یک روزنامه‌نگار: حسین عبدالباقی زنده است

زیتون-در حالی که صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب، می‌گوید جسد «مالک و پیمانکار متروپل» از زیر آوار خارج شده و «هویت وی نیز کاملا مورد تایید اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی قرار گرفت»، دو روزنامه‌نگار تأکید دارند که «حسین عبدالباقی‬⁩ مالک برج متروپل زنده‌ است» و «خبر مرگ او یک دروغ بزرگ است».

تعدادی از سایت‌های اصول‌گرا از جمله کانال تلگرامی «افسران جنگ نرم» تصاویری مبهم از جسدی متلاشی شده به همراه کارت‌های شناسایی حسین عبدالباقی و چند اسکناس صد دلاری تا شده منتشر کردند و مدعی شدند که این مدارک در جیب این جسد پیدا شده است.

اما سعید حافظی، روزنامه‌نگار حوزه خوزستان، که سال گذشته خطر ریزش ساختمان متروپل را به خاطر «سستی سازه» هشدار داده و به‌خاطر آن به «مرگ تهدید شده بود»، با انتشار یک ویدیو و چند توییت اصرار دارد که «خبر مرگ ⁧‫حسین عبدالباقی‬⁩ مالک ⁧‫برج متروپل‬⁩ دروغ است».

او مدعی است که «شخصا با کسی صحبت کرده» که «خروج حسین عبدالباقی را از برج را دیده».

حافظی، سردبیر رادیو گوشه‌کنار، برای اثبات دیدگاه خود به تناقضات موجود در خبررسانی‌های رسمی اشاره می‌کند و می‌‌پرسد «مگر دیروز دادستان خبر بازداشت او را نداد؟!».

ساعاتی بعد از فرو ریختن متروپل ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، از «بازداشت مالک و پیمانکار» برج با حکم دادستان ویژه آبادان خبر داد. این خبر ایرنا بعدا با خبر دیگری با تیتر «صدور حکم بازداشت» جایگزین شد.
میزان، خبرگزاری قوه قضائیه،‌ هم در مطلبی با تیتر «ماجرای خبر اشتباه دستگیری مالک متروپل چه بود؟» نوشت که ایرنا اشتباه کرده است.

داریوش معمار، عضو تحریریه ایندیپندت فارسی، که «بارها حسین عبدالباقی را از نزدیک دیده است»، دیگر روزنامه‌نگاری است که از امکان جعلی بودن مرگ حسین عبدالباقی می‌گوید.

او به ارتباطات نزدیک و رفت‌وآمدهای مسئولین به دفتر مدیرعامل هولدینگ عبدالباقی اشاره می‌کند و سابقه‌های فساد و تبانی‌های دادستان خوزستان.

خبرگزاری صداو سیمای آبادان، «فیلم شناسایی پیکر حسین عبدالباقی» را از سوی خانواده‌ی او منتشر کرد.

در این فیلم لحظه‌شناسایی جسد وجود ندارد اما لحظاتی از سوگواری بستگان از حسین عبدالباقی دیده می‌شود و برادر بزرگتر او در مقابل دوربین صدا و سیمای آبادان تلاش می‌کند با صدای بلند گریه کند.

داریوش معمار، این ویدیو را نیز مورد تردید قرار داده و با بازنشر آن نوشته است «فیلم شناسایی پیکر منسوب به ⁧‫حسین عبدالباقی‬⁩ توسط خانواده‌اش بیشتر شبیه فیلم‌های اعتراف اجباری تلوزیونی با سفارش دستگاه امنیتی در جمهوری اسلامی است».

افراد متعددی در شبکه‌های اجتماعی نیز این سوگواری را ساختگی دانسته‌اند و به نحوه تأیید هویت و انتشار مدارک حسین عبدالباقی تردید وارد کرده‌اند.

حوالی ساعت ۱۲:۵۰ دوشنبه (۲ خرداد) ساختمان ۱۰ طبقه تجاری – اداری «متروپل» در آبادان ریزش کرد.

شمار کشته‌شدگان این حادثه تاکنون به ۱۴ نفر رسیده و دست‌کم ۳۳ نفر مصدوم شده‌اند. احتمال گرفتاری ‌افرادی زیر آوار وجود دارد.

صادق جعفری چگنی،دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان، از دستگیری ۱۰ نفر از عوامل دخیل در ساخت این برج خبر داد و گفت: حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین افراد دستگیر شده هستند.

مسئولان شهری و استانی گفته‌اند این ساختمانِ «در حال ساخت» و «نیمه‌کاره» بوده؛ اما سعید حافظی، به بی‌بی‌سی فارسی گفت برج اول این مجتمع اسفند افتتاح و طبقه همکف برج دوم نیز راه‌اندازی شده بود و اکنون برج اول روی برج دوم ریخته است.

این مجتمع تجاری در مرکز شهر آبادان متعلق به هلدینگ عبدالباقی است و علی‌رغم «عدم دریافت تاییدیه نظام مهندسی ، عدم دریافت نظریه مهندس ناظر ،عدم رعایت اصول ایمنی و شهرسازی» از سوی محمودرضا شیرازی، شهردار وقت و معاون فعلی استاندار، مجوز ساخت دریافت می‌کند.

در این پرونده عمده به تخلفات فنی وسازه ای ایشان در پروژه ⁧‫#متروپل‬⁩ اشاره شده بود .در گزارش از نظریه کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان شهرسازی شهرداری آبادان استفاده شده بود

به گفته‌ی داریوش معمار، روزنامه‌نگار، پرونده‌ای در سال ۹۸ «تحت عنوان تخلفات گروه ساختمان‌سازی عبدالباقی» در دادگستری آبادان تشکیل می‌شود اما «حمایت حسین حمیدپور شهردار وقت از پروژه متروپل» و «سندسازی به تاریخ گذشته» موجب تبرئه «حسین عبدالباقی» در رأی اولیه دادگستری آبادان می‌شود.

دادگاه تجدید نظر نیز «با نفوذِ محمد گراوند معاون دادستان» رأی اولیه را تأیید می‌کند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از سعید حافظی هم‌رسان می‌شود که سال گذشته با انتشاری عکس‌هایی از فرونشست این مجتمع تجاری می‌گوید که این به خاطر «سستی سازه» هر لحظه امکان فروریزش این مجتمع وجود دارد. او به خریداران هشدار می‌دهد که این ساختمان بر اساس نظر کارشناسان ممکن است «حتی به افتتاح هم نرسد».

سعید حافظی در توییت جداگانه‌ای در سال گذشته نوشته است که به‌خاطر این هشدارها و افشاگری‌ها «همسر و فرزندش» از سوی «حسین عبدالباقی‬⁩ زمینخوار معروف» به «مرگ تهدید» شده‌اند.

از واکنش مسئولان به اطلاع‌رسانی‌های این روزنامه‌نگار اطلاعی در دسترس نیست. اما در یک ویدویی تبلیغی در سایت آپارات، دیده می‌شود که تعدادی از مسئولان از جمله شهردار و رئیس شورای شهر در «دهه‌ی فجر» به‌همراه حسین عبدالباقی از این مجتمع دیدار می‌کنند.

پس از فروریرش ساختنان متروپل و مجروح و کشته‌شدن ده‌ها تن از شهروندان، امروز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به معاون اول خود دستور داد «ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد».

رئیس شورای شهر آبادان هم با بیان اینکه «ضوابط و قوانین صدور مجوز ساختمانی شفاف است» ، گفته است: «از صادرکنندگان مجوز احداث برج دوقلوی متروپل آبادان شکایت خواهد شد و هر فردی که تعلل کرده باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده و مصدومان باشد» و « هیچ‌گونه حاشیه امنی وجود نخواهند داشت».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. با عرض سلام خدمت شما ؛ من اصلا مالک و شهردار آبادن رو نمیشناسم ولی به نظر من خیلی مضحک که یک آدم با کلی سرمایه ای که داره بیاد چند تا دلار تو جیبش بذاره کسی که مالک چنین مکانی هست دائم که خود رفت و آمد نمیکنه حتما معاونش رو میفرسته ولی امیدوارم به زودی دستگیر بشه و جوابگوی اشتباهاتش باشه

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »