ایران مذاکره مستقیم با آمریکا برای احیای برجام را رد کرد

زیتون-سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت خارجه، اعلام کرد که جمهوری اسلامی قصد ندارد با آمریکا به صورت مستقیم بر سر احیای برجام مذاکره کند.
خطیب‌زاده امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری٬ افزود: «آمریکا تلاش خود را کرده تا مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و آن‌چنان زیاده‌روی کرده که کشورهایی را که با ایران همکاری می‌کردند، مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را تنبیه کرده است.»
به گفته سخنگوی وزارت امروز خارجه «تا موقعی که این واقعیت‌ها روی زمین تغییر نیابد تصور نمی‌شود کرد که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.»
او همچنین مذاکره غیرعلنی با آمریکا به میزبانی عراق را رد کرد و ادامه داد: «بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج آمریکا از برجام هم به عنوان کشوری که در آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود، برخی ملاقات‌ها بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی نبوده است.»

پیشتر زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز مذاکرات غیر مستقیم بین جمهوری اسلامی و آمریکا شنیده شده بود.
خطیب‌زاده ضمن رد قاطع این شایعات٬ گفت: «در مذاکرات وین اعلام شد که گفت‌وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی آمریکا به تعهداتش است و لذا ایران و ۱+۴ گفت‌وگو می‌کردند و ۱+۴ و برخی کشورهای اروپایی نیز با آمریکا گفت‌وگو می‌کردند که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزییات درست انجام می‌شود. این شرایط هنوز تغییر نکرده است.»
تعیین زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای از جمله مسائل دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه به آن اشاره کرد.
به گفته او تاریخ شروع مذاکرات این هفته اعلام می‌شود.
در همین رابطه علی باقری کنی، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد اتمی ایران هفته گذشته در بروکسل گفته بود که در هفته جاری تاریخ شروع مذاکرات احیای برجام اعلام می‌شود.
فشارهای بین‌المللی به ایران برای آغاز مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام در روزهای اخیر شدت گرفته است.
رهبران چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا هفته گذشته در یک بیانیه مشترک با هشدار درباره اقدامات تحریک آمیز ایران مانند تولید اورانیوم با غنای بسیار بالا و تعلل در ادامه مذاکرات، از تهران خواستند تا از فرصت امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام استفاده و از تشدید خطرناک تنش‌ها جلوگیری کند.
به رغم این موضوع اما حسین امیرعبداللهیان٬ وزیر خارجه٬ هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه دولتی ایران گفته بود: «برجام به نفع ایران نبوده و شرایط را از قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران هم سخت‌تر کرده است.»
امیرعبداللهیان همچنین مدعی شده بود که برخی طرف‌ها می‌خواهند «مذاکرات از پایان آخرین دور گفت و گوهای وین آغاز شود» اما ایران در حال بررسی است که آیا «می‌خواهد به همان نقطه‌ای برگردد که از آن خارج شده یا روش دیگری را اتخاذ کند.»
در شرایطی که حتی آغاز دور جدید مذاکرات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ تنش‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی رو به افزایش است.
از یک سو اسرائیل می گوید تمرین های نظامی خود را برای هدف قرار دادن اهداف اتمی در ایران از سر می گیرد. ایران درباره این اظهارات به سازمان ملل متحد اعتراض کرده است.
از سوی دیگر جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا٬ روزگذشته (یکشنبه ۹ آبان) هشدار داده بود که آمریکا به هر اقدامی که ایران علیه منافع واشنگتن دست بزند، «پاسخ» خواهد داد.
دو روز قبل از این هشدار بایدن، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده چهار شهروند ایرانی، از جمله فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران را به همراه دو شرکت ایرانی به اتهام ارتباط آنها با سپاه پاسداران تحریم کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »