عراق سفیر ایران را احضار کرد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه سوئ را نقض حقوق بشر در پرونده حمید نوری متهم کرد

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، محاکمه حمید نوری در استکهلم را «پرونده‌سازی سیاسی» خواند و خواستار پاسخگویی دولت سوئد درباره اقدامات نقض «حقوق بشری‌اش» شد.

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه٬ دادستانی سوئد را به «تله‌گذاری و تبانی» با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد و گفت بازداشت حمید نوری بر اساس «تحقیقات جامع» نبوده است.

او همچنین مدعی شد که دو نفر از اعضای سازمان مجاهدین، «از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس»، گزارش‌هایی از «اتهامات واهی» به مقامات قضائی سوئد دادند و «به بهانه حل و فصل اختلاف خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند.»

دادستانی سوئد، حمید نوری (با نام مستعار عباسی) را متهم کرده در کشتار جمعی زندانیان سیاسی چپ و مجاهد در تابستان سال ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت شرکت داشته است.



یک خبرنگار و فیلمساز آمریکایی کشته شد

اوکراینی روز یکشنبه از کشته شدن یک خبرنگار و فیلمساز آمریکایی در ۱۰ کیلومتری شمال غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین، خبر دادند.

به گفته پلیس محلی، در پی آتش‌باران ارتش روسیه در روستای ایرپین، یک خبرنگار آمریکایی جان باخت و همکار او نیز بر اثر شدت جراحات به بیمارستانی در کی‌یف منتقل شد.

آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، در کانال تلگرام این رخداد را تایید کرد.

به گفته منابع اوکراینی، خبرنگار آمریکایی و همکارش در یک ایست بازرسی در حومه کی‌یف، هدف گلوله‌باران نیروهای روسیه قرار گرفتند.

مسکو هنوز به ادعای مطرح شده در این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است.



سپاه پاسداران مسئولیت حمله موشکی به اربیل عراق را پذیرفت

سپاه پاسداران ساعتی پیش با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حمله موشکی به اربیل را به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی به اربیل عراق؛ ایران متهم شد

در این بیانیه آمده ست که هدف از این حمله پاسخ دادن به «‌جنایات اخیر» اسرائیل بوده است. سپاه در این بیانیه ادعا کرد یک «مرکز راهبردی» اسرائیل در اربیل هدف موشک قرار گرفته است.

این در حالی است که صبح امروز و در اولین واکنش رسمی مقامات ایران به این حمله٬ محمود عباس‌زاده مشکینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرده بود که حمله موشکی به اربیل ارتباطی با ایران ندارد.

سپاه پاسداران در بخش دیگری از بیانیه‌اش تاکید کرده بود که «بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.»



از هر سه ایرانی یک نفر مایل به مهاجرت از کشور است

یافته‌های نظرسنجی مرکز افکارسنجی «کیو» در کشور که آذرماه اخیر انجام شده است، نشان داد، یک سوم از پاسخگویان در صورت فراهم بودن شرایط مایل‌اند به صورت موقت یا دایم مهاجرت کنند.

به عبارتی از هر ۳ ایرانی ، یک نفر مایل به مهاجرت بوده اند.

بر اساس همین نظر سنجی، مسائل اقتصادی انگیزه ۸۰ درصد پاسخگویان برای مهاجرت بوده است.

در همین رابطه نگرانی‌هایی درباره افزایش میل به مهاجرت، به ویژه در بین متخصصان و نخبگان وجود دارد و همین موضوع سبب شده است دولت هم مهاجرت را به عنوان یکی از ۳۷ مسئله کشور مورد توجه جدی قرار دهد.



جمهوری اسلامی «یک‌ طرفه» مذاکرات با عربستان‌ را متوقف کرد

پس از توقف مذاکرات وین٬ جمهوری اسلامی میز مزاکره با عربستان را نیز ترک کرد.

در حالی که وزیر خارجه عراق اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان‌ چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد، خبرهای منابع ایرانی حاکی است که ایران به‌صورت یک‌طرفه این گفتگوها را متوقف کرده وحاضر به گفتگو با عربستان سعودی نیست.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توقف مذاکره با عربستان را تایید کرده و اقدام ایران را به نقل از منابع آگاه کشورمان “موقت” ارزیابی کرد.

وزیر خارجه سعودی نیز چند روز پیش از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با ایران خبر داده بود. اگرچه ایران تاکنون زمان مشخصی را برای پیگیری گفتگوها با عربستان اعلام نکرده اما خبرهای غیررسمی حاکی از این بود که برای برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان چهارشنبه هفته جاری توافق شده بود.



برای انتقام قاسم سلیمانی زنی ۲۱ ساله در آمریکا مردی را چاقو زد

زنی حین قرار با مردی که از طریق وبسایت‌های دوستیابی با وی آشنا شده بود، او را به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی با چاقو مجروح کرد.

قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، دی ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد در حمله پهپادی آمریکا متحده کشته شد.

نیکا نیکوبین ۲۱ ساله به تلاش برای قتل، ضرب و جرح و سرقت متهم شده است. پلیس شهر هندرسون در گزارشی نوشته است که او از طریق وبسایت‌های دوستیابی با این مرد قرار گذاشته بود و این دو نفر توافق کرده بودند که روز پنجم مارس (۱۴ اسفند) در هتل سانست استیشن قرار بگذارند و اتاقی را با هم اجاره کنند.

به گفته پلیس، نیکا نیکوبین در اتاق هنگام هم‌آغوشی، چراغ را خاموش می‌‌کند، چشم‌های مرد را با چشم‌بند می‌بندد و چند دقیقه بعد مرد دردی را در گردن خود احساس می‌کند.

پلیس در گزارش خود نوشته که نیکوبین برای «انتقام علیه نیروهای آمریکایی که قاسم سلیمانی را کشته‌اند» چاقویی را در گردن مرد فرو کرده بود. مرد او را از خودش دور کرد و از اتاق بیرون رفت و به پلیس تلفن زنگ زد.

به گفته پلیس، نیکوبین نیز از اتاق خارج شد و به کارکنان هتل گفت که مردی را با چاقو زده است. او به بازرس پلیس گفته است که خواسته انتقام بگیرد.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »