درگیری سپاه و آمریکا در دریای عمان

شبکه خبر صدا و سیما ساعتی پیش مدعی شد که درگیری جدیدی بین سپاه پاسداران و نیروهای نظامی آمریکا در دریای عمان رخ داده است.
از صبح امروز (چهارشنبه) شبکه خبر اعلام کرده بود که تا ساعتی دیگر «خبری مهم» منتشر خواهد شد. این شبکه خبر بدون اشاره به موضوع، زیرنویس کرده: «انتشار خبری افتخار آفرین از اقتدار دلاور مردان ایران اسلامی تا ساعتی دیگر»

پیش از اعلام رسمی این خبر اما برخی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران خبر از «برخورد قاطع نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناو آمریکایی» دادند.


در نهایت اما بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر با عنوان «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.» این خبر را تایید کرد.
بر اساس این خبر یک ناو آمریکایی اقدام به مصادره یک نفتکش ایرانی در دریای عمان کرده بود. ناو آمریکایی این نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را پس از مصادره بسوی مقصدی نامعلوم هدایت می‌کرد.
هرچند این اقدام نیروی نظامی آمریکا با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش ناکام ماند.


بخشی از فیلمی که صداوسیما پخش کرده که گویا تعقیب نیروهای نظامی آمریکایی از سوی قایق‌های تندروی سپاه را نشان می‌دهد

سپاه پاسداران چند ساعت بعد از انتشار این گزارش رسانه‌ای، در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهایش روی عرشه نفتکش حامل نفت «سرقت‌شده» رفتند و با تصرف آن، نفتکش را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.
بر اساس این بیانیه، این نفتکش سوم آبان در بندرعباس پهلو گرفته است. سپاه پاسداران درباره سرنوشت نفتکش اول توضیحی نداده است.
پیشتر، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، در پیامش از سپاه به خاطر «نجات محموله نفتکش ایرانی» تشکر کرده و این اقدام را «راه‌حل قدیمی» آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران خوانده است.
از سوی دیگر فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد گزارش‌ها درباره رویارویی نیروهای سپاه پاسداران و آمریکا در دریای عمان را مشاهده کرده، اما در حال حاضر اطلاعاتی برای ارائه به رسانه‌ها ندارد.

محمد مرندی، مفسر حوزه بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران در توییترش مدعی شده: «آمریکا نفت‌کشی را که با نفت ایران به مقصد ونزوئلا در حرکت بود دزدید. در این راه، ناخدا و کارکنان کشتی به ایران خیانت و به نیروهای آمریکایی کمک کردند. رژیم آمریکا نفت را دزدید و آن را فروخت.
حالا نیروهای سپاه آن نفتک‌ش را با همان ناخدا و ملوانان تحت حمایت نظامی آمریکایی‌ها توقیف کرده‌اند.»
در اعلامیه رسمی سپاه به فروش نفت ایران اشاره نشده و ذکر نشده که قرار بوده این نفت به ونزوئلا برده شود.

این نخستین بار نیست که سپاه پاسداران و نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و دریای عمان درگیری محدود دارند.
مردادماه سال جاری نیز اتفاق مشابهی در دریای عمان رخ داده بود.
۱۳ مرداد ماه سال جاری خبری در مورد «ربوده شدن یک کشتی حمل آسفالت و قیر» در دریای عمان منتشر شد. آن زمان ایالات متحده اعلام کرده بود که معتقد است نیروهای ایرانی در آن دخیل بودند.
براساس گزارش‌های منتشر شده در آن تاریخ متعدد دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات در دریای عمان کنترل هدایت خود را از دست دادند و سپس یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد اما پس از آن، ربایندگان این کشتی را در همان حوالی رها کردند.
در آن رابطه سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» عامل ربایش این کشتی بودند، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این موضوع را تکذیب کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »