وزیر امور خارجه ایران: بدون لغو تمام تحریم‌های ترامپ راهی برای احیای برجام وجود ندارد

حسین امیرعبداللهیان٬ وزیر خارجه ایران٬ گفت: «در جریان شش دور قبلی مذاکرات برای طرف ایرانی کاملاً مشخص شد که آمریکا متوجه نشده که بدون لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی که بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، راهی برای احیای برجام وجود ندارد.»

اظهارات وزیر خارجه ایران به نوشته رسانه های ایران از متن مقاله وی برای روزنامه روسی کامرسنت چاپ مسکو است.

ایران خواهان رفع تحریم های غیرمرتبط با برجام از جمله تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم آیت‌الله علی خامنه‌ای و دفتر رهبری و منصوبان وی است اما ایالات متحده گفته حاضر است صرفا تحریم هایی را که مانع اجرای توافق برجام می شود، رفع کند.

دور هفتم مذاکرات که به صورت غیرمستقیم میان ایران و آمریکا انجام می شود به تازگی در وین برگزار شده و طی آن ایران یک «متن پیشنهادی» برای رفع تحریم ها و اعمال محدودیت بر برنامه اتمی خود ارائه کرده است.



دلار امروز کمی ارزان شد: ۳۰هزار و ۹۵۰تومان

اقتصادآنلاین به‌نقل‌از کانون صرافان اعلام کرد «دلار امروز یک قدم به عقب برداشته اما یورو همچنان مرز ۳۵هزار تومان را حفظ کرده؛ بهای دلار آزاد با کاهش ۱۵۰تومانی نسبت به دیروز، به ۳۰هزار و ۹۵۰تومان تومان رسیده.

امروز دلار در صرافی‌های رسمی برای فروش ۲۷هزارو ۸۵۰ و برای خرید ۲۷هزار و ۵۰۰ توان قیمت داشت.

بنابر این گزارش،امروز قیمت فروش دلار در سامانه نیما به ۲۳هزار و ۹۳۶تومان و یورو به ۲۷هزارتومان افزایش داشته.



سخنگوی قوه قضائیه: ۱۳۰ نفر در تجمعات اصفهان بازداشت شدند

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه٬ تعداد بازداشت شدگان اعتراضات اصفهان را حدود ۱۳۰ نفر اعلام کرده است.

او در این رابطه گفت: «در این ماجرا نزدیک ۱۳۰ نفر بازداشت شده بودند و برایشان قرار صادر شده و برخی هم بلافاصله آزاد شدند. دیروز برخی از این ۱۳۰ نفر هم آزاد شدند.» خدائیان افزود: «به جز افرادی که تیراندازی داشتند و جرم‌شان به نحوی که مخل امنیت است بقیه با قرار کفالت آزاد شدند یا در جریان آزادی هستند.»

اعتراض‌ها در اصفهان از نارضایتی کشاورزان نسبت به کم آبی شروع شد و آنها در در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده و چادر زدند . بعد از آن شمار انبوهی از مردم این شهر در روزهای جمعه به جمع کشاورزان معترض در بستر خشک زاینده‌رود پیوستند.

بر اساس ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، موارد متعددی از خشونت علیه معترضان دیده شد؛ نیروهای امنیتی به سوی معترضان در اصفهان تیرهای ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور هم شلیک کرده بودند.



حسین رزاق بازداشت شد

امتداد خبر داد که حسین رزاق، فعال رسانه‌ای و فعال سیاسی ظهر روز یکشنبه ۱۴ آذر در منزلش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

بر اساس این گزارش حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر همان روز دست‌کم ۷ مامور وزارت اطلاعات با سه خودرو، ضمن حضور در محل زندگی این فعال رسانه‌ای، او را بازداشت و تمامی ابزار ارتباط جمعی او و خانواده‌اش را ضبط کردند.

عصر روز یکشنبه، حسین رزاق در تماس با خانواده‌اش خبر داد که در بازداشت به سر می‌برد. روز دوشنبه ۱۵ آذر ماموران اداره اطلاعات شهر «آمل» به خانواده او اطلاع دادند که این فعال سیاسی را به «ساری» منتقل کرده‌اند.

اگرچه گوشی‌های همراه همسر و فرزند او توسط ماموران اطلاعات روز دوشنبه به آن‌ها تحویل داده شد اما بقیه اموال همچنان در ضبط وزارت اطلاعات است.

حسین رزاق پس از تماس روز یکشنبه، یعنی ساعاتی پس از بازداشت، تماس دیگری با خانواده‌اش نداشته است و اتهامات او نیز مشخص نیست.



«قهرمانِ» اصغر فرهادی، به صورت رسمی وارد رقابت اسکار شد

آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک، فهرست فیلم‌های واجد شرایط برای حضور در رقابت نود و چهارمین دوره اسکار را در بخش‌های فیلم بین‌المللی، انیمیشن بلند و مستند بلند اعلام کرد.

در این فهرست، در بخش انیمیشن بلند، ۲۶ فیلم، در بخش فیلم مستند بلند، ۱۳۸ فیلم و در بخش بین‌المللی، ۹۳ فیلم واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند. «قهرمان» اصغر فرهادی نماینده ایران نیز در این فهرست جای دارد.

در بخش بین‌المللی برخی از رقبای «قهرمان» عبارتند از «آزادی بزرگ» از اتریش، «جزیره درون» از آذربایجان، «صخره نوردها» از چین، «تیتان» از فرانسه، «دست خدا» از ایتالیا، «ماشین مرا بران» از ژاپن، «بدترین آدم دنیا» از نروژ، «رییس خوب» از اسپانیا و «فرار» از دانمارک.



تشکر عنابستانی از رییس مجلس

عنابستانی، نماینده سبزوار، که چندماه پیش به یک سرباز راهور سیلی زد، در اینستاگرامش درباره حرف‌های دیروز رئیس مجلس نوشت: «البته واضح بود که ماه پشت ابر نمی‌ماند اما از شجاعت آقای دکتر قالیباف تشکر می کنم که بعد از چند ماه دروغ‌پراکنی، بالاخره به اندازه کمی حقیقت را روشن کردند.»

او افزود: «بارها گفته‌ام که اشتباه عنابستانی سیلی زدن به سرباز در حال انجام وظیفه نبود… اشتباه عنابستانی هل دادن سرباز توهین‌کننده بود… تفاوتی که در هیاهوی رسانه ای گم شد.»

باقر قالیباف، رییس مجلس، دیروز در یک سخنرانی در دانشگاه بهشتی مدعی شد عنابستانی، نماینده سبزوار، به سرباز پلیس راهور سیلی نزده و فقط او را هُل داده.



۴۰ درصد از نخل‌های خوزستان از بین رفتند

سلطان حسینی‌امین٬ نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز٬ خبر از مرگ چهل درصد از نخل‌های خوزستان داد.

او در این باره توضیح داد که ۴۰ درصد از نخل‌های خوزستان به علت کمبود آب از بین رفته‌اند. کمبود آب باعث افزایش شوری آب شده و خرما هم طعم خوبی نمی‌گیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف می‌شویم و مشتری ضعیف سمت ما می‌آید.

سلطان حسینی امین در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر کمبود آب خوزستان بر تجارت این منطقه افزود: «مشکل کمبود آب از ابعاد مختلفی می‌تواند در تجارت ما به خصوص در حوزه کشاورزی تاثیر بگذارد. با کمبود آب محصولاتی که صادراتی هستند ضعیف می‌شوند. برای مثال ۴۰ درصد از نخل‌های خوزستان به علت کمبود آب از بین رفته‌اند. کمبود آب باعث افزایش شوری آب شده و خرما هم طعم خوبی نمی‌گیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف می‌شویم و مشتری ضعیف سمت ما می‌آید. خرمای خوزستان به ۴۰ کشور صادر می‌شود، ۷۰ تا ۸۰ درصد از خرمای ایران مربوط به خوزستان است. ممکن است با برندهای دیگری صادر شود اما مربوط به خوزستان می‌شوند.»



عضو اتاق بازرگانی: بابت تهاتر نفت و کالا هم امتیاز می‌دهیم و هم تخفیف

حمیدرضا صالحی٬ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران٬ با اشاره به برنامه های اجرا شده به نام تهاتر کالا به کالا توسط دولت گفت: «در تهاتر چون ما نیاز به تبادل داریم، هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند باید بپذیریم. از طرفی چون کالای صادراتی ما نفت‌خام، فراورده و یا محصول پتروشیمی است، تخفیف می‌خواهند.»

حمیدرضا صالحی در ارزیابی تهاتر نفت با کالا با بیان اینکه زمان تحریم‌ها لطمات شدیدی به اقتصاد ما وارد شد، ادامه داد: «تحریم‌ها علاوه بر عقب‌ماندگی در اقتصاد، تبادلات ما را نیز با دنیای خارج هم بابت واردات و هم صادرات تحت‌تاثیر قرار داد، روابط بانکی ملغی و آسیب دیده، استفاده از ظرفیت ضمانت‌نامه‌ها در خارج از کشور و ال‌سی دچار تغییر شده و در کل فرصت‌هایی که در شبکه بانکی برای فعالین اقتصادی و فروش کالا وجود داشت، مانند قبل نیست.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: «در هر حال در شرایطی که ناگزیر به سمت تهاتر هر کالایی می‌رویم اوضاع جدیدی را برای ما بوجود می‌آورد که منجر به بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود، زیرا ما نیاز به تبادل داریم، در واقع دست‌پایین هستیم و باید امتیاز بدهیم. یعنی هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند باید بپذیریم. از طرفی چون کالای صادراتی ما نفت‌خام، فراورده و یا محصول پتروشیمی است برای معامله و همراهی با ما تخفیف می‌خواهند، علاوه بر آن کیفیت کالایی را که به ما ارائه می‌دهند، در نظر نمی‌گیرند.»

صالحی با بیان اینکه تهاتر امکان صدور ضمانت‌نامه را در کشور مقصد سلب می‌کند، یادآور شد: «در اجرای تهاتر ممکن است از هیچ؛ درصدی منتفع شویم، اما نسبت به دیگر کشورهایی که شرایط ما را ندارند، متضرر هستیم و باید به کشورهای مقابل امتیازاتی بدهیم تا بیزینس جلو برود.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که با توجه به اینکه تهاتر می‌کنیم شاید نتوانیم مواد اولیه‌ای که نیاز داریم با قیمت رقابتی خریداری کنیم، همچنین امکان فروش مواد خام را نیز مانند سابق نداریم و باید تخفیف قائل شویم.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »