انفجار در نطنز؛ توجیهات متناقض

ساعاتی پیش برخی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی خبر از شنیده شدن صدای انفجار در آسمان نطنز دادند. طبق گزارش منابع محلی این حادثه در روستای عباس آباد در نزدیکی نطنز رخداده است. بنابر گزارش ایرنا صدای انفجاری مهیب در آسمان بادرود از توابع شهرستان نطنز و در فاصله نزدیک به ۲۰ کیلومتری تاسیسات هسته‌ای ایران شنیده شده است. «خبرگزاری نسیم آنلاین» نوشت: «شدت انفجار به حدی بود که موج انفجار باعث آسیب به درب بعضی خانه‌ها شده است.» خبرنگار فارس هم بر اساس شنیده‌ها از انهدام یک پهپاد ناشناس خبر داده بود.

پس از ساعتی امیر تقی خانی، سخنگوی ارتش، گفت که علت صدای انفجار در آسمان نطنز «آزمایش یکی از سامانه های موشکی» در منطقه بوده است. او افزود: «هدف این آزمایش ارزیابی سامانه‌های مستقر در منطقه اجرایی بود. این‎گونه تمرینات با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‎گیرد و جای نگرانی وجود ندارد.»

با این حال شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با کانال تلگرامی خبرفوری گفت: درحال حاضر درحال انجام بررسی هستیم. تا حدود یک ساعت بررسی ها ادامه دارد و پس از آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

آیدی کوهن روزنامه نگار اسراییلی هم در مورد این انفجار در اکانت توییتری خود نوشت: «آنچه ساعاتی پیش در ایران رخ دادتمام ماجرا نیست . کمی صبرکن. این یک مقدمه برای رویداد بزرگتر است.»

تاسیسات نطنز پیش از این هم مورد حمله قرار گرفته بود.


معاون رییس جمهور: اگر در وین توافق نشد؛ به سمت شرق می‌رویم

محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت که اگر در وین توافق نشود به سمت شرق می‌رویم و با هند و چین تهاتر نفت می‌کنیم.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ادامه داد که اگر نتیجه مطلوب پیش نیامد به سمت شرق می‌رویم و می‌توانیم از این بخش، منافع خودمان را به دست بیاوریم.

او با تاکید بر اینکه ایران در مذاکرات هسته ای طرح، ایده و برنامه دارد و برنامه ها نیز تا این لحظه نتیجه ‌داشته‌اند تصریح کرد: “تیم های طرف دیگر مذاکره اختیارات لازم را ندارند اما تیم ایران مجهز و با اختیارات کامل پای میز مذاکره رفته و از موضع قدرت از منافع خودمان حمایت می کنیم.”

محمد حسینی ادامه داد: کشور با قدرت در این زمینه کار می کند، ۴۰ نفر عضو تیم از ایران از تخصص ها و نهادهای مختلف سیاسی و اقتصادی حضور دارند و برای انجام مذاکرات به وین رفته اند که افرادی متخصص هستند؛ در این زمینه هزینه می کنیم اما نتیجه لازم را نیز می گیریم.

حسینی اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب درباره نگاه به شرق فرمودند، قدرت اقتصادی اکنون به سمت چین و هند حرکت می کند که اگر توافق نشد هم می توانیم از این بخش منافع خودمان را به دست بیاوریم.

او تاکید کرد: می توانیم در توسعه مسائل اقتصادی با شرق تفاهم کنیم، منافع خودمان را نیز به دست آوریم، به طور مثال با نفت تهاتر می کنیم و در حوزه های مختلف پایبندی آنها به تعهداتشان بیشتر است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: کارها در حال انجام است، بخش های اقتصادی را نمی خواهیم شرطی کنیم، در سازمان شانگهای عضو دائم شدیم و فعالیت هایی برای ترانزیت گاز ترکمنستان و آذربایجان انجام شده که اقدام های بزرگی است؛ خارجی ها می بینند درون کشور انسجام لازم را داریم پس به ما اعتماد بیشتری دارند.


تجمع معلولان در اعتراض به وضع معیشت و کاهش بودجه

تعدادی از افراد دارای معلولیت امروز در تهران و چند شهر دیگر در اعتراض به وضع معیشت و کاهش سهم قانون حمایت از معلولان از بودجه سال آینده کشور تجمع کردند.

تعدادی از این افراد با در دست داشتن بَنرهایی در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند و خواستار اجرای قانون معلولان شدند.

در همین حال گزارش‌هایی از تجمع‌های اعتراضی مشابه در سایر شهرها از جمله در مقابل استانداری خراسان رضوی در مشهد نیز منتشر شده است.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول با اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی، استانداردسازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی برای تردد معلولان و بیمه خدمات درمانی و مکمل از جمله موارد قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان در ایران است که اردیبهشت ۹۷ از سوی دولت دوازدهم ابلاغ شد.

با این حال بسیاری از تشکل‌ها و حامیان حقوق افراد دارای معلولیت در سال‌های گذشته از تحقق نیافتن مواد این قانون و بی‌توجهی مسئولان انتقاد کرده‌اند.

در همین حال آن چه مورد اعتراض اخیر جامعه معلولان ایران است کاهش سهم قانون حمایت از حقوق معلولان از بودجه سال آینده است. بودجه اختصاصی به اجرای این قانون در سال ۱۴۰۰، دو هزار میلیارد تومان بوده، اما در لایحه بودجه سال آینده این رقم ۱۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.


قرص‌های ضد کرونای فایزر در ایران «توزیع خواهد شد»

قرص‌های ضد کرونای دو شرکت داروسازی فایزر و مِرک از طریق شرکت‌های هندی که شریک این پروژه هستند، در ایران توزیع خواهد شد.

به گزارش صدای آمریکا، این دو شرکت مجوز تولید این قرص‌ها را در قالب یک قرارداد که تولید آن را ارزان‌تر می‌کند، به یک سازمان غیرانتفاعی وابسته به سازمان ملل متحد اعطا کرده‌اند و این سازمان از طریق شرکای هندی خود اقدام به توزیع آن در ایران خواهد کرد.

هنوز تاریخ عرضه این قرص‌ها و قیمت آن مشخص نشده، ولی بر اساس قرارداد امضاشده، تا زمانی که بیماری کرونا «از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک وضعیت اضطراری سلامت عمومی طبقه‌بندی شده است» هیچ حق امتیازی برای فروش قرص‌ها به فایزر پرداخت نخواهد شد.

در ایران پیشتر مقام‌های وزارت بهداشت گفته‌اند که تولید قرص ضد کرونا در داخل کشور را مدنظر دارند، اما «فعلا واردات قرص‌های ضدکرونا در استراتژی وزارت بهداشت قرار ندارد.»



اعتراض کانون نویسندگان به «سانسور سیستماتیک» در کشور

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت ۱۳ آذرماه، روز مبارزه با سانسور، منتشر کرد به وجود «سانسور سیستماتیک» در کشور اعتراض کرد.

در این بیانیه که روز جمعه، ۱۲ آذر، منتشر شد، «برخورد شدید با کسانی که از اعتراض‌های مردمی عکس و فیلم می‌گیرند، همچنین تلاش حکومت ایران برای ربایش خبرنگاران ایرانی مقیم خارج» از جمله سرکوب‌هایی عنوان شده است که در راستای «حفظ سانسور و تخریب آزادی بیان» در کشور رخ می‌دهد.

در ادامه بیانیه این کانون از «برخورد با منتشرکنندگان فیلم‌‌های اعتراض‌های مردمی، ارسال امواج پارازیت و توقیف ماهواره‌‌های خانگی، محدودسازی دسترسی به اینترنت، ربایش خبرنگاران داخلی و ایرانی مقیم خارج و صدور حکم‌های زندان و اعدام برای آنها» به‌ عنوان مصادیق سرکوب‌ و سانسور نام برده شده است.

به نوشته کانون نویسندگان، این‌ها اقداماتی است که «دزدان و جنایتکاران به‌ عنوان حامیان سانسور آن‌ها را به‌کار می‌گیرند، چرا که با وجود آزادی بیان کمتر، امکان دست‌درازی به جان و مال مردم را دارند.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به عنوان یکی دیگر از مصادیق «سانسور سیستماتیک» آمده است: «امروزه خواست حذف سانسور، از حوزه‌ ادبیات و هنر فراتر رفته و به خواستی عمومی تبدیل شده و در تظاهرات گوناگون، گاه شعارهای معترضان، صدا و سیمای حکومتی را به عنوان دستگاه دروغ‌سازی و اعتراف گیری نشانه گرفته است.»

کانون نویسندگان ایران در حالی این بیانیه را منتشر شده است که چهار نفر از اعضای آن از جمله رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن و کیوان صمیمی در زندان به‌ سر می‌برند.


دلار از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت


اقدام ستاد اجرایی فرمان امام برای تصاحب دو زمین به رغم اعتراض مالک

بر اساس اسنادی که به دست «زیتون» رسیده است ستاد اجرایی فرمان امام برای تصاحب دو قطعه زمین اقدام کرده است.

صاحب این زمین و وکلای او طی جلسه با مصطفی سیدهاشمی و حسین زاد٬ از مقامات ستاد اجرایی٬ اسنادی در خصوص بلا مالک نبودن این زمین را ارائه داده اند.

اما با این وجود ستاد اجرای فرمان امام قصد منصرف شدن از تلاش برای تصاحب این دو قطعه زمین را بر نداشتن.

اعضای این ستاد همچنین بدون برگزاری جلسه دادگاه با همکاری کلانتری گاندی به این دو ملک هجوم برده٬ اقدام به شکستن در کرده٬ اساس خانه را به غارت برده٬ سرایدار و خانواده‌اش را بیرون کرده و حتی دو تن را حاظر به قبول این تصرف عدوانی نبودند را بازداشت کردند.


پلیس پیشگیری تهران: مردم در مقابل کیف‌قاپی به هیچ‌ عنوان مقاومت نکنند

جلیل موقوفه‌ای٬ رییس پلیس پیشگیری پایتخت به شهروندان توصیه کرد که اگر دچار سرقت شدید، مقاومت نکنید.

رییس پلیس پیشگیری تهران در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی، گفته که «کیف‌قاپ‌ها معمولاً در اطراف بانک‌ها، بازارها، دفاتر رسمی و نقاط کور در سطح معابر مشغول پرسه‌زنی هستند، لذا باید دقت کنیم تا به سادگی گرفتار قاپ‌زن‌ها نشویم.»

به گفته این مقام ارشد انتظامی «سن برخی از سارقان موبایل‌قاپ از ۱۸ سال به پایین آمده است.»

او که یکی از مسئولان تامین امنیت شهروندان است به مردم توصیه کرده که «اگر دچار کیف قاپی شدند به هیچ عنوان مقاومت نکنند، چرا که امکان دارد مورد حمله شدید سارق قرار بگیرند؛ لذا برای ما حفظ جان از مال شهروندان مهمتر است»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »