکتور آب سنگین اراک است که سایتی حساس و کلیدی برای برنامه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و به همین خاطر اطراف این سایت، دفاع هوایی تعبیه شده است.

پایگاه فضایی «امام خمینی» نیز یکی از تاسیسات وزارت دفاع در استان سمنان است که در برگیرنده تاسیسات مهم پرتاب ماهواره‌های فضایی ایران است، که به نظر می رسد عبدوس در این پایگاه مشغول به کار بوده است.

در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، آمده است: «محمد عبدوس از کارکنان هوافضای سمنان پس از مدت‌ها مجاهدت و تلاش مخلصانه در مسیر خدمت به نظام در حین انجام ماموریت به خیل عظیم شهیدان پیوست.»

علاوه بر این استفاده از عباراتی چون «جانفشانی» و «از خون خود گذشتن» در مورد عبدوس در اطلاعیه وزارت دفاع، احتمال کشته شدن او به‌دلیل سانحه یا تصادف عادی را کم‌رنگ می‌کند.

رسانه‌ها و مقامات ایرانی هیچ توضیح شفافی درباره علت و نحوه مرگ این دو نفر ارائه نکرده‌اند.

بنا به سابقه‌ی اسرائیل در هدف قرار دادن نیروهای نظامی مرتبط با برنامه انرژی هسته ای ایران، این بار نیز در تصور عمومی انگشت اتهام به سمت اسرائیل است.

هم‌زمان  سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره حمله پهپادی اخیر در اربیل و خبرها کشته‌شدن دو عضو موساد گفت: «در این باره پاسخی ندارم. پاسخ اسرائیل را در جای خودش می‌دهیم و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم.» او افزود که حمله به اربیل «جراحی کوچکی بود که به‌طور دقیق به هدف اصابت کرد.»

«جروزالم پست»، دوشنبه ۲۳ خرداد، نوشت گزارش‌ها حاکی از آن است، دو عضو هوافضای سپاه پاسداران ایران که شب گذشته کشته شدند در زمینه ساخت پهپادها فعالیت می‌کردند.

در روزهای اخیر ایوب انتظاری از متخصصان برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی نیز جان خود را از دست داد.

ابتدا شماری از رسانه‌ها مرگ او را «مشکوک» خواندند. اما نهادهای رسمی حکومت ایران اعلام کردند او بر اثر «مسمومیت غذایی» درگذشته است.

کشته شدن این دو نفر ، سیزده روز پس ازمرگ مشکوک و مبهم سرهنگ پاسدار«علی اسماعیل زاده» از اعضای سپاه قدس سپاه در نهم خرداد، اتفاق افتاده است.

شبکه ایران اینترنشنال با انتشار گزارشی، از «حذف فیزیکی» یک سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران به «ظن جاسوسی و دست داشتن در ترور سرهنگ حسن صیاد خدایی» خبر داد.

کانال عماریون هم که از رسانه‌های نزدیک به نیروهای تندرو هوادار نظام است، در ابتدا از مرگ یک عضو نیروی قدس در اثر ترور نوشت. این کانال سپس این خبر را حذف و از خودکشی سرهنگ علی اسماعیل‌زاده خبر داد.

صابرین‌نیوز، از رسانه‌های نزدیک به نیروی قدس سپاه، با انتشار خبر «مرگ مشکوک» سرهنگ اسماعیل‌زاده در اثر سقوط از بالکن خانه‌اش در غرب تهران، نوشت «ترور او تایید نشده و علت مرگ مشخص نیست.»

یکشنبه اول خرداد نیز دو مرد مسلح موتورسوار، سرهنگ پاسدار«حسن صیاد خدایی» را در تهران به ضرب گلوله کشتند. از او به عنوان عضو نیروی قدس (شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران) یاد می‌شود، مسئولیت این حمله را فرد یا گروهی به عهده نگرفته است اما مقامات ایرانی «استکبار جهانی» و اسرائیل را عامل قتل خدایی می‌دانند.

سپاه پاسداران او را از «مدافعان حرم» معرفی کرد و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی، با خانواده او دیدار کرد و فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس دولت وعده داده بودند که از اسرائیل «انتقام» خواهند گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی جنجال برانگیز، به نقل از «یک مقام اطلاعاتی» نوشت که اسرائیل به مقام‌های آمریکایی «اطلاع» داده است که «مسئول» این قتل است. در گزارش نیویورک تایمز آمده بود که این مقام اطلاعاتی پس از این ترور در جریان تماس‌های اسرائیل و آمریکا قرار داشته است.

شیوه ترور این افراد یادآور حملات قبلی اسرائیل در خاک ایران است و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به تازگی گفته است که کشورش «سیاست حمله به سر هشت‌پا» را پیش گرفته است

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »