زیتون دانشجو | آستین نو، بخور پلو

زیتون: دو روز پیش خبری به ظاهر بی‌اهمیت مبنی بر «عدم تمدید حکم ریاست دانشگاه امام صادق» باعث شد تا بار دیگر، جنجال‌های مربوط به این پایگاه تامین نیروی حکومت اسلامی تازه شود. هفدهم مهر ماه ۱۳۹۷ بود که صادق لاریجانی، رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق، طی حکمی حسین علی سعدی را به مدت سه سال به ریاست این دانشگاه منصوب کرد. حالا نزدیک به یک ماه است که نه حکم قبلی تمدید شده و نه فرد دیگری به عنوان رئیس جدید معرفی شده است.

هشت سال پیش از انقلاب، مرحوم حبیب لاجوردی و مرحوم محمدتقی برخوردار که از کارآفرینان به نام ایران بودند، تصمیم به تاسیس «مرکز مطالعات مدیریت»، با همکاری دانشگاه هاروارد گرفتند. این رویا تنها هشت سال عمر کرد و بلافاصله در جریان تقسیم غنائم پس از انقلاب، تمامی دارایی‌های لاجوردی مصادره و این مرکز مطالعات هم نصیب محمدرضا مهدوی کنی شد و به دانشگاه امام صادق تغییر نام پیدا کرد.

زهیر انصاریان، دبیر «هسته منظومه فکری علامه طباطبایی»، در هفتمین سالگرد مرگ مهدوی کنی در خصوص انگیزه او در باب ساخت این دانشگاه گفت: «حاج آقا مهدوی بر این باور بودند که دانشگاه اسلامی حوزه نیست و مأموریت تبلیغی و اجتهاد دینی ندارد. ایشان وجه تمایز دانشگاه اسلامی و غیر اسلامی را در برنامه‌ریزی درسی می‌دانستند و معتقد بودند بایستی برنامه‌ریزی تلفیقی از علوم رایج و علوم اسلامی ایجاد شود. به عبارتی چند رشتگی موازی بایستی حاکم بر برنامه‌ی دانشگاه باشد.»

وی در ادامه افزود: «حاج آقا قائل به استقلال نهاد علم از قدرت بودند و گره خوردن علم به قدرت را انحراف از مسئله می‌دانستند. ایشان دانشگاه اسلامی را یک نهاد واسط می‌دانستند که بایستی دائماً میان نظر و عمل در رفت و برگشت باشند و حل مسائل مبتنی بر مبانی را در گرو این تعامل و رفت و برگشت می‌دانستند. تربیت علمی ایشان در دانشگاه به نحوی بود که کاملاً به تکثر دیدگاه‌ها و نظرات بها می‌دادند و در برنامه‌ریزی درسی نظری نمی‌دادند و یا نظر خود را هیچ‌گاه تحمیل نمی‌کردند.»

البته مهدوی کنی با مطرح کردن بحث «استقلال نهاد علم از قدرت» از سویی و تاسیس دانشگاهی ایدئولوژیک با هدف تربیت مدیران آینده از سویی دیگر، سر شوخی عجیبی را باز کرد، وگرنه این حجم از وارستگی که به ایشان نسبت می‌دهند با اهداف بلند مدت پایگاه امام صادق در رشد و گسترش ایدئولوژی اسلام در تمامی عرصه‌های مدیریتی کشور، کوچکترین همخوانی‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید:

تغییر ژنتیکی در مدیریت دانشگاه امام صادق

این دانشگاه که غیرانتفاعی و از زیرمجموعه‌های جامعه الامام الصادق است، در ابتدا تنها به تدریس و ارائه رشته‌هایی مثل الهیات و حقوق می‌پرداخت اما به تدریج اقدام به افزودن رشته‌هایی دیگر و نیز پیشوند «معارف اسلامی» به ابتدای تمامی رشته‌های خود کرد و بدین شکل تربیت منابع انسانی مورد نیاز حکومت را به شکلی ایدئولوژیک استارت زد. امروز پس از گذشت چهار دهه، نفوذ این دانشگاه در لایه‌های مدیریتی کشور بیش از پیش و بدون کمترین رودربایستی عیان شده است.

دانشگاه مدیرپرور

اواخر مهر ماه بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی، طی دستوری به روسای سازمان‌های امور مالیاتی و بورس خواست تا از انتصاب فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق در معاونت‌های این سازمان‌ها خودداری نمایند. اما ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم وزیر محترم اقتصاد، یک هفته پیش از تذکر مدبرانه خود، پنج پست مهم مدیریتی وزارتخانه اش را به دوستان و هم دانشگاهی‌های سابق خود پیشکش کرده بود. 

نگاهی به لیست بلند بالای مدیران فارغ‌التحصیل از این دانشگاه که در کمال تعجب در بسیاری از موارد حتی اصل ساده و بدیهی ارتباط رشته تحصیلی و پست مورد نظر هم در مورد آنها رعایت نشده، نشان از بی‌تعارف بودن ابراهیم رئیسی و دولت تحت رهبری‌اش با مردم دارد. نام‌هایی مثل حجت عبدالمالکی (وزیر کار)، احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد)، پیمان جبلی (رئیس سازمان صدا و سیما)، مجید عشقی (رئیس سازمان بورس)، علی صالح آبادی (رئیس کل بانک مرکزی)، غلامحسین اسماعیلی (رئیس دفتر رئیس جمهور)، علی باقر کنی (معاون سیاسی وزارت امور خارجه) و داوود منظور (رئیس سازمان امور مالیاتی) تنها بخشی از این سیاهه را تشکیل می‌دهند.

آش این انتصابات به حدی شور شده که صدای افراد حاضر در حلقه‌ی خودی‌ها را هم درآورده و هنوز چیزی از شروع کار دولت جدید نگذشته که خط و نشان اصولگراها برای ابراهیم رئیسی و تیم منتخبش آغاز شده است. سایت صابرین نیوز، از خبرگزاری‌های اصولگرا و حامی رئیسی، به انتصابات وزیر اقتصاد که لقب «وزیر امام صادقی» را به او داده‌اند به شدت انتقاد کرده و «هشدار داده که هر گونه بی‌نظمی در اوضاع اقتصادی کشور را به پای رئیس جمهور خواهند نوشت».

به نظر می‌رسد سرفصل‌های آموزشی به دانشجویان دانشگاه امام صادق قرار است در آینده در حد و اندازه های «دبه‌های اهدایی بنزین توسط چهار دانشجوی این دانشگاه به سفارت انگلیس» ظاهر شود و مشکلات اسلام و مسلمین را با سیاست‌های حسین قلی خانی حل و فصل کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »