زیتون دانشجو

از مهد کودک تا دانشگاه، «با نگاه شهید سلیمانی»

زیتون: ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی، در آیین بازگشایی رسمی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، ضمن اشاره به اهمیت قدرت در ساخت موشک گفت: «باید در عرصه‌های دیگر علمی و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور در جنبه‌های مختلف قدرتمند شود.» وی در ادامه سخنرانی خود با بیان این که برنامه‌های دولت سیزدهم برای ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است، افزود: «در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسأله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.»

از سخنان کلی و شعاری آقای رئیسی که بگذریم، سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران هم به مناسبت آغاز سال تحصیلی و در همایش مسئولین استانی کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای، با تاکید بر این که تحول اساسی در نظام آموزشی از مهد کودک تا سطوح عالی تکمیلی، با نگاه شهید سلیمانی شدنی است، گفت: «اگر در ۴۲ سال گذشته در حوزه‌های مختلف موفق بوده‌ایم به خاطر این است که بیانات رهبر انقلاب را پیاده کردیم و اگر در حوزه‌هایی هم ناموفق بودیم به خاطر این است که بیانات رهبر انقلاب در آن حوزه‌ها پیاده نشده است.»

وی با فصل الخطاب قرار دادن رهبر جمهوری اسلامی، اظهار داشت که «دولت ابراهیم رئیسی بهترین فرصت برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها است، چرا که هم دولت در دست انقلابیون است و هم مجلس شورای اسلامی.» سردار جوانی در ادامه با اشاره بر این که مدیریت ما باید برای اسلام در دانشگاه اصالت قائل باشد، یادآور شد :«در سال‌های گذشته داشتیم کسانی که در حد مشاور رئیس جمهور بودند و می گفتند اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید در مدار غرب قرار بگیریم این در حالی است که اسلام تاکیدات بسیاری درباره دانش و پیشرفت دارد.»

از سویی دیگر، به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، طی نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح شش شاخص مطلوب خود برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها پرداخت. در متن این نامه آمده: «دانشگاه‌ها اصلی‌ترین مؤسساتی هستند که می‌توانند بر اساس واقعیت‌های هر جامعه دردهای آن را دریابند و راهکار ارائه دهند. از همین رو در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تحول اساسی در دانشگاه‌ها، با روی کار آمدن دولت انقلابی هستیم. در همین راستا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی در کشور با بررسی دقیق مشکلات در دانشگاه ها، شاخص‌ها و معیارهایی را برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها اعلام می‌دارد.»

معاون سیاسی سپاه پاسداران: تحول اساسی در نظام آموزشی از مهد کودک تا سطوح عالی تکمیلی، با نگاه شهید سلیمانی شدنی است.

نگاهی به شاخص‌های پیشنهادی این به اصطلاح، بزرگترین تشکل دانشجویی کشور، به خوبی روشن می‌سازد که تخصص و دانش مدیریت تنها مولفه‌هایی است که در این جنگل مولا، به ذهن و ضمیر کسی خطور نکرده و یک شاهی هم اعتبار ندارد. او ذیل شاخص ششم که «توان اجرای قانون سیاست‌های راهبردی اسلامی شدن دانشگاه ها» نام دارد، می‌گوید: «مع الاسف این قانون از مهم‌ترین الزامات دانشگاه است که سال هاست بر زمین مانده است. امید است دولت سیزدهم در این زمینه قدم‌های فاخری بردارد. اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن تشکر از وزرای توانمند و پرتلاش آمادگی خود جهت هرنوع همکاری را اعلام می دارد.»

به مبارکی و میمنت عاقبت پس از ۴۲ سال، تمامی ارکان حکومت توانستند بر سر مساله‌ای، توافق جمعی کنند و «برای شکستن محاصره دشمن در دانشگاه‌ها»، پاشنه خود را ور بکشند. این در حالی است که امسال چیزی در حدود ۲۷ هزار صندلی دانشگاه دولتی خالی مانده و ۷۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم مشتری نداشته‌اند. حتی وقتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرده از ایده منحصر به فرد خود در باب «نجات دانشگاه‌ها از صندلی خالی» برمی‌دارد، باز هم در راستای این بی‌خردی جمعی است تا مبادا اندک امیدی به بهبود اوضاع حاصل شود. توجه به تعریف ایشان از دانشجوی خارجی، که اتفاقا با سیاست کلی نظام همسو شده، خالی از لطف نیست. ایشان در توضیح لزوم جذب دانشجویان خارجی برای پر کردن ظرفیت خالی دانشگاه‌ها می گوید: «اکنون در عراق و جبهه مقاومت؛ حدود ۱۰۰ هزار مطالبه‌گر آموزش وجود دارد که می‌توانند در ایران تحصیل کنند.»

به نظر می‌رسد حکومت پیش و بیش از این که خیال اسلامی کردن دانشگاه را در سر بپروراند، بهتر است نخست به جلب رضایت همین تعداد اندک دانشجویانی بپردازد که مشغول به ادامه تحصیل هستند و کاری نکند که «تریبون ندادن به تشکل‌ها در مراسم آغاز سال تحصیلی» خبرساز شود و صدای اعوان و انصارشان را هم دربیاورد. هر چند در مملکتی که افتخار معتبرترین دانشگاهش «برگزاری سلسله نشست‌های سیره حکمرانی امیرالمومنین» است، ما هم لابد باید با زبان خودشان سخن بگوییم و دست به دامان «امام غایب» شویم تا بلکه با ظهورش شر اینان را از دامان این سرزمین پاک کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

زیتون دانشجو

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »