عقب نشینی مجلس از شرط قبلی خود: توافق احیای برجام از نظر حقوقی نیازی به تصویب ما ندارد

نظام الدین موسوی٬ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس امروز اعلام کرد که توافق احیای برجام از نظر حقوقی نیازی به تصویب مجلس ندارد.

او تاکید کرد: «از نظر حقوقی الزامی برای تصویب پیش نویس توافق ایران و ۴+۱ در مجلس نیست.»

این در حالی است که مجلس اخیرا در بیانیه ای شش شرط برای اجیای برجام گذاشته بود که در یکی از آنها آمده بود که دولت موظف است انجام تعهدات طرف غربی را به مجلس گزارش کنند تا در صورت تایید و تصویب، مجلس نسبت به گامهای کاهشی در زمینه هسته ای اقدام کند.

همچنین روز یکم اسفند ماه، ۲۵۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور تاکید کردند که با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشوید.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: «متن پیش نویس توافق، هنوز نهایی نشده و در نتیجه توزیع عمومی آن میان نمایندگان هم انجام نشده است.»



منوچهر وثوق، بازیگر پیشکسوت سینما، درگذشت

منوچهر وثوق، بازیگر سرشناس سینمای ایران که سابقه بازیگری در ده‌ها فیلم طی سال‌های پیش از انقلاب را داشت، در سن ۷۸ سالگی در لندن درگذشت.

این بازیگر سرشناس سینمای پیش از انقلاب ایران، روز یکشنبه هشتم اسفند پس از چند ماه مبارزه با بیماری سرطان در لندن درگذشت.

عباس رضایی وثوق با نام هنری منوچهر وثوق متولد سال ۱۳۲۲ در تهران بود و بازیگری در سینمای ایران را از سال ۱۳۴۳ با نقش‌آفرینی در فیلم جاهل‌ها و ژیگول‌ها آغاز کرد.

وثوق در فاصله سال‌های ۴۳ تا ۵۷ در نزدیک به ۹۰ فیلم سینمایی از جمله در فیلم‌هایی چون غم‌ها و شادی‌ها، پابرهنه‌ها، ملا ممد جان، حق و ناحق، زرخرید، و زخم خنجر رفیق نقش‌آفرینی کرد و اندکی بعد از انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی ممنوع‌الکار شد و حق نقش‌آفرینی و فعالیت در سینما از او گرفته شد.

منوچهر وثوق بعد از ممنوع‌الکار شدن در سینما، بازی در تئاترهای لاله‌زار را دنبال کرد اما فعالیت‌های او در تئاتر لاله‌زار نیز با مشکل مواجه شد و سرانجام از نزدیک به چهار دهه پیش ایران ترک کرد.

در چهار دهه گذشته، منوچهر وثوق در لندن اقامت داشت و در چند فیلم ساخته شده در خارج از ایران و همچنین چند تئاتر نقش‌آفزینی کرد.



عقب نشینی رییسی از حمایت از روسیه در جنگ با اکراین

حسن روحانی٬ رییس‌ جمهوری٬ گفت که جمهوری اسلامی «مخالف» سلطه‌گری است.

این در حالی است که در اولین روز تهاجم روسیه به اوکراین در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین تلویحا از این اقدام حمایت کرده بود.

بیشتر بخوانید: موضع ایران در جنگ اوکراین؛ نه «ملی» و نه «مذهبی»

ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت گفت:‌ «جمهوری اسلامی از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمت‌آمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت می‌کند و آماده نقش‌آفرینی برای هرگونه کمک به بازگشت صلح است.»

او بدون اشاره مستقیم به «حمله روسیه» به اوکراین، افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اساسی سیاست خارجی خود، با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری مخالف است و از حق تعیین سرنوشت همه ملت‌ها حمایت می‌کند».

رییس‌ جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ضمن درک نگرانی‌های امنیتی نسبت به «چندین دهه توسعه‌طلبی ناتو»، بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورها تأکید دارد.

ابراهیم رئیسی گفت حفاظت از جان و مال شهروندان و غیرنظامیان و رعایت حقوق بین‌المللی و حقوق بشردوستانه باید مورد اهتمام جدی همه طرف‌ها قرار گیرد.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »