«فقط یک نفر نمی‌داند»؛ ارسال پیام به فرمانده ناکام 

زیتون-یلدا امیری:درست در روزهایی که مردم خوزستان داغدار قربانیان و چشم‌انتظار نجات احتمالی عزیزان‌‌شان هستند و در همان دقایقی که هر ثانیه آن ممکن است نفس‌های انسان‌های زیر آوار مانده را  به شماره بیاندازد، رسانه‌های حکومتی تبلیغات وسیعی برای برگزاری تجمعات و پرکردن استادیوم‌ها می‌کند تا هواداران نظام برای علی خامنه‌ای «سلام فرمانده» بخوانند.

در حالی‌که این روزها تجمعات گسترده‌ای در اعتراض به بی‌کفایتی و کم‌کاری دولت در آواربرداری برگزار شده، بودجه و امکانات وسیعی صرف پروپاگاندایی می‌شود که برای «سید علی» تدارک دیده شده است.

روز پنجشنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۱،‌ با تبلیغات وسیع رسانه‌های حکومتی سرود «سلام فرمانده» طی مراسمی در استادیوم آزادی اجرا شد. درست در زمانی که مردم خوزستان در ماتم و عزا به سر می بردند، تندروها با سلام فرمانده در تهران جشن گرفتند.

دروازه استادیوم آزادی به طور بی‌سابقه‌ای به روی زنان باز شد و نیمه پنهان جمعیت تهران در کنار مردان، نه برای تماشای فوتبال، که برای فرستادن «سلام» به «فرمانده» وارد استادیوم شدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی برپایی این مراسم را اقدامی شرم‌آور و تلاش بیهوده نظام برای جمع‌آوری طرفدار توصیف کردند و آن را نشانه آخرین دست‌وپا زدن‌های حکومت دانستند.

برخی کاربران توییتر از هشتگ‌هایی مثل «سلام وامانده، قبرت شده آماده» و «سلام فرمانده، تهش مثل هیتلر میشی درمانده» استفاده کردند. برخی نیز با انتشار تصاویری از کودکان زباله‌گرد نوشتند: «سلام فرمانده، منم این کودک ایرانی درمانده که سهمش از انقلاب، لابه‌لای زباله‌ها مانده».

اما محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران درباره این اجتماع و اجرای این سرود گفت که «عملیاتی که در جنگ ترکیبی امروز خود، یک فتح المبین و والفجر ۸ بود، آری این دهه نودی‌ها بودند که امروز زیر شدیدترین آتش جنگ روانی از اروند عبور کردند».

او سلام فرمانده را «حماسه‌ای» توصیف کرد که «یک‌بار دیگر نشان داد این انقلاب الهی است و هیچ مانع و مشکلی هرچند بزرگ نمی‌تواند جلوی پیشروی آن را بگیرد».

سرود خودجوشی که اسپانسر حکومتی دارد
مسئولان نظام و دست‌اندرکاران سلام فرمانده تلاش می‌کنند تا این سرود را کاری خودجوش، مردمی و غیرحکومتی جلوه بدهند.

سعید نعیمی، تهیه‌کننده این سرود می‌گوید: «گروه ماح را مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم در سال گذشته راه‌اندازی کردیم تا برای تربیت نسل دهه ۹۰ برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی داشته باشیم که خدا را شکر شهید زنده، ما را تنها نگذاشت. برای ساخت این اثر، هزینه کرایه پنج دوربین را هم نداشتیم، ولی عوامل به‌صورت دلی و جهادی کار کردند».

مهدی بنی‌هاشمی لنگرودی شاعر این اثر گفته که «دغدغه ما این بود که در راستای فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری در جنگ فرهنگی، سرودی بسازیم که اشعارش راحت و قابل تکرار باشد تا بتواند جایگزین اشعار سخیف و گاهی مستهجنی شود که به دهان بعضی بچه‌ها افتاده بود».

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفته است: «این حرکت در ابتدا یک حرکت خودجوش بود و هنگامی که این حرکت خودجوش شکل گرفت در همه جا تاثیر خود را گذاشته و آحاد ملت حضور میدانی داشته‌اند».

یک منبع مطلع به «زیتون» گفت که سلام فرمانده از ابتدا با حمایت علی فروغی، مدیر شبکه سوم صدا و سیما تولید شد و تمامی مخارج و تبلیغات آن از همین طریق تامین شده است.

میلاد عرفان پور، مدیر مرکزموسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در برنامه «فرامتن» شبکه افق وابسته به سپاه از موفقیت شعر سلام فرمانده گفته و افزوده است: «قطعه سلام فرمانده اثری همه گیر، موثر، دلنشین و حرکتی خودجوش بوده است».

اما یک منبع مطلع  در گفت‌وگو با «زیتون» گفت که سلام فرمانده از ابتدا با حمایت علی فروغی، مدیر شبکه سوم صدا و سیما تولید شد و تمامی مخارج و تبلیغات آن از همین طریق تامین شده است.

روز نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که نماهنگی با عنوان «سلام فرمانده» در لنگرود اجرا شد و سه روز بعد شبکه سه صدا و سیما پس از پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای، این نماهنگ را پخش کرد و رسانه‌های دولتی آن را «نخستین کلیپ قرن» خواندند.

اواخر فروردین ماه شبکه سه برای ترغیب گروه‌های دانش آموزی فراخوانی جهت پوشش هم‌خوانی‌ها و کلیپ‌های این سرود منتشر کرد.

علی فروغی پیش از انتصاب به عنوان مدیر شبکه ۳، رئیس مرکز بسیج صداو‌سیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی-اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. گفته می‌شود فروغی خواهرزاده همسر حداد عادل است و برخی از رسانه‌ها انتصاب او به ریاست شبکه سوم سیما را بی‌ارتباط با این موضوع نمی‌دانند.

نام فروغی بیش از هرچیز با برکناری عادل فردوسی‌پور، نام آورترین گزارشگر ورزشی و مجری برنامه ۹۰، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما گره خورده است، دلیل این برکناری هم بر کسی پوشیده نیست؛ انتقادات بی پرده فردوسی‌پور از مدیران ورزشی.

وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی و قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی نیز یکی دیگر از اسپانسرهای سلام فرمانده است

به گفته این منبع مطلع «وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی و قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی نیز یکی دیگر از اسپانسرهای سلام فرمانده است».

وحید جلیلی از بنیانگذاران جنبش عدالت‌خواه دانشجویی است که اکنون اعضای آن به معضلی برای نظام تبدیل شده‌اند.

رسوایی سیسمونی گیت و افشاگری علیه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس توسط اعضای جنبش عدالت‌خواه صورت گرفت.

برای فرمانده ناباور خیال‌پرست
پروپاگاندای سیاسی- فرهنگی برای رهبران حکومت‌های تمامیت‌خواه در تاریخ موارد مشابه بسیاری دارد، از سازمان جوانان هیتلری گرفته تا تبلیغات برای استالین با پرتره‌های بزرگ و رژه‌های معروف حزب کمونیست چین در دوران مائو. این چنین تبلیغاتی یک هدف را دنبال می‌کند القای جهان بینی خاص حکومتی.

در تاریخ جمهوری اسلامی نیز چنین مواردی کم نیست؛ از «حماسه‌ ۹ دی» تا گرداب «انتقام سخت» کشته شدن قاسم سلیمانی که از مسافران پرواز ۷۵۲ گرفته شد.

مسعود بهنود خاطره‌ای از تظاهرات ۶ بهمن ۱۳۵۴ به مناسبت «سالگرد انقلاب شاه و ملت» نقل می‌کند که شباهت بسیاری به پروپاگاندای نظام در مورد سرود سلام فرمانده دارد.

این تظاهرات هرساله در میدان شهیاد (آزادی) برگزار می‌شد. بهنود می‌نویسد که نزدیک میدان سکوئی زده بودند؛ «روی سکو تصویر بزرگی از شاه گذاشته بودند و هویدا رییس دولت و وزیرانش در اطراف عکس با لباس‌های خوش دوخت و کلاه و شال گردن همرنگ از تظاهرکنندگان سان می‌دیدند».

او از گویندگان خوش صدای رادیو و تلویزیون می‌گوید که «متونی که از پیش نوشته شده بود را می‌خواندند و هزاران نفر از مردم شاهدوست و میهن پرست برای قدردانی از رهبری داهیانه شاهنشاه آریا مهر گرد می‌آمدند».

بهنود می‌نویسد: «دسته دسته کارگران، دانشجویان، کشاورزان و دسته های مختلف مردم با پلاکاردهائی که نشان تحسین و تجلیل آن ها از فرمان‌های انقلابی شاه داشت دور میدان می‌گشتند و چون جلو جایگاه می‌رسیدند که در دیدرس دوربین‌های تلویزیونی بود، شوری نشان می‌دادند و هویدا نخست وزیر و وزیرانش… به آن‌ها پاسخ می‌دادند.»

مسعود بهنود در این مطلب نامی از خود نمی‌برد اما از خبرنگار جوانی یاد می‌کند که به امیرعباس هویدا آهسته می‌گوید: «دو دور دور میدان گشتم امروز، یک گروه ثابت هستند که می‌آیند و به جای کارگران و کشاورزان و دسته‌های مختلف جلو دوربین تلویزیون در میدان رژه می‌روند». او در ادامه می‌نویسد: «هویدا مانند همیشه انداخت به شوخی و با نقل یک مثل فرانسه به این معنا که این حرف را به من گفتی اما به همسرت نگو»… او از زبان خبرنگار اضافه می‌کند: «پس این‌ها که می‌گذرند حقیقت را می‌دانند، وزیران هم که می‌روند سر صف و رژه می‌روند آن‌ها هم می‌دانند. ما هم می‌دانیم، شما هم می‌دانید، آن‌ها هم که پای تلویزیون نشسته‌اند خوب می‌دانند، می‌ماند فقط یک نفر که …»

هویدا در جواب سئوال خبرنگار جوان واکنشی نشان می‌دهد به این معنا که مراقب حرف زدنت باش. بهنود در ادامه می‌نویسد یک ماه بعد در سفری به بلژیک هویدا «خبرنگار جوان را به گوشه ای فراخواند، بیرون از سالن، زیر آلاچیقی. و بی مقدمه گفت بله درست گفتی فقط یکی این بازی را باور کرده است ولی مگر همین کافی نیست؟ مگر همه چیز بنا به خواست او نیست. مگر او نیست که برای همه تصمیم نمی گیرد. مگر همه این وضعیت را نپذیرفته‌اند پس چه عجب اگر سعی می‌کنیم که او راضی باشد».

«کیش شخصیت» معضل مشترک رهبران تمامیت‌خواه است. سلام فرمانده تازه‌ترین نسخه نمایش هواداران نظام برای رهبر جمهوری اسلامی است که با استفاده از موسیقی پای «امام زمان» و کودکان را وسط کشیده‌اند. نمایشی که همانند تظاهرات سالگرد انقلاب شاه و ملت تنها یک مخاطب دارد: این بار به جای محمدرضا شاه، علی خامنه‌ای.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. شما هم خیلی وامانده هستید که از کسی مثل بهنود مثال می‌آورید و سعی می‌کنید مرحوم محمدرضاشاه را که خدماتش امروز بر همه ثابت شده را در کنار رهبر وامانده خودتان بیاورید. شما اسهال طلبان برای همیشه مرده اید و اصولگرایان را هم نزدتان خواهیم فرستاد

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »