? زنده| روسیه دیگر به ایران واکسن نمی‌فروشد

 

 



روسیه دیگر به ایران واکسن نمی‌فروشد

طی روزهای گذشته از استان‌های مختلف خبر رسیده که دوز دوم واکسن اسپوتینک برای تزریق موجود نیست و حتی صحبت از واکسن جایگزین برای آن در میان است. حالا معاون وزیر بهداشت تایید کرده که خبری از واکسن روسی نیست و باید استرازنکا به جای آن تزریق شود.

در نامه علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت آمده: «با توجه به عدم تامین دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی و نامشخص بودن زمان تامین آن در آینده نزدیک، به منظور پیشگیری از تاخیر بیشتر واکسیناسیون و اعتراضات دریافت‌کنندگان نوبت اول و براساس مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کرونا، لازم است به افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، یک نوبت واکسن استرازنکا به جای نوبت دوم واکسن اسپوتنیک‌وی تجویز شود. برای نخستین بار است که تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید می‌شود. به نظر می‌رسد ایران نخستین کشور جهان است که تزریق ترکیبی واکسن‌های اسپوتنیک‌وی و استرازنکا را تایید می‌کند.»

پیشتر اعلام شده بود که روسیه تمامی واکسن اسپوتنیک تولید شده در ایران را نیز تحویل گرفته و از این کشور خارج می‌کند.



فرمانده نیروی‌قدس سپاه: با طالبان در تماسیم

اسماعیل قآانی٬ فرمانده سپاه قدس٬ در جلسه غیر علنی امروز مجلس تاید کرده است که جمهوری اسلامی با «طالبان در تماس است.»

بخش‌هایی از مفاد این جلسه را نمایندگان مجلس با رسانه‌ها در میان گذاشتند. صدا و سیما به نقل از موسوی٬ سخن‌گوی هیئت رییسه مجلس خبر داد که قاآنی گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل بر تحولات افغانستان دارد و با گروهی که اکنون در افغانستان غلبه پیدا کرده در تماس است.»

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، نیز در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس با اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، گفت که قاآنی اعلام کرده: «آن‌چه برای ما در افغانستان اهمیت دارد این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود.»

نماینده تبریز در این بارهادامه داد : «نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.»



عبدالحمید اسماعیل زهی: احمد مسعود هم نمی‌تواند در برابر طالبان مقاومت کند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان٬ که پیش از این به طالبان برای تصرف افغانستان تبریک گفته بود، در مصاحبه‌ای تازه با روزنامه شرق گفت که به باور او فرزند احمدشاه مسعود هم «نمی‌تواند» در برابر طالبان مقاومت کند.

احمد مسعود که به عنوان رهبر جبهه مقاومت ملی علیه طالبان شناخته می‌شود، روز دوشنبه پس از درگیری‌های شدید در دره پنجشیر با طالبان، در پیامی خواستار قیام عمومی علیه طالبان شد و در پی این فراخوان، شهرهای مختلف افغانستان شامگاه دوشنبه ۱۵ شهریور صحنه تظاهرات گروه‌هایی از مردم بود که شعارهایی در حمایت از جبهه مقاومت و ضد پاکستان و طالبان سر دادند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مصاحبه تازه خود با اشاره به این تحولات گفت: «فرزند احمدشاه مسعود هم نمی‌تواند مقاومت کند. من مطمئن هستم که نه او و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در مقابل اینها مقاومت کند. ایشان یک فرد جوان است و پدرش هم جزء کسانی بود که در زمان تجاوز شوروی سابق به افغانستان جهاد کرد و با آنها جنگید. بهترین راه این است که بیایند و بنشینند با مذاکره و گفت‌وگو مسئله را حل کنند.»


تجمع اعتراضی مقابل سفارت پاکستان در تهران


 


اهدای یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا توسط اتریش به ایران

وزیر امور خارجه اتریش اعلام کرد که این کشور یک میلیون دوز واکسن کرونا برای مبارزه با این بیماری همه گیر به ایران اهدا می‌کند.

صفحه توییتر وزارت امور خارجه اتریش به نقل از الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه این کشور نوشت: «خوشحالم که اتریش با یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا علیه کووید-۱۹ از مردم ایران حمایت می‌کند.

هر تزریق در مبارزه جهانی ما با این بیماری همه گیر اهمیت دارد و نمی توانیم شاهد هیچ نقطه خالی در نقشه واکسیناسیون جهانی باشیم.»

ایران در حالی به دلیل کمبود واکسن نیازمند «اهدا» واکسن کرونا از سوی دیگر کشورهاست که عباس متولیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، شب گذشت در یک برنامه تلویزیونی گفت که میزان مرگ‌ و میر کرونا به ازای جمعیت در ایران دو برابر متوسط جهانی است و در عوض میزان واکسن تزریق شده در ایران نصف دنیاست.

او ادامه داد که میزان مرگ ناشی از کرونا در دنیا، شش دهم در هزار نفر است ولی در ایران یک و سه دهم است یعنی مرگ‌های کرونایی در ایران بیش از دو برابر متوسط دنیاست.

متولیان افزود که تزریق واکسن کرونا در دنیا از مرز ۵ میلیارد دوز گذشته و به طور متوسط ۶۶ دوز به ازای هر یک صد نفر در دنیا واکسن تزریق شده است ولی این میزان در ایران نصف دنیاست و تاکنون فقط ۳۲ دوز به ازای هر صد نفر واکسن کرونا تزریق شده است.

این درحالی است که از هنگام دستور علی خامنه‌ای ۱۹ دی ماه سال۹۹ مبنی بر «منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی»، روند واکسیناسیون در ایران با اختلال مواجه شد و هزاران تن از شهروندان ایرانی در موج‌های پیاپی کرونا جان باختند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »