کیوان صمیمی؛ «فرسوده‌سازی و قتل تدریجی»

زیتون– کیوان صمیمی٬ روزنامه نگار زندانی و رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات٬ در خصوص انتقال چندین باره‌اش به زندان‌های مختلف ایران طی یازده روز نوشت:‌ «احتمال پروژه‌ی فرسوده‌سازی و حتی قتل تدریجی در ذهنم افزایش پیدا کرده» است.

پس از انتشار خبر مرگ بکتاش آبتین٬ شاعر زندانی٬ به دلیل تاخیر در درمان٬ خبر «تبعید» کیوان صمیمی از زندان اوین منتشر شد و اعتراضات فراوانی را با خود در پی داشت.

مصطفی نیلی٬وکیل این روزنامه نگار زندانی٬ برای نخستین بار در روز اول بهمن‌ماه خبر داد که او را با «ضرب و شتم» به یکی از کلانتری‌های شهر کرج منتقل کرده‌اند تا از آنجا به زندان مرکزی کرج برده شود.

چند روز بعد اما خبرگزاری هرانا خبر داد که بعد از چهار روز، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در روز دوشنبه به زندان اوین بازگردانده شده است.

با این حال چنانکه این وکیل دادگستری نوشته است، کیوان صمیمی یک‌بار دیگر در غروب سه‌شنبه از زندان اوین خارج شده و به سمنان تبعید شد.

حال کیوان صمیمی در کانال تلگرامی‌اش گزارشی از نحوی انتقالش به زندان سمنان نوشت: «پذیرشم در کرج با مشکل روبرو شد، دادستان استان البرز می‌گفت باید برگردم به تهران و دادستان تهران می‌گفت زندان مرکزی کرج باید پذیرش کند. مملکت خان خانی شده و هر مسئولی حرف خودش را می‌زند و منافع خودش را در نظر می‌گیرد، شیرازه‌ی امور از هم پاشیده است و بخشی‌نگری همه جا به وضوح دیده می شود که این‌ها نشان‌دهنده‌ی پوسیدگی اتصالات بین نهادها و حتی اتصالات درون نهادی است و این تارهای سست عنکبوتی با ضرباتی چند فرو می‌ریزد.»

او ادامه داده است: «بعد از بیش از سه ساعت جدلِ پشت پرده بین دادستان انقلاب با دو استانِ بزرگ کشور بالاخره فرستادندم به زندان رجایی شهر کرج ولی باز هم قرنطینه و این بار انفرادی! بعد از چهار شب، ساعت حدود ۴ صبح شنبه ۹ بهمن دادیار زندان آمد و با تندی گفت منتقل هستی به تهران که زیر بار نرفتم و گفتم یازدهمین روز است که این دربه‌دری ادامه دارد، عدم کارآمدی روسای شماها و شاید هم اهداف دیگری که پشت پرده است فشار روانی و قلبی زیادی بر من وارد آورده و من دیگر امکان تکان خوردن از رجایی‌شهر را ندارم و ضمناً می‌خواهم وکیلم را هم ببینم. بعد از حدود ۴ ساعت چالش و تنش، این دادیار جوان بد برخورد گفت برو با رئیس زندان مسئله‌ات را مطرح کن. خودش سوار ماشین شخصی شد و مرا سوار ون کردند و قصد گفتگو با رئیس اما باز هم فریب و دروغ! زیرا وَن به سرعت از زندان بیرون آمد و بعد دیدم که سه بسته‌ی وسائلم را گذاشته‌اند قسمت عقب ماشین وَن.»

این روزنامه نگار زندانی افزود: «اینجا بود که با توضیح پاسیار و کارمند زندان که همراهم بود متوجه شدم مقصد ماشین اوین نیست و زندان سمنان است. گویا این فشارها تمامی ندارد و احتمال پروژه‌ی فرسوده‌سازی و حتی قتل تدریجی در ذهنم افزایش پیدا کرد. دوباره به یگان اعزام و انتقال دادگستری تهران منتقلم کردند و آنگاه راهی سمنان شدیم و تحویل دادسرای اینجا شدم. بعد به کلانتری سمنان پاس داده شدم و باز هم تکرار چندین باره‌ی بازرسی وسایلم و مجدداً پاسکاری به دادسرا. نهایتاً دادیار دادسرا بعد از استعلامات مربوطه دستور اعزام به زندان را صادر کرد و بازهم سرباز زندان بی توجه به بازرسی های متعدد قبلی، بازرسی ویژه‌ی خود را کرد.»

کیوان صمیمی اردیبهشت ماه سال ۹۸ و به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر بازداشت شد. دادگاه انقلاب در پی این بازداشت این روزنامه نگار را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس قطعی محکوم کرد؛ این حکم در دادگاه تجدیدنظر هم عینا تایید شد.

او از ۱۷ آذرماه ۹۹ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

کانون نویسندگان ایران نیز روز ۲۴ دی طی بیانیه‌ای خبر داده که کیوان صمیمی، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، با شرایط نامساعد پزشکی مواجه است. این زندانی سیاسی همچنین سابقه بیماری قلبی دارد.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده بود که تداوم حضور کیوان صمیمی در زندان «خطری جدی» برای سلامت و جان او به شمار می‌رود.

پیشتر کمپین حقوق بشر در ایران نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داده بود: «امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، اصرار دارد که کیوان صمیمی به زندان دیگری تبعید شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »