۹ زندانی سیاسی سابق ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز محیط زیست از رفتار حکومت ایران و بازداشت فعالان محیط زیست انتقاد کردند.

این بیانیه را نازنین زاغری، ارس امیری، آتنا دائمی، پریسا رفیعی، نازیی اسکویی، شکوفه یداللهی، نگین قدمیان و سپیده فرهان امضا کردند.

نویسندگان نامه خود را جمعی از هم بندان سابق سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی معرفی کردند و نوشته‌اند «داستان زندگی ۱۵۹۱ روز گذشته، این ۸ دوست دار طبیعت که با زندان، سلول انفرادی، فقدان و درگذشت کاووس سید امامی در نخستین روزهای بازداشت عجین بوده است معنای روشنی دارد».

در بخشی از نامه آمده «حاکمان که هر پیوند میان آدمیان با یکدیگر و زیست بومشان را در انقیاد و حقیقت را خاموش میخواهند، اشخاصی را که با سلاح دانش و آگاهی سعی در نجات طبیعت و حفظ سرزندگی و بقای آن دارند در بند میکشند. برخلاف اراده ی چنین حاکمانی، اینک در سرتاسر جهان حفاظت از محیط زیست مسئله ای بیش از پیش اساسی است».

مراد طاهباز، امیر حسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، سام رجبی، نیلوفر بیانی، کاووس سید امامی در موسسه حیات وحش میراث پارسیان فعالیت می‌کردند که هدفش جلوگیری از نابودی گونه‌های حیوانی در معرض انقراض بود.

کاووس سیدامامی یکی از متهمان این پرونده بود که مقام های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران می گویند در زمان بازداشت در زندان اوین خودکشی کرد. ماموران با دفن سریع پیکر او مانع انجام تحقیقات مستقل درباره علت مرگ شدند.

*بی‌بی‌سی فارسی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »