ایرادات متعدد مرکز پژوهش‌ها به طرح صیانت از فضای مجازی

زیتون: مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح «صیانت از فضای مجازی»، اشکالات عدیده‌ای به این طرح وارد کرد و خواستار تخصیص زمان بیشتر برای اصلاح آن شد.

ایرادات وارد شده به این طرح از سوی مرکز پژوهش‌ها از جمله شامل کاهش سرمایه اجتماعی نهادی، ایجاد بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی، به مخاطره افتادن امنیت سرمایه‌گذاری، مداخله بسیار زیاد طرح در شئون مختلف زندگی مردم، ترغیب نخبگان به مهاجرت، ابهام و عدم شفافیت در مفاد و فرآیند تقنین و … می‌شد.

طرح، ۲ هفته پیش و پس از کش و قوس‌های فراوان و به راه افتادن کارزار آنلاین برای مخالفت با آن، به مرکز پژوهش‌ها برگشت خورد تا اصلاح شود. به گزارش ایسنا در پیش‌نویس پیشنهادات مطرح شده مباحث مربوط به اینستاگرام و پلتفرم‌های پرمخاطب تغییرات جدی دارد.

ایرادات طرح را بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در نامه ای خطاب به رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»مطرح کرده است. 

اشکالات وارده به این طرح در حوزه های متعددی است، از جمله؛ ایرادات وارد بر کلیات طرح، ایرادات حقوقی، ایرادات ناظر به حکمرانی در فضای مجازی، ایرادات اقتصادی وارد بر طرح، ایرادات فنی وارد بر طرح و عمده ایرادات اجتماعی وارد بر طرح، که هر کدام از این ایرادات خود شامل موارد متعددی است.

در ادامه این گزارش تاکید شده است که «با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، علی‌رغم آنکه انتظار می‌رفت فرآیند بررسی طرح براساس روال ماده۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس در مرکز طی شود، ولی این فرآیند به شیوه دیگری مراحل خود را در کمیسیون ویژه درحال طی کردن است.» و وقت بیشاری برای بازنگری خواسته شده است.

طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی از جمله دست‌پخت‌های مجلس انقلابی بود که با توجه به حساسیت بالای افکار عمومی در مورد آن، مجلس سعی کرد آن را در سطح کمیسیون‌ها و به دور از چشم رسانه‌ها تصویب کند. از این رو به اصل ۸۵‌ای شدن طرح رای داد. بر اساس پیش‌نویس‌های منتشر شده این طرح، با تصویب و اجرای آن عملا دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بین‌المللی مسدود یا لااقل محدود می‌شود.

پیش از این  باقر قالیباف رییس مجلس بعد از مخالفت گسترده افکار عمومی به بررسی این طرح در کمیسیون‌ها و به شکل غیرعلنی، در حساب توئیتری خود نوشته بود که «طرح در کمیسیونی از منتخبین کمیسیون‌ها بصورت علنی و شفاف بررسی خواهد شد». همزمان با رفتن طرح به کمیسیون مشترک و تصویب بررسی اجرای آزمایشی آن مخالفان این طرح در کارزاری مجازی برای لغو آن طوماری را امضا کرده‌اند.

در ادامه و بعد از تشکیل چند جلسه کمیسیون مشترک و اطلاع‌رسانی کج‌دار و مریز، در نهایت تصمیم بر این شد که طرح به مرکز پژوهش‌ها بازگردانده شود. 

بیشتر بخوانید:

طرح انقلابی مجلس علیه پیام‌رسان‌ها

راهزنی واقعی در فضای مجازی؟

کمپین مخالفت با تحدید فضای مجازی در ایران رکورد تعداد امضاها در پلتفرم کارزار در ایران را شکسته است. در طومار خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشته شده :«تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه‌های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و…، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است.»

به نظر می‌رسد همین فشارهای موجب شده  تا به اینجای کار مجلس در تصویب این طرح تردید کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »