واکنش جمهوری اسلامی به موضوع شهروندان آمریکایی زندانی: «قابل حل است»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه از «قابل حل بودن» این موضوع سخن گفت.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز یکشنبه سوم بهمن به خبرگزاری رویترز گفت که بعید است ایالات متحده بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران به توافق برسد، مگر آن که تهران چهار شهروند آمریکایی را که به «گروگان» گرفته است، آزاد کند.

ساعاتی بعد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود در واکنش به این اظهارات گفت: «ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم‌زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.»

بنابر گزارش‌ها، آقای خطیب‌زاده در این نشست خبری گفته است که «اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است. اگر اراده در طرف مقابل باشد می‌توانیم به توافق پایدار و قابل اتکا برسیم.»

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر چندین شهروند دوتابعیتی و افراد خارجی را بازداشت کرده که اتهام اغلب آنها جاسوسی بوده است.



آتنا دائمی آزاد شد


تجمع بازنشستگان فرهنگی در چند شهر ایران

امروز شماری از معلمان و فرهنگیان بازنشسته در برخی از شهرهای ایران تجمع کردند. در این تجمع ها خواهان آزادی محمد تقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران و سایر معلمان زندانی شدند.

کانون معلمان همدان هم در بیانیه ای در اعتراض به بازداشت محمدتقی فلاحی اعلام کردند که بازداشت فعالان صنفی معلمان «نمی‌تواند خورشید فروزان عدالت خواهی معلمان را تیره و تار سازد.»

در این بیانیه آمده است: «فعالیت های صنفی معلمان هیچگاه قائم به فرد نبوده و بازداشت، تبعید، اخراج و … نمی‌تواند مانع این حرکت شود.»

در بیانیه کانون معلمان همدان از مقامات ایران خواسته شده تا با آزادی همه معلمان زندانی و توجه مسئولانه به خواسته های معلمان، «گامی در کاهش فاصله وحشتناک موجود میان حاکمیت و مردم برداشته شود.»

این تجمع ها در شهرهای همدان و کرمانشاه در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی این شهرها برگزار شد.

همچنین در شهرهای سنندج، داراب و نورآباد هم تجمعاتی برگزار شده است.



هوای تهران برای گروههای حساس آلوده است

هوای شهر تهران امروز دوشنبه ۴ بهمن «در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.»

در ماههای گذشته آلودگی هوای تهران در بالاترین حد خود بوده است.

خبرگزاری فارس هم گزارش کرده که امروز جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا شهر تهران به علت «تشدید آلودگی هوا در پایتخت و صعودی شدن شاخص ذرات معلق» تشکیل شده است.

فرشید باباخانی، معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: «منع تردد کامیون‌ها در مقاطع شبانگاهی، جلوگیری از فعالیت موتورسیکلت و خودرو‌های دودزا و بدون معاینه فنی، جلوگیری از فعالیت معادن شن و ماسه و آسفالت و بتن با نظارت محیط زیست تا پایان هفته و ناپایداری جوی از مصوبات این جلسه بوده است.»



آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران پیش‌شرط توافق است

راب مالی٬ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، پیش‌شرط توافق با این کشور است. در همین حال بری روزن، گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران، اعلام کرد بعد از پنج روز به اعتصاب غذای خود در وین پایان داده است.

رادیو فردا در این رابطه نوشت که رابرت مالی به رویترز گفت بعید به نظر می‌رسد که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود در حالی که ما به طور غیرمستقیم با ایران در مورد پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، به طور غیرمستقیم با آنها گفت‌وگو می‌کنیم تا از آزادی گروگان‌هایمان اطمینان حاصل کنیم.

سخنان مالی پس از آن منتشر شد که بری روزن،‌ گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران، با انتشار یک پیام ویدیویی در صفحه توییتر خود گفت که به اصرار خانواده‌اش و به درخواست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پس از پنج روز به اعتصاب غذای خود مقابل محل مذاکرات هسته‌ای در وین، پایان داده است.

بری روزن با اشاره به اینکه اعتصاب غذای نزار زاکا و جمشید برزگر و دیگر فعالان مدنی و تعدادی از زندانیان ادامه دارد، گفت که این پایان راه نیست، ما را حمایت کنید و امید را زنده نگه دارید.

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران٬ امروز تاکید کرد: «هیچ پیش شرطی را در وین نمی‌پذیریم.»

او بدون اشاره به پیش‌شرط امروز رابرت مالی٬ تاکید کرد: «پیشرفت گفت‌وگوها در مسیر درست قرار دارد و میزان اختلافات کم‌تر شده است.»



محمد نوری‌زاد برای تحمل باقی دوران محکومیتش به زندان بازگشت

محمد نوری‌زاد دو ماه و نیم پس از آزادی از زندان با رای دادستان در میانه دوران محکومیتش، بار دیگر برای تحمل باقی‌مانده محکومیت خود به زندان بازگشت.

محمدحسین آقاسی، وکیل این فعال سیاسی روز یک‌شنبه، سوم بهمن در توییتی گفت که بازگشت آقای نوری‌زاد به زندان پس از تماس دادیاری ناظر زندان اوین مبنی بر معرفی دوباره او به زندان، صورت گرفته است.

آقاسی در ادامه آورده است که «امروز با ارائه گواهی اعلام کردم که معالجاتش نیمه‌کاره است، ولی درصورت مخالفت با ادامه آن، موکل آماده بازگشت است.»

وکیل آقای نوری‌زاد در این توییت «زندان را مسئول حفظ سلامتی» موکل خود اعلام کرد.

دادستانی و مسئولان زندان تاکنون درباره دلایل بازگشت این فعال سیاسی برای تحمل ادامه محکومیتش توضیحی نداده‌اند.

محمد نوری‌زاد یکی از ۱۴ فعال مدنی موسوم به «گروه ۱۴» است که خرداد ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شدند.

او مرداد همان سال بازداشت و پس از آن به ۱۵ سال زندان، دو سال تبعید به ایذه و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. بر اساس رای دادگاه در مرداد پارسال محکومیت این فعال مدنی به هشت ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به طبس تبدیل شد.

وکیل محمد نوری‌زاد روز چهارشنبه ۲۶ آبان با انتشار توییتی از آزادی موکل خود خبر داده و گفته بود که در پی تماس دادیاری ناظر زندان اوین به او اعلام شد که دادستان با توقف اجرای حکم موکلش موافقت کرده است.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »