زیتون دانشجو | هشدار وقوع انقلاب به «نماینده حاکمیت»

زیتون ـ با حضور سران قوا، مراسم امسال روز دانشجو در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد و دانشجویان به سنت هر سال، دغدغه‌ها و انتقادات خود را مطرح کردند. با این تفاوت که این بار ابراهیم رئیسی تعارف را کنار گذاشت و با «تهدید و تمسخر» به انتقادات برحق دانشجویان پاسخ داد.

ابراهیم رئیسی روز سه شنبه ۱۶ آذر و همزمان با گرامیداشت روز دانشجو، ضمن حضور در دانشگاه شریف به دیدار نمایندگان تشکل‌ها رفت. حضور دانشجویان در این دیدار که به شکلی گزینشی و با لیستی از پیش تعیین شده بود، در یک مورد با هدف اصلی برگزارکنندگان این نشست، تنافر پیدا کرد و دقیقا همان جا بود که آقای رئیس جمهوری تعارف را به کناری نهاده و نقاب از چهره خود برداشت.

پس از شبه انتقادات نمایندگان تشکل‌‌هایی مثل جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی و بسیج دانشگاه صنعتی شریف، نوبت به انجمن اسلامی و نماینده آن رسید که طی سخنانی تند، رئیسی را «نماینده حاکمیت و نه مردم» و نیز «حاصل غیررقابتی‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی» دانست. محمدحسین بیات، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، در ادامه با «هشدار وقوع انقلابی علیه حکومت» گفت: «اگر برای رهایی از وضعیت بحران زده‌ی کنونی، راه‌حلی عقلانی، مبتنی بر تجربه و کارآمد ارائه ندهید، از جانب مردم پاسخی دریافت خواهید کرد که شاید نه سریع و نه حتی فوری باشد اما حتما انقلابی و قاطع است.»

او در ادامه‌ی انتقادات خود افزود: «امروز دیگر از محسن رضایی گرفته تا قاضی‌زاده هاشمی و رستم قاسمی و سردار وحیدی، همگی سهم‌شان را از قدرت گرفته‌اند. امروز دیگر امنیتی‌ترین کابینه جمهوری اسلامی را با انتصاب سرداران سپاه در تک تک مناصب دولتی تشکیل داده‌اید. حالا سوال این‌جاست که در این حاکمیت سرتاپا یکدست، آن فسادستیزی‌ای که وعده می‌دادید کو؟ آن رفع فاصله طبقاتی و مبارزه با بی‌عدالتی‌ای که می‌گفتید، کو؟ آن رفاه و تأمین حداقل معیشت مردم، کو؟ آن آزادی و آن تضمین حقوق همه مردم و زنان و دختران، کو؟ آن وعده رفع تحریم‌هایتان چه شد؟ آن عزتی که وعده می‌دادید، کجاست؟»

بیات در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به سرکوب مردم در آبان ماه سال ۹۸ افزود: «چطور انتظار داریم زمانی که تمام راه‌های تنفس را بر جامعه بسته‌ایم، پیام ملت را جز با مشت‌های گره کرده بشنویم؟ جناب آقای رئیسی حتما از جوی خون راه افتاده در آبان ۹۸ مطلعید، همان‌گونه که از سرکوب مردم تشنه‌ی خوزستان و اصفهان مطلعید. شما به ما بگویید سرکوب شدید این اعتراضات جز به این معناست که حاکمیت نه تنها توانایی گفت‌وگو با مردم را از دست داده بلکه اساسا پذیرفته است که باید به ضرب گلوله خود را حفظ نماید؟»

و اما بشنوید از پاسخ ابراهیم رئیسی به دغدغه‌های دانشجویان و نگرانی‌هایشان. تنها دو روز پس از مراسم ۱۶ آذر، تعدادی از دانشجویان حاضر در آن مراسم دست به افشاگری زدند و پرده از واکنش عجیب رئیس جمهور منتصب برداشتند. ابراهیم رئیسی پس از «تایید انگ امنیتی به دانشجویان حاضر در سالن»، از آنها خواسته که «به خاطر حرف‌هایشان از خدا استغفار کنند». همان دانشجویانی که از فیلترهای بسیاری رد شده‌اند و مجوز حضور در محضر ایشان را یافتند و الا بسیاری از دانشجویان غیرخودی از صبح پشت درهای بسته ماندند و در مراسم گرامیداشت خودشان هم راهشان ندادند!

رئیسی در روز دانشجو بدون اشاره به سرنوشت پرونده دانشجویان بازداشتی از بالا رفتن نرخ ارز گله کرد.

رئیسی بدون اشاره به سرنوشت پرونده دانشجویان بازداشتی همان دانشگاه، از بالا رفتن نرخ ارز گله کرده و می‌گوید: «حضور در دانشگاه شریف به خاطر توجه به بیانات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد نخبگان و دانش پژوهان است و علاقمند بودم در جمع دانشجویی درباره این موضوع با یکدیگر هم‌اندیشی و همفکری کنیم و معتقدم دانشگاه شریف به عنوان کانون نخبه پروری باید سهم بیشتری در این موضوعات داشته باشد. دانشجویان و اساتید نباید بیان دغدغه‌های خود را صرفاً به روزهایی مانند ۱۶ آذر اختصاص دهند بلکه باید در متن جامعه و زندگی مردم قرار گرفته و برای مشکلات موجود راهکار ارائه دهند. باید برای رفع مشکلات کشور یک نوع هم‌اندیشی و ارتباط نزدیک بین دولت و دانشگاه برقرار شود و دانشگاه باید در مسیر رفع مشکلات و خدمت به مردم؛ به دولت کمک کند.»

از سویی دیگر، وزیر علوم هم در پیام خود به مناسبت ۱۶ آذر، بی‌توجه به آینده نامعلوم دانشجویان بازداشتی و محروم از تحصیل، بار دیگر تاکید موکد بر «منویات رهبر در باب نفی سلطه بیگانگان» کرد و گفت: «آرمان استقلال طلبی و نفی وابستگی به بیگانه که در ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲ با شهادت سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران در جامعه ظهوری تازه یافته بود علی‌رغم انواع سرکوب‌های رژیم طاغوت ادامه یافت و در انقلاب اسلامی سال ۵۷ به یک شعار اصلی تبدیل شد و در نظام برآمده از انقلاب نیز به عنوان یک اصل مترقی سیاست داخلی و خارجی مطرح است. نیروهای مسلح، تولید گران اقتصادی، کشاورزان و اقشار مختلف هر کدام نقشی ارزشمند در صیانت از شعارهای بنیادین انقلاب یعنی ” استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی” ایفا می‌کنند و جامعه دانشگاهی نیز با فتح قله‌های علم و کسب جایگاه‌های رفیع در معتبرترین ارزیابی‌های علمی دنیا در درخشش گوهر استقلال و بزرگی مردم ایران در دنیا نقش دارند.»

رئیس قوه قضائیه هم در دیداری دیگر با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، سینه را سپر کرده و با شجاعت از مجوز نقد خود خبر می‌دهد. «من فقط در بلندگو نمی‌گویم من را نقد کنید؛ همواره در مواردی هم که در رسانه ملی حاضر شدم خواسته ‌م که به جای سوال‌های صوری، سوال‌های جدی از من بپرسند و مرا نقد کنند؛ ممکن است حتی نتوانم به آن سوال جواب بدهم و خطا کنم، اما اشکالی ندارد.»

بله آقای اژه‌ای، هیچ اشکالی ندارد که انسان خطا کند. فقط کاش این موهبت جایزالخطایی مختص بندگان خاص خداوند که از قضا همگی سران حکومت ظلم هستند، نبود. همان‌هایی که شعار سبقت گرفتن از یکدیگر برای نوکری مردم را می‌دهند و آشکار و پنهان حق‌کشی مشغولند. همان‌ها که کثافت مکر و ریا از سر و رویشان می‌بارد و دانشجو را به «پیگیری طهارت اقتصادی و اداری» تشویق می‌کنند. همان‌هایی که «سردار دلها و مالک اشتر» زمانشان، از «کم توجهی به سیره رهبر در دانشگاه ها و نبود درسی با این مضمون»، فریاد وااسفا سر می داد و همزمان ابن ملجم وار بر سر و صورت همسایه و هم جوار شمشیر می کشید. ما هم جایزالخطاییم، خطایی بزرگ به نام زندگانی در زمان و زمانه ی شما.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »