باز هم تلاش سپاه برای فریبِ مردم

زیتون– یک روز پس از اعلام خبر رویارویی نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش آمریکا در دریای عمان٬ حال خبرهای بیشتری از آن اتفاق منتشر شده است.

بنا به گزارش‌های متعددی معلوم شده که درگیری پیش آمده مربوط به ۹ روز پیش اعلام خبر رسمی آن بوده است.
دریادار پاسدار علی فدوی٬ جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ صبح امروز و در مراسم ۱۳ آبان در گلزار شهدای کرمان ضمن تایید این خبر مدعی شد: «بهترین زمان انتشار خبر سرکوب کردن نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس شب ۱۳ آبان بود تا همه بدانند آمریکا همیشه شکست خورده است.»

صبح روز گذشته (چهارشنبه) شبکه خبر صدا و سیما مدعی شد که درگیری جدیدی بین سپاه پاسداران و نیروهای نظامی آمریکا در دریای عمان رخ داده است.
پیش از اعلام رسمی این خبر اما برخی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران خبر از «برخورد قاطع نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناو آمریکایی» دادند.
در نهایت بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر با عنوان «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.» این خبر را تایید کرده بود.

بیشتر خوانید: درگیری سپاه و آمریکا در دریای عمان

بر اساس این خبر یک ناو آمریکایی اقدام به مصادره یک نفتکش ایرانی در دریای عمان کرده بود. ناو آمریکایی این نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را پس از مصادره بسوی مقصدی نامعلوم هدایت می‌کرد.
هرچند این اقدام نیروی نظامی آمریکا با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش ناکام ماند.
این در حالی است که پس از چندین ساعت سکوت خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند هویتشان فاش شود، گزارش رسانه‌های ایران را «غیرواقعی» خوانده‌اند و گفته‌اند هیچ تلاش از سوی آمریکا برای توقیف نفتکش انجام نشده است.
صبح امروز جان کربی، سخنگوی پنتاگون ادعاهای ایران را کاملا نادرست، ساختگی و دروغ خواند.
انتشار این خبر در آستانه ۱۳ آبان، سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ایران٬ بی‌ارتباط با تعیین زمان آغاز دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی نبود.
از سوی دیگر آرتی عربی، به نقل از دولت ویتنام تایید کرد که در حال مذاکره با طرف ایرانی در مورد نفتکش ساوتیس(Southys) خود است که ۲۴ سپتامبر از سوی سپاه پاسداران ایران در دریای عمان توقیف شد.
وزارت خارجه ویتنام امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که خدمه نفتکش توقیف شده متشکل از ۲۶ ملوان بوده که در سلامت کامل به سر می‌برند.
ساعتی پس از اعلام این خبر رمضان شریف٬ خنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سناریویی جدید از واقعه دریای عمان را در مراسم روز ۱۳ آبان در شهر کرج٬ مطرح کرد.
رمضان شریف مدعی شد که «آنها… (ارتش آمریکا» آمده بودند از سارقان نفت ایران حمایت و آنها را اسکورت کنند.»
این نخستین بار نیست که خبر درگیری سپاه پاسداران و نیروهای آمریکایی در خلیج فارس یا دریای عمان منتشر می‌شود.
مردادماه سال جاری نیز اتفاق مشابهی در دریای عمان رخ داده بود.
۱۳ مرداد ماه سال جاری خبری در مورد «ربوده شدن یک کشتی حمل آسفالت و قیر» در دریای عمان منتشر شد. آن زمان ایالات متحده اعلام کرده بود که معتقد است نیروهای ایرانی در آن دخیل بودند.
براساس گزارش‌های منتشر شده در آن تاریخ متعدد دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات در دریای عمان کنترل هدایت خود را از دست دادند و سپس یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد اما پس از آن، ربایندگان این کشتی را در همان حوالی رها کردند.
در آن رابطه سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» عامل ربایش این کشتی بودند، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این موضوع را تکذیب کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »