زیتون دانشجو | امکان برگزاری مجدد کنکور برای دانشجویان پزشکی بعد از ۵ ترم

زیتون: اواخر آذر ماه بود که با اتمام مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، آماری از تعداد داوطلبین این آزمون که قرار است اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود، منتشر شد که نشان از کاهش چشمگیر ثبت نام کنندگان نسبت به سال قبل داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، «بر اساس آمار نهایی تعداد ۴۷۱ هزار و ۶۶۴ نفر در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند. با توجه به ثبت نام ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ آمار داوطلبان با کاهش ۱۶۴ هزار و ۹۳۳ نفری نسبت به سال گذشته مواجه شده است.»

هر چند با نگاهی به اوضاع مملکت، دیگر جایی برای طرح چرایی این ماجرا نمی ماند اما به بهانه خبر این ریزش داوطلب، فرصت خوبی است تا جدیدترین شاهکار سازمان سنجش را مرور کنیم.

چهارشنبه، پانزدهم دی ماه، نمایندگان مجلس در صحن علنی اعلام کردند که مسئولان سازمان سنجش خواهان برگزاری آزمونی مجدد برای دانشجویان پزشکی هستند که دو سال قبل از طریق شرکت در کنکور به دانشگاه‌های علوم پزشکی راه یافته‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجو، «سازمان سنجش که از دو سال قبل، تازه حالا به اشتباه خود در بررسی پاسخنامه‌های کنکور و غیره پی برده است و دانشجویانی که همان زمان اعلام به پذیرش شدند را ملزم به شرکت دوباره در یک آزمون و رقابتی دیگر کرده است. با این کار یعنی دانشجویان پزشکی ورودی سال ۹۸ که حال ترم پنج یا شش خود را می‌گذرانند باید دوباره کنکور دهند و در صورت پذیرفته شدن، تحصیل را از صفر شروع کنند.»

خبرگزاری دانشجو در ادامه افزود: «پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو از سازمان سنجش آموزش کشور دراین باره بی‌نتیجه مانده و با توجه به آنکه رییس سازمان سنجش به تازگی تغییر کرده است، سیاست‌ها و تصمیمات جدید این سازمان هنوز مشخص نیست به ویژه درباره چنین مسائلی که به اعتقاد سازمان سنجش برگزاری آزمون برای داوطلبان شبهه‌دار کنکور موضوعی تا حدودی محرمانه است.»

خبرگزاری دانشجو: دانشجویان پزشکی ورودی سال ۹۸ که حال ترم پنج یا شش خود را می‌گذرانند باید دوباره کنکور دهند و در صورت پذیرفته شدن، تحصیل را از صفر شروع کنند.

احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به این اتفاق و در تذکری شفاهی در صحن علنی گفت: «این دانشجویان پنج ترم درس خوانده‌اند و در تجمعاتی در جلو مجلس حضور یافته‌اند. سازمان سنجش به آن‌ها گفته است که به نظر ما شما دانشجو نیستید و داوطلب به شمار می‌روید و باید دوباره در آزمون شرکت کنید. اگر سازمان سنجش مشکوک به تقلب بود چرا همان موقع اقدام لازم را انجام نداد. از سوی دیگر سازمان سنجش باید دلایل متقن در خصوص تقلب دانشجویان ارائه کند، در غیر این صورت نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به آزمون مجدد کند.»

با وجود این افتضاح جدید سازمان سنجش، دلیل نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در حمایت از دانشجویان پزشکی هم در نوع خود جالب توجه است. نصرالله پژمانفر از آبروی کسانی می‌گوید که می‌خواهند از کشور بروند و هیچ از خود نمی‌پرسد که اصلاً چرا باید بروند؟ مگر وظیفه او و هم قطارانش در مجلس این نیست که شرایط را برای ماندن جوانان و نخبگان فراهم کنند؟ نه این که بیش و پیش از همه، نگران نرفتنشان باشد!

به گزارش خبرگزاری مهر، پژمانفر ضمن اعتراض به تصمیم سازمان سنجش، وعده پیگیری داد و گفت : «چطور ممکن است فردی که اکنون دانشجو است، در فضای آمادگی کنکور قرار گیرد؟ به جای آنکه با آبروی دانشجو بازی شود و آنان را اذیت کنیم، باید با کسانی که در سازمان سنجش اشتباه کردند، برخورد شود. این افراد سرمایه‌های کشور هستند و بسیاری از آن‌ها می‌خواهند از کشور بروند. نباید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که اذیت شوند و یا آبرویشان برود».

از سویی دیگر، وزیر بهداشت با لجبازیِ تاریخی خود به تمامی انتقادها و اعتراضاتی که پیرامون انتصاب قالیباف و زاکانی در دانشگاه‌های کشور وجود داشت، دهن کجی کرد و این دو را طی حکمی به عضویت هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی کشور منصوب کرد. انتصاباتی که هیچ معلوم نیست چه گلی به سر دانشگاه و دانشجو قرار است بزند که عقل ما قد نمی دهد.

این ها همه در شرایطی است که وزیر علوم، با وجود علم و آگاهی به بی کفایتی سازمان سنجش، با اعتماد به نفسی مثال زدنی، ادعایی طرح می کند که اگر خوب دقت کنیم، بیشتر شبیه به شوخی است. زلفی گل در حاشیه معرفی رئیس جدید دانشگاه صنعتی اصفهان و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت دومرحله‌ای شدن کنکور سراسری گفت: «بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور طی ۲ سال  آینده باید دو مرحله‌ای برگزار شود و ما به عنوان مجری مصوبات شورای انقلاب فرهنگی ملزم به اجرای آن هستیم و اگر این مصوبه تا دو سال آینده تغییری نکند، اجرا خواهد شد.»

ماجرا وقتی جالب تر می شود که عصر همان پانزدهم دی ماه، متنی بر روی خروجی باشگاه خبرنگاران جوان قرار می گیرد که خبر از «توافق مجلس با سازمان سنجش بر سر مساله داوطلبان مشکوک» می‌داد. یعنی دقیقاً صبح روزی که از سوی نمایندگان مردم در مجلس اظهار شد که مسئولین سنجش باید پاسخگوی ادعای خود باشند و برای این تقلب سراسری دلیل و مدرک ارائه دهند، به فاصله چند ساعت و پشت درهای بسته، باز هم در عمل، این دانشجویان بودند که بدون ارائه‌ی هیچ توضیحی، گویی جرمشان اثبات شد و باید سال بعد کنکور دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خدایی رئیس سابق سازمان سنجش در خصوص این توافق گفت: «در صورت احراز شبهه در آزمون داوطلبی رای به آزمون مجدد در یک یا چند درس داده می‌شود و سازمان سنجش موظف به اجرای آن است. سال آینده باید این داوطلبان مجددا کنکور می‌دهند و لزومی ندارد که همان درصد‌های قبلی را بزنند و در صورت کسب درصد مورد تایید هیئت بدوی رای به ادامه تحصیل این افراد صادر می‌شود.»

با این که مشخص نیست در خصوص نتیجه جلسه مجلس و سازمان سنجش، چرا رئیس سابق این سازمان باید اطلاع رسانی کند، اما سوال بزرگ تر اینجاست که شواهد سازمان سنجش در خصوص این ادعا چه بوده و پادرمیانی مجلس دقیقاً به چه شکل به سود دانشجویان بخت برگشته عمل کرده که در نتیجه باز هم آنها باید صلاحیت خود را اثبات کنند، جز این که با اضافه شدن قید «در صورت صلاح دید»، تنها به ابهام و بی عدالتی در اصل موضوع دامن زده شد.

در پاسخ به نگرانی رئیس نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه ها در باب «ژنی که دانشجویان نخبه با مهاجرت از کشور خارج می کنند» باید پرسید این کسانی که امروز دانشجوی وطن هستند و فردا آواره و مهمان این کشور و آن کشور، مگر چه در باغ سبزی از شما و دوستانتان دیدند که نباید وقت بزنگاه فرار را بر قرار ترجیح دهند. چه کردید جز آن که تیشه به ریشه ی جوانانی زدید که از شر وجودتان نه بر روی زمین آرامش دارند و نه بر فراز آسمان. یا تهمت و دروغ و وعده و وعید می شنوند و یا تن عزیزشان میزبان موشک های شما…

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »