تشر آیت‌الله خامنه‌ای به دولت و مجلس

آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری به دولت و مجلس تذکر داد و گفت: «تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی به مناسبت چهلمین روز از درگذشت سومین امام شیعیان از جوانان خواست تا: «خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است… «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ دشمن و این حرکت دشمن است. …این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ می‌توانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده‌ از این امکان منتشر کنید و می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.»

پس از آن کلید واژه «جهاد تبیین» وارد ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی شد و مجلس برای سال آینده به درخواست دولت بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان بوجه برای آن تصویب کرد.

رهبر جمهوری اسلامی امروز تاکید کرد: «طبیعت این کار یک طبیعت غلطی است که یک بودجه‌ی سنگینی را به‌عنوان جهاد تبیین بگذارند.»



امیرعباس آزرم‌وند برای تحمل بیش از سه سال زندان راهی حبس شد

امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، که روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند در جریان تجمع روز جهانی «زن» در تهران بازداشت شده بود روز چهارشنبه به زندان اوین منتقل شده است.

سایت‌ حقوق بشر ایران پیشتر گزارش داده بود، تجمع روز جهانی زن که روز سه‌شنبه در پارک دانشجوی تهران با حضور شماری از کنشگران مدنی برگزار شده بود، با یورش ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد و آقای آزرم‌وند که در این تجمع حضور داشت، بازداشت شده است.

در پی انتشار این خبر سایت حقوق بشری هرانا اعلام کرد که این روزنامه‌نگار و فعال مدنی روز چهارشنبه جهت تحمل دوران محکومیت خود به قرنطینه زندان اوین منتقل شده است.

این فعال مدنی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی سابقه بازداشت داشته است. او قبل از بازداشت در تجمع روز جهانی زن، ۱۰ شهریور امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و اول ماه مهر با تودیع قرار وثیقه به‌ طور موقت آزاد شد.

این روزنامه‌نگار ماه دی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری و به‌ عنوان مجازات «تکمیلی» به «منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و خروج از کشور به مدت دو سال» محکوم شده بود.



انتشار اخبار نگران کننده از مذاکرات وین

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمریکا را متهم کرد که «اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد». او سه موضوع «شیوه مواجهه با پیشنهادات ایران»، «طرح پیشنهادات غیرقابل قبول» و «اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی» را نشانه‌های این موضوع ذکر کرد.

شمخانی در توییت خود که روز پنجشنبه منتشر شد نوشت: «مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.»

در همین حال نور نیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی، در توییتی با هشتگ «مذاکرات وین» نوشت که پرتاب ماهواره نور-۲ حاوی دو «پیام جدی» بود؛ ایران حاضر به مذاکره درباره موضوعات دفاعی، فضایی و سیاست‌های منطقه‌ای خود نیست، و هرگونه توافق احتمالی نباید برنامه‌های موشکی ایران را محدود کند.

خبرگزاری تسنیم٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ نیز امروز از «سه یا چهار موضوع حل نشده» خبر داد و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز آمریکا را متهم کرد و نوشت که مذاکرات وین هر ساعت پیچیده‌تر می‌شود.

تسنیم روز پنجشنبه ۱۹ اسفند به نقل از «یک منبع آگاه» گزارش داد که «همچنان حداقل سه الی چهار مساله اصلی و فرعی» در مذاکرات وین باقی مانده و حل نشده است.

به نوشته تسنیم، طرف غربی باید اقدام لازم را «راجع به مساله تضمین‌ها و به ویژه تحریم‌ها» انجام دهد.



روسیه یک بیمارستان کودکان در اوکراین را بمباران کرد

حمله هوایی ارتش روسیه به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل در اوکراین، با واکنش‌های تند بین‌المللی روبه‌رو شد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل را «جنایت جنگی روسیه» خواند و با محکوم کردن آن، گفت که بمباران بیمارستان کودکان از سوی نیروهای روسیه گواهی بر وقوع نسل‌کشی اوکراینی‌ها است.

زلنسکی در پیامی تلویزیونی خطاب به روسیه گفت: «ما هرگز چنین جنایت جنگی را در هیچ شهر دونتسک یا لوهانسک یا هر منطقه دیگری انجام نمی‌دهیم، زیرا ما انسان هستیم. شما چطور؟»

او افزود: «روسیه چه کشوری است که از بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها می‌ترسد و آنها را منهدم می‌کند.»

رییس‌جمهوری اوکراین با تایید اینکه ۱۷ نفر در حمله روسیه به این بیمارستان زخمی شده‌اند گفت: «این حمله نشان می‌دهد نسل‌کشی اوکراینی‌ها در جریان است.»

زلنسکی خاطرنشان کرد که امدادگران همچنان در حال جستجو برای یافتن قربانیان احتمالی بیشتر هستند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در نشست خبری خود حمله به این بیمارستان را رد نکرد، اما گفت بیماران و کادر درمانی قبلا تخلیه شده بودند.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »