? زنده| عفو بین‌الملل: در یازده سال اخیر ۷۲ زندانی در ایران بر اثر شکنجه جان باختند

 


ربودن پیکر پدر رامین حسن‌پناهی


مصطفی نیلی، مهدی محمودیان و آرش کیخسروی به بند عمومی منتقل شدند


وزیر راه: سالی یک میلیون مسکن را از روش‌های غیر تورم‌زا می‌سازیم


عفو بین الملل: در یازده سال اخیر ۷۲ زندانی در ایران بر اثر شکنجه جان باختند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نام و مشخصات ۷۲ زندانی ایرانی را اعلام کرده که در یازده سال اخیر بر اثر «شکنجه و بدرفتاری» هنگام بازداشت کشته شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری تاکید کرد که  از ژانویه  ۲۰۱۰ (۱۳۸۸) تا کنون، دست‌کم ۷۲ مورد مرگ در ۴۲ زندان و بازداشتگاه در ایران گزارش شده است.

بر اساس این گزارش بسیاری از این افراد بین ۲۰ تا ۳۵ سال داشتند و بر اثر «شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها یا استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک‌آور توسط مقامات» کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل تاکید کرد که در هیچ کدام از این موارد «حتی یک نفر از مسئولان» مجبور به پاسخگویی نشده و «به دست عدالت سپرده نشده است.»


با آزادی مشروز گیتی پورفاضل موافقت شد

محمدحسین آقاسی، وکیل گیتی پورفاضل، زندانی سیاسی و وکیل دادگستری در توییتی خبر داد : «دادگاه با آزادی مشروط خانم پورفاضل موافقت کرده است و او امروز یا اولین روزکاری بعدی آزاد خواهد شد.»
به گفته آقاسی «دادگاه مقرر داشته است درمدت باقیمانده مجازات حبس ازارتباط ومعاشرت با اشخاص دارای انحراف یا کج روی عقیدتی و امنیتی اجتناب نماید.»
گیتی پورفاضل ماه گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در زندان اوین به مرخصی آمده بود.


کرونا جان ۴۵۲ نفر دیگر را در ایران گرفت


رییس جمعیت هلال احمر ایران: همه اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز واکسینه می‌شوند


دور ریختن پرونده‌های در جریانِ زندانیان در اطراف اوین


اعتراض به کیفیت آب آشامیدنی شهر سنندج

به گزارش خبرگزاری موکریان  جمعی از شهروندان و فعالان مدنی کردستان در نامەای به ابراهیم رئیسی با اشاره به کیفیت پایین آب آشامیدنی سنندج خواستار برخورداری از آب سالم و با کیفیت در این شهر شدند.

نویسندگان این نامه تاکید دارند که به دلیل سوء مدیریت مدیران آب‌وفاضلاب منطقه و عدم پاسخگویی از جانب آنان، آب آشامیدنی شهر سنندج به یکی از بدترین آب‌های کشور تبدیل شده است و از رییسی خواستند که دستور بدهد «بدون تشریفات اداری در سریع‌ترین زمان ممکن به این مشکل رسیدگی شود.»

متن کامل این نامه از پی می‌آید:
اعتراض به کیفیت آب آشامیدنی شهر سنندج
جناب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام
مدت زمان طولانی است که در شهر سنندج فاجعه‌ای رخ داده و آن، کیفیت به شدت پایین آب آشامیدنی این شهر است. در سال‌های نه‌چندان دور، آب این شهر جزء بهترین آب‌ها از نظر کیفت، طعم، بو و شاخص کیفیت آب بود اما متأسفانه به دلیل سوء مدیریت مدیران منطقه آب‌وفاضلاب و عدم پاسخگویی از جانب این عزیزان، شاهد این هستیم که متأسفانه آب آشامیدنی شهر سنندج به یکی از بدترین آب‌های کشور تبدیل شده و شاخص کیفیت پایین آب این شهر مردم مظلوم این شهر را دچار مشکلات بسیاری کرده و هیچ مسئول و ارگانی وظایف خود را در قبال سلامت مردم بر عهده نمی‌گیرد.
باید به استحضار شما ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران برسانیم که مردم ناچار به تهیه آب از چشمه‌ها و آب‌های جاری شده‌اند و بعضاً با خرید آب معدنی نیاز روزانه خود را تأمین می‌کنند. در سال ۱۴۰۰ واقعا جای تعجب است که مردم ما محروم از اولین نیاز زندگی خود هستند.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید بدون تشریفات اداری در سریع‌ترین زمان ممکن به این مشکل رسیدگی شود و خواسته اولیه مردم را که برخورداری از آب سالم و با کیفیت است برآورده نمایند.
اجرکم عند الله
جمعی از شهروندان و فعالان مدنی کوردستان


بازداشت ۳ ایرانی در آمریکا به اتهام دور زندن تحریم‌ها

سه فرد ساکن ایالت فلوریدای آمریکا در دادگاه فدرال این ایالت به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پول‌شویی متهم شدند.

به گزارش رادیو فردا به نوشته وب‌سایت وزارت دادگستری آمریکا، این افراد به نام‌های محمد فقیهی، ۵۲ ساله، همسرش فرزانه مدرسی ۵۳ ساله و خواهر محمد، به نام فائزه فقیهی، ۵۰ ساله، هستند که شرکت «اکسپرس ژن» را در فلوریدا اداره می‌کردند.

بر اساس شکایت‌نامه، این شرکت بین اکتبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۲۰، از حساب‌هایی در مالزی، چین، سنگاپور، ترکیه و امارات متحده عربی، مبلغی تقریباً معادل ۳.۵ میلیون دلار دریافت کرده است.



حسن رعیت به ۳۵ سال حبس محکوم شد

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت گفته که او «در این پرونده مجرم اصلی به یک فقره حبس ۲۵ سال، ۳ فقره حبس سه سال و یک فقره حبس یکسال، جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شد».

بنابر کیفرخواست رعیت متهم است به «اخذ مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون دلار و بیش از ۵۰۰میلیاردتومان»؛ ازجمله «رعیت، ۶۴ میلیون یورو از بانک صادرات بابت واردات ورق با #جعل و تقلب گرفته که بعد از ۱۰سال تنها ۲۵ میلیون یوروی آن رابرگردانده.»

حست رعیت یا همان حسن میرکاظمی به واسطه دو عکس در میان افکار عمومی شناخته شده است. یکی عکس او را ترک موتور است که علیه معترضان سال ۸۸ کلت به دست دارد و دیگری هم عکسی از او در کنار بابک زنجانی در هواپیما.


اسرائیل: می‌توانیم با توافق جدید هسته‌ای ایران کنار بیاییم

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران کنار بیاید. البته گانتز همزمان تهدید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد تل‌آویو از گزینه نظامی استفاده می‌کند.

به گزارش بی بی سی فارسی بنی گانتز در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه آمریکایی “فارین پالسی” گفت اسرائیل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را خواهد پذیرفت؛ اما مقامات اسرائیلی همزمان بر واشنگتن فشار می‌آورند تا در صورت شکست مذاکرات با تهران، خود را برای یک “نمایش قدرت” جدی آماده کنند.

به گفته گانتز رویکرد دولت فعلی آمریکا این است که برنامه هسته‌ای ایران را به محدوده قبلی معین شده بازگرداند و «این مورد پذیرش من است».

 

 


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »