تجمع اعتراضی گسترده در آبادان و خرمشهر؛ «ما اشتباه کردیم که انقلاب کردیم»؛ «فرمانده، شهر زیر آوار مانده»

زبتون: گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که مردم آبادان شامگاه چهارشنبه ۴ خرداد دست به راهپیمایی گسترده‌ای زده‌اند.

عدم رسیدگی به افرادی که در جریان فرو ریختن برج متروپل زیر آوار مانده‌اند، خشم مردم را برانگیخته است.

این تظاهرات با شعارهایی از جمله «‌آخوند برو گمشو»، «‌دشمن ما همین‌جا است دروغ‌ میگن آمریکا است»، «‌دروغه دروغه عبدالباقی نمرده»، «‌باقی جنایت می‌کنه، مسئول حمایت می‌کنه»، «مرگ بر مسئول بی‌کفایت» و «مسئول بی‌کفایت/ استعفا استعفا» به اعتراض علیه حکومت تبدیل شد.

مردم خشمگین آبادان که نسبت به بی کفایتی مقامات معترض هستند، علیه مسئولان محلی  و سیاست‌های جمهوری اسلامی شعار دادند. براساس ویدئوهای منتشر شده حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌های آبادان گسترده است و اینترنت این شهر و برخی شهرهای دیگر خوزستان از جمله اندیمشک و رامهرمز نیز قطع شده است.

معترضان در تجمع شبانه خود علاوه بر سر دادن شعارهای ضدحکومتی، شعارهایی هم علیه پیمانکار پروژه ساختمان تخریب شده متروپل سردادند و ادعاها درباره مرگ او را زیر سوال بردند.

معترضان همچنین خواستار استعفای فرماندار و مسئولان شهر آبادان به‌دلیل «بی‌کفایتی» در آواربرداری از برج متروپل شده‌اند.

شام‌‌گاه پنج‌شنبه، پنجم خرداد، جمعیت انبوهی از مردم خرمشهر نیز در اعتراض به سوءمدیریت مسئولان در رسیدگی به سانحه‌ی ساختمان متروپل در آبادان به خیابان آمدند و شعارها  و اعتراض آبادانی‌ها را فریاد زدند.

معترضان در اشاره‌ای طعنه‌آمیز به سرود «سلام فرمانده» ، در این راهپیمایی شعار می‌دادند:«فرمانده، فرمانده، شهر زیر آوار مانده»

بخش‌های زیادی از برج بزرگ متروپل روز دوم خرداد فرو ریخت که بر اساس آخرین آمارهای رسمی تاکنون ۱۹ نفر در این حادثه کشته و ده‌ها نفر نیز مصدوم شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که احتمال می‌رود ده‌ها نفر نیز هنوز زیر آوار باشند.

حسین عبدالباقی پیمانکار پروژه ساختمانی متروپل در آبادان است که مقام‌ها و رسانه‌‌های ایران می‌گویند او از جمله کسانی است که در تخریب این بنای ۱۰ طبقه کشته شده، در دو روز گذشته گزارش‌های ضدونقیضی در مورد سرنوشت عبدالباقی منتشر شده و بسیاری از مردم ادعاها درباره مرگ او را باور ندارند.

گزارش‌هایی منتشر شده که حاکی است او در زمان این حادثه در ساختمان نبوده است. در حالی که پیشتر خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه، خبر بازداشت عبدالباقی را منتشر کرده بود، بعدا نوشت که در نگارش آن خبر «اشتباه در تیتر» صورت گرفته است.

بر اساس ویدیوهایی که حساب «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کرده، مردم معترض شعار «آبادانی بپاخیر، برادرت کشته شد» سردادند.

برخی کاربران گفته‌اند که بوی اجساد از محل حادثه به مشام می‌رسد.

در ویدئوهای دیگری که در توئیتر منتشر شده است، معترضان فریاد می‌زنند: «آبادان بسه دیگه/ غیرت‌تو نشون بده»، «آبادانی بپاخیز/برادرت کشته شد»، «نترسید، نترسید/ ما همه با هم هستیم» و «ننگ ما، ننگ ما/ صداوسیمای ما»، «ما اشتباه کردیم که انقلاب کردیم».

برخی از کاربران نیز با زدن هشتک رکس_تا_متروپل فروریختن برج متروپل را با حادثه سینما رکس آبادان مقایسه کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس، دو روز بعد از فروریختن برج متروپل آبادان درباره این حادثه سکوت کرد.

خامنه‌ای که برای درگذشت مقام‌ها، روحانیون و حتی بستگان آنها پیام تسلیت صادر می‌کند، هنوز به حادثه مرگبار آبادان واکنشی نشان نداده است.

هنوز گزارش رسمی از علت فرو ریختن برج متروپل منتشر نشده است، اما سرپرست سازمان نظام‌ مهندسی علت این حادثه را بی‌توجهی شهرداری به گزارش مهندسان ناظر و ساخت اضافی و غیرقانونی سه طبقه بالایی این برج عنوان کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. فیلم؛ پایین کشیدن طاق طلایی “مک‌دونالد” در روسیه

    طاق طلایی و مشهور مک‌دونالد بعد از تحریم روسیه در مسکو پایین کشیده شد.

    مثل اخوندها عمل میکنند این روسیه ورشکسته پوتین و مثل فدایی خلق و تروریست های شونیست همدست ملاهای روسی

    پالان خر !

  2. این که دو روز پس از کشته شدن جمعی در این حادثه خامنه ای در مورد ان پیامی نداده نشان از بی اهمیت بودن جان مردم این کشور اشغال شده توسط اشغالگران دارد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »