عادل کیان‌پور بر اثر اعتصاب غذا در زندان جان باخت

زیتون– عادل کیانپور٬ زندانی سیاسی٬ یک هفته پس از اعتصاب غذا جان باخت.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشر اهواز او از چهارم دی امسال در اعتراض به محرومیت از حق دادرسی عادلانه و بدون رسیدگى پزشکى اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بود و در پی وخامت حال بعدازظهر روز شنبه، ۱۱ دی در زندان جان باخته است.

عادل کیانپور هم پیشتر در یک فایل صوتی که از زندان منتشر کرده بود، خطاب به رییس قوه قضائیه گفته بود: «آقای اژه‌ای گفتید هرکس خارج از کشور است به کشور بازگردد و ما کمک می‌کنیم به زندگی برگردد. منظورتان از زندگی، زندگی در زندان بود؟ این گونه رفتارها را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

در ادامه این فایل صوتی شنیده می‌شود: «در برابر ظلم حاکم بر ما، به نام کشور [و] ملت، در راه عدالت و دموکراسی اعتصاب غذای خود را به صورت رسمی در تاریخ ۴ دی ١۴٠٠ در زندان مرکزی اهواز شروع … می‌نمایم.»

این زندانی سیاسی پیش‌تر طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب اهواز، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تبلیغ به سود گروه‌های مخالف» و «تشویش اذهان عمومی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

مادر این زندانی سیاسی در ویدیویی که روز ۱۱ مهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، اتهامات مطرح شده علیه فرزندش را واهی خوانده بود و با اشاره به گذشت ۱۴ ماه از حبس فرزندش در زندان گفته بود در آخرین ملاقات با فرزندش در تاریخ ۱۰ مهر متوجه شده که او به کرونا مبتلا شده و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در شرایط بد و مرگباری به‌سر می‌برد.

این اولین بار نیست که یک زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذا و بی‌توجهی مسئولان زندان جان خود را از دست می‌دهد. از آن جمله هدی صابر و وحید صیادی نصیری، زندانیان سیاسی و عقیدتی که در پی اعتصاب غذا در زندان جان خود را از دست دادند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »