? زنده| زندانیان سیاسی ضرب‌وشتم‌شده در فشافویه٬ تنبیه شدند

 



زندانیان سیاسی ضرب‌وشتم‌شده در فشافویه٬ تنبیه شدند

پس از بروز درگیری در یکی از بندهای زندان فشافویه (تهران بزرگ) که منجر به ضرب و شتم ۵ نفر از زندانیان سیاسی شد، مسئولان زندان اقدام به تنبیه زندانیان سیاسی کرده و ۱۴ نفر از آنها را به سالن یک این زندان که به عنوان «زندان دربسته» شناخته می‌شود و شرایط غیراستانداردی دارد، منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری هرانا با انتشار این خبر نوشته است که انتقال این ۱۴ زندانی سیاسی به صورت اجباری صورت گرفته است و زندانیان تهدید شده‌ بودند «در صورت عدم جابجایی گارد ویژه زندان جهت انتقال آنان وارد عمل خواهد شد».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روز ۱۶ مهرماه چند نفر از «زندانیان متهم به جرائم خشن» که در بند تیپ ۲ زندان محبوس بودند، با چاقو و قمه به زندانیان سیاسی حمله کردند و در جریان این درگیری پنج زندانی سیاسی آسیب دیدند. این پنج زندانی آسیب دیده اکنون در میان ۱۴ نفر زندانی تنیبه شده قرار دارند که به سالن غیراستاندارد زندان منتقل شده‌اند.

پس از انتشار خبر درگیری، محمدمهدی حاجی‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، با تایید ضمنی خبر درگیری با زندانیان سیاسی، آن را «غیر دقیق» خواند و در توییتی نوشت: «زندان محفل فرهیختگان نیست، بلکه محفل مجرمان است» و «با وجود کنترل‌ها، اختلاف و تنش بین آنها دور از انتظار نیست.»



محمودیان٬ نیلی و کیخسروی: دادگاه‌ را علنی برگزار کنید

مهدی محمودیان٬ هادی نیلی و آرش کیخسروی٬ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستند تا دادگاه‌شان علنی برگزار شود.

در این نامه که توسط امتداد منتشر شده٬ آمده است: «احتراما نظر به اینکه یکی از تضمینات مهم سلامت جریان دادرسی علنی بودن آن است از انجاکه اصل ۱۶۵ قانون اساسی ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری، بند یک ماده ۱۴ میساق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و ماده یازده سند امنیت قضایی بر اجرای اصل علنی بودن تاکید مینمایند لذا خواهشمندیم ترتیبی اتخاذ فرمایید تا جلسه رسیدگی در مکانی برگزار شود که امکان حضور آزادانه افراد علاقه‌مند فراهم شود تا چگونگی جریان دادرسی را از نزدیک ببینند.»

بر اساس این خبر مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و مصطفی نیلی درخواست کرده‌اند که علاوه بر کیفرخواست صادر شده، تمام ارواق پرونده نیز برای دفاع در اختیارشان قرار بگیرد.

پیش از این نیز این وکلا و فعالان حقوق بشری در نامه‌ای به هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دلایل بازداشت‌شان را توضیح داده بودند.

در این نامه تاکید شده بود که بازداشت این سه تن به دلیل نپذیرفتن امضای تعهدنامه برای شکایت نکردن از رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات به دلیل مدیریت کرونا، ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: بازداشت شدیم تا از رهبری شکایت نکنیم

همچنین گروهی از فعالان مدنی و سیاسی داخل و بیرون ایران در اعتراض به روند غیرقانونی بازداشت و محاکمه این افراد و برای «آشکار شدن حقیقت»، نامه‌ای امضا کرده و خواستار برگزاری دادگاه آنان به شکل علنی شده‌اند. به عقیده امضا کنندگان این نامه «شنیدن دفاعیات دادخواهان و مدعای پرونده‌سازان قضاوت خواهند کرد که متهمان واقعی کیستند و چه کسانی باید امروز به خاطر بازی کردن با جان میلیون‌ها ایرانی محاکمه شوند و مجازات ببینند.»

بیشتر بخوانید: دادگاه دادخواهان سلامت را علنی برگزار کنید



مجلس تصویب کرد: اموال مسئولان، امنیتی و محرمانه باقی می‌ماند

با مصوبه مجلس یازدهم اموال مسئولان٬ امنیتی و محرمانه باقی خواهد ماند.

روزنامه شرق خبر داد که به دنبال مصوبه‌ای که مجمع تشخیص مصلحت چند سال پیش داشت، قرار شد که قوه قضائیه سامانه‌ای برای ثبت اموال مسئولان در نظر بگیرد. این مصوبه ذیل اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۹/۸/۱۳۹۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام و به‌منظور افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ارتقای سلامت اداری، «آیین­‌نامه اجرائی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران» تهیه شده بود که آیین‌نامه آن هم در سال ۹۸ به تصویب قوه قضائیه رسید.

این سامانه دو سال قبل رونمایی شد؛ اما تاکنون گزارشی از آن منتشر نشده است.

با توجه به اینکه در آیین‌نامه مصوب‌شده در قوه قضائیه آمده است که ثبت اطلاعات باید با رعایت سازوکارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت داده‌ها باشد، احتمال استنکاف یک مقام مسئول از درج اطلاعات هم ذیل همان بحث محرمانگی و امنیتی قرار گرفته است.

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم، در این رابطه گفت که براساس مصوبه کمیسیون، تمام دستگاه‌هایی که اطلاعات مالی افراد را در اختیار دارند؛ مانند سازمان ثبت‌ اسناد، سازمان بازرسی، بانک‌ها و… ملزم و موظف شدند تا اطلاعات مالی مسئولان را به‌منظور ثبت در سامانه در اختیار قوه قضائیه قرار دهند. او گفته که در تبصره این ماده نیز که به تصویب اعضای کمیسیون رسیده، آمده است که سامانه مد‌نظر برای ثبت اموال مسئولان کاملا محرمانه است و جنبه امنیتی دارد.



سازمان غذا و دارو: واردات واکسن کرونا از آبان ماه متوقف می‌شود

محمدرضا شانه ساز٬ رییس سازمان غذا و دارو٬ خبر از آن داد که واردات واکسن کرونا از آبان ماه متوقف خواهد شد.

او در رابطه با واکسن‌های تولید داخل گفت: «الان واکسن‌های سه شرکت مجوز گرفته و وارد بازار شدند و دو شرکت دیگر هم در آستانه ورود هستند و ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده آنها هم به بازار می‌آیند. آنچه که قطعا می‌توان گفت این است که باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم و تعداد تولید کنندگان ما بسیار فراتر از نیاز داخل کشور است.»

شانه ساز ادامه داد: «تاکنون آنچه که از واکسن تولید داخلی تحویل گرفتیم، بیش از ۱۰ درصد کل واکسن هایی بوده که تامین شده است. زیرا بر اساس سیاست‌هایی که نظام قائل بود، مردم باید در اسرع وقت واکسینه می‌شدند که واردات هم رشد و سرعت قابل توجهی پیدا کرد. البته ما فکر می‌کنیم که دیگر واقعا نیازی به واردات نداریم. به جز آن محموله‌هایی که تاکنون قرار و تفاهماتش گذاشته شده است. بر این اساس می‌توانیم بعد از مهر ماه و اوایل آبان ماه، نیازمان را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم بنابراین دوز بوستر و واکسن برای سایر گروه‌هایی که باید واکسن تزریق کنند، از محل تولیدکنندگان داخلی قابل دسترس خواهند بود.»

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین مدعی شد: «مقدمات کار واکسن برکت برای دریافت تاییدیه سازمان جهانی بهداشت انجام شده و مدارک را کامل کردند و برای اخذ مجوز از سازمان جهانی بهداشت کاندید شده اند.»



سپیده قلیان بازداشت شد

شب گذشته (دوشنبه) ماموران امنیتی با هجوم به منزل سپیده قلیان٬ این فعال مدنی را بازداشت کردند.

به گفته مهدی قلیان٬ برادر این فعال مدنی٬ «بیش از ۳۰ مامور به خانه سپیده قلیان حمله کرده، او را از منزل ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.»

او در ادامه همچنین عنوان کرد که ماموران امنیتی تمام تلفن‌های همراه خانواده را نیز ضبط کرده‌اند.

سپیده قلیان اواخر شهریور ماه با انتشار تصویر یک ابلاغیه قضایی خبر داده بود که اداره کل زندان‌های استان بوشهر از او شکایت کرده و شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر نیز بر اساس این شکایت او را به «نشر اکاذیب رایانه‌ای و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم و احضار کرده است.

سپیده قلیان ۲۸ خرداد ماه در پی ابتلا به کرونا در زندان، به مرخصی آمده بود. او که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده است، بیستم اسفند پارسال به زندان بوشهر تبعید شد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »