«۳۰ نفر» از معترضان اصفهانی از ناحیه چشم مصدوم شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که «دست‌کم ۳۰ تن از معترضان از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند و در درمانگاه الزهرا و امین بستری هستند». سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیروز تایید کرده بود که ۱۹ نفر از معترضان که آسیب چشمی دیده‌اند، بستری شده‌اند.

این سازمان همچنین نوشته است که بازداشت معترضان توسط نیروهای امنیتی کماکان ادامه دارد و بسیاری از افراد بازداشت شده «افراد مسن روستایی هستند که شبانه از زندان دستگرد اصفهان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.»

وب‌سایت هرانا نیز در گزارشی نوشته است در میان ۲۱۴ نفری که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، ۱۳ نفر کودک هستند. مقام‌های امنیتی ایران در روزهای گذشته در آمارهای متفاوتی تعداد افراد بازداشت‌شده را ۱۲۰ نفر و در یک موضع‌گیری دیگر ۶۷ نفر اعلام کرده بودند.

اعتراض‌های اخیر مردم اصفهان به بحران آب در این استان که با حضور گسترده کشاورزان همراه بود، دو روز پیش با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی و بازداشت معترضان مواجه شد.



بیانیه ابوالفضل قدیانی در واکنش به اعتراضات اخیر مردم اصفهان

ابوالفضل قدیانی٬ زندانی سیاسی سابق٬ در واکنش به اعتراضات مردم اصفهان طی بیانیه‌ای تاکید کرد: «نظام استبداد دینی به ریاست مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای بالاخره نتوانست تحصن اعتراضی مسالمت آمیز ، خشونت پرهیز و مدنی مردم شریف و شجاع اصفهان را تحمل کند و ناگزیر ماهیت ضد مردمی ،خشن و سرکوبگر خود را بار دیگر آشکار کرد و پس از آتش زدن چادرهای بر پا شده متحصنین در زاینده رود با گاز اشک آور و شلیک گلوله های ساچمه‌ای و باتوم به معترضان حمله ور شد و به ضرب و جرح آنان پرداخت ،کثیری از معترضان را به شدت مجروح و عده زیادی از آنان را دستگیر کرد و به خیال خام خود آتش اعتراضات به حق مردم را خاموش کرده است اما زهی خیال باطل ، این حاکمیت استبدادی خوب می داند که آتش اعتراضات خاموش شدنی نیست ممکن است این آتش برای مدت کوتاهی زیر خاکستر رود اما تا رسیدن به مقصود خاموش شدنی نیست . حکومت تلاش کرد که بین معترضان اصفهان و معترضان چهار محال بختیاری تفرقه ایجاد کند و با این ترفند اعتراضات دو استان را علیه خود به انحراف بکشاند اما معترضان هوشمندانه شعار اتحاد اتحاد سر دادند و از این طریق دسیسه حکومتیان را خنثی کردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «می گویند این ابر بحران آب ، خشکی رودخانه ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها ، تخلیه سفره های زیرزمینی آب و فرو نشست زمین ناشی از سوء مدیریت و نا کار آمدی مدیران جمهوری اسلامی است البته این سخن درست است اما قضیه بالاتر از این حرفها ست این مدیریتی که در این کشور اعمال می شود مدیریت تخریب و ویرانگری است مدیریت غارت و تاراج است مدیریتی است که فقط منافع حاکمان و در رأس آنان منافع علی خامنه‌ای و بقای حکومت غیر قانونی، نا مشروع و غاصبانه و مادام العمر وی در نظر گرفته می شود .موضوعی که اساساً در مدیریت جمهوری اسلامی محلی از اعراب نداشته و ندارد منافع ملی و حقوق مردم است . این فجایع در حقیقت نتیجه مدیریت و سلطه همه جانبه علی خامنه‌ای بر تمامی نهادها، ارگان ها اعم از مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح …است. تمامی ارگان های مهاجم و فرمانده های آنان به اعتراضات مسالمت آمیز ، خشونت پرهیز و مدنی مردم شریف اصفهان مسئولند و پاسخگو اما مسئول اصلی این تهاجم و فجایع ایجاد شده‌اند علی خامنه‌ای جبار ایران است که باید پاسخگو باشد.»



دانشجویان متحد: طبقه حاکم مسئول و منتفع اصلی فجایع آبی ایران است

دانشجویان متحد در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات اخیر اصفهان٬ نوشتند: «اعتراضات این روزهای مردم اصفهان نشانه‌ای دیگر از بحران زیست‌محیطی گستردۀ کشور است. نشانه‌ای که باید آن را در کنار اعتراضات تابستان گذشته در خوزستان، صف‌های طولانی مردم در زیر آفتاب تابستان برای تامین آب مورد نیازشان، ریزگردها و خشکاندن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و بسیاری از موارد دیگر دید. بحرانی با ابعاد متعدد که روز به روز گسترده‌تر می‌شود و در ترکیب با سایر بحران‌های حاکم بر کشور، عملا شرایط زندگی را هر روز برای گروه بزرگ‌تری از مردم ناممکن می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم که محیط زیست چیزی بیرون از ساختارها و مناسبات سیاسی و اقتصادی موجود نیست و بحران فعلی زیست‌محیطی نیز بحرانی سیاسی است که باید راه‌حلی سیاسی برای آن جست. بحرانی که محصول چند دهه الگوهای توسعه‌ای حاکم است و امروز به تعارضاتی در منافع رسیده که پیچیدگی آن را بیشتر می‌کند. رژیم تامین و توزیع آب فعلی کاملا ضدمردمی و ضدمحیط‌زیستی است، طبقۀ حاکم که خود مسئول و منتفع اصلی فجایع آبی ایران است برای وارونه جلوه دادن واقعیت کم‌آبی یا تفاسیر دینی را دستمایه قرار می‌دهد یا تعصبات قومی و محلی را تحریک می‌کند و یا همه چیز را به مسئولیت شخصی مردم در مصرف فرافکنی می‌کند. حال آن که سال‌هاست فن‌سالاران، نظامیان، صاحبان صنایع بزرگ و کشت‌و‌صنعت‌ها و شرکت‌های وابسته به بنیادها و آستان‌ها پشت درهای بسته برای انتقال و نحوه‌ مصرف منابع آبی کشور بدون توجه به منافع عمومی مردم تصمیم می‌گیرند.»

در بخش دیگری از این بیانیه دانشجویان متحد نوشتند: «بسیاری از پروژه‌های بزرگ سدسازی نه در راستای خیر عمومی که صرفا برای منافع افراد و شرکت‌های دخیل در آن پروژه‌ها و یا مطامع سیاسی مسئولان محلی به پیش رفته‌اند. همچنین توسعۀ صنایع آب‌بر در مناطق خشک نیز با وجود عیان شدن بیش از پیش آسیب‌های آن متوقف نمی‌‌شود. علاوه بر این‌ها، ترویج الگوهای کشت نامتناسب با وضعیت اکولوژیک هر منطقه، در کنار بهره‌وری پایین آبیاری آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر منابع آبی وارد ساخته است. به جز خشک کردن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و منابع آبی، طبقۀ حاکم سعی دارد بستر مقاومت جامعه را نیز با سرکوب مستمر هر نوع فعالیت مدنی به برهوتی تبدیل کند تا جامعه قدرتی برای مقابله با سیاست‌های آن‌ها نداشته باشد و هر اعتراضی به این بی‌عدالتی را بتوان به سادگی با مشت آهنین سرکوب پاسخ داد.»



تجمع خانواده‌های جانباختگان هواپیمای مسافربری هم زمان با دومین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده

خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای مسافربری اوکراینی برای دومین بار با حضور در مقابل دادسرای نظامی تهران اعتراض خود را به «دادگاه نمایشی و غیرقانونی» این پرونده اعلام کرده و خواستار محاکمه عاملان و آمران اصلی شلیک موشک سپاه پاسداران به این هواپیما شدند.

خانواده‌های جانباختگان که عکس‌های وابستگان کشته شده خود را در دست داشته توسط ماموران نیروی انتظامی از نزدیک شدن به محل دادگاه باز ماندند.

افراد شرکت کننده در این تجمع شلیک موشک به این هواپیما را «جنایت از پیش طراحی شده» خواندند و رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را مسئول این اقدام دانستند.

خانواده جانباختگان آن فاجعه شعارهایی از جمله «ننگ بر جنایتکاران، مرگ بر سپاه پاسداران، حقیقت عدالت، مرگ بر حاجی‌زاده، مرگ بر سلامی، مرگ بر باقری» سر دادند.

خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی یکشنبه پیش نیز همزمان با برگزاری اولین جلسه دادگاه نظامی پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی در تهران، مقابل دادگاه تجمع کرده بودند.

در این روز اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰ متهم پرونده شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی برگزار شد و به گزارش قوه قضاییه، در این جلسه کیفرخواست قرائت شد.



رئیسی:‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند

ابراهم رئیسی٬ رییس‌جمهوری٬ گفت که «ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند.»

رئیسی با بیان این که دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور احساس مسئولیت می‌کند، ادامه داد: «ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان، باید زمینه رفت‌وآمد، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان را در ایران تسهیل کنند.»

او افزود: «باید ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با فرهنگ، آداب، رسوم و تمدن کهن ایرانی – اسلامی حفظ شود. باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود، مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است.»



نوری وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

 نوری با ۱۹۵ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و  ۱۷ رای ممتنع وزیر آموزش و پرورش شد.

پیش از این ابراهیم رییسی حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »