درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در مذاکرات برجام؛ ایران: «بی‌مبنا و بلاوجه» است

زیتون-سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران  در واکنش به درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای حضور در مذاکرات احیای برجام  این درخواست را «بی‌مبنا و بلاوجه» دانست و گفت «شورایی که به بزرگترین زرادخانه سلاحهای آمریکایی و غربی در جهان تبدیل شده، در جایگاهی قرار ندارد که در مورد برنامه موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده اظهار نظری بکند».

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در یکصد و پنجاه و دومین نشست این شورا که چهارشنبه ۱۱ خرداد در ریاض برگزار شد، با تأکید بر «لزوم پایبندی ایران به اصول حسن همجواری»، در بیانیه‌ای خواستار حضور در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی شدند.

در این بیانیه آمده: «کشورهای عضو این شورا باید در مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران و تمامی نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با این موضوع شرکت کنند.»

این شورا همچنین خواستار مقابله جدی با «برنامه موشکی ایران و تهدیدهای آن علیه ناوگان بین‌المللی دریایی و تاسیسات نفتی در هر گونه مذاکرات آتی با تهران» شد.

مذاکرات جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای به برجام از فروردین ماه تاکنون متوقف شده است، یکی از موارد اختلافی بحث خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکاست.

در این نشست غیر علنی که در مقر دبیرخانه کل در ریاض و با حضور وزرای خارجه کشورهای  عضو شورای خلیج فارس برگزار شد، از جامعه جهانی خواسته شد تا حوثی‌ها را برای رفع محاصره شهر تعز و باز کردن گذرگاه‌های آن منطقه تحت فشار قرار دهند.

شورای همکاری خلیج فارس خواستار برخورد قاطع جامعه بین‌المللی با گسترش خطرناک انتشار موشک‌ها و پهپادها در منطقه شدند و  «مداخله جمهوری اسلامی در امور داخلی یمن و اعزام کارشناسان نظامی و ارسال سلاح به گروه حوثی» را به شدت محکوم کردند.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در ریاض همچنین بر لزوم «رسیدگی به رفتار بی‌ثبات کننده، حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و گروه‌های نیابتی در منطقه» تاکید کردند.

در این بیانیه شورای همکاری خلیج فارس ادعای اشغال جزایر سه‌گانه امارات از سوی جمهوری اسلامی را تکرار کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه صدور چنین بیانیه‌هایی را «تکراری و مخرب» خواند و آن را نشان‌دهنده رویکرد سراسر اشتباه و سردرگمی راهبردی برخی کشورهای عضو این شورا در قبال جمهوری اسلامی دانست.

او ‌افزود: «صدور چنین بیانیه‌های کلیشه‌ای مغایر با مبانی حسن همجواری بوده و کارویژه‌ای جز بحران آفرینی منطقه ای نداشته و ظاهرا با هدف خنثی کردن نتایح تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به شمول برخی کشورهای دوست و شریک در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس صورت می گیرد».

خطیب‌زاده گفت: «برجام و کشورهای متعهد آن که در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به وضوح آمده و بر همین مبنا طرف‌های مذاکرات اخیر وین، نزد هر فرد آشنا به مقدمات مسائل بین‌المللی روشن است و لذا طرح درخواست‌هایی از این دست که صادرکنندگان آن به خوبی از بی‌مبنا و بلاوجه بودن آن آگاه هستند، فقط نشان‌دهنده عمق بی‌توجهی این شورا به بدیهیاتی است که نتیجه ‌ای جز بی اعتباری روزافزون برای آن ندارد»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و اضافه کرد: «تکرار این مواضع مداخله جویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچگونه تاثیری بر واقعیت های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت».

عربستان سعودی، عضو اصلی شورای همکاری خلیج فارس، در این شورا اعلام کرده که از احیای برجام استقبال می‌کند، اما این توافق تنها باید در حکم پیش‌درآمدی برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر باشد که مانع «رفتار مخرب» تهران شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »