بی‌خبری از اتهام و مکان نگهداری وکلای بازداشت‌شده

زیتون– پس از گذشت ۲۴ ساعت از بازداشت شش وکیل٬ فعال حقوق بشر و روزنامه نگار همچنان از اتهام و مکان نگه‌داری آنان خبری نیست.

روز گذشته (شنبه ۲۳ مرداد ماه) مهدی محمودیان٬ مصطفی نیلی٬ آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم فراافراز و لیلا حیدری توسط نیروهای امنیتی در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندیِ در تهران بازداشت شدند؛ البته لیلا حیدری، یکی از وکلای بازداشت شده، آزاد شد. کماکان مریم افرافراز، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی در بازداشت هستند.

امتداد خبر داده است که شب گذشته مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مریم افرافراز با خانواده خود تماس گرفتند. نیلی در تماس ده‌ثانیه‌ای با خانواده خود فقط توانست بگوید که دستگیر شده است.

 

صبح امروز یکی از وکلا و خانواده بازداشت شدگان از جمله خواهر مصطفی نیلی و آرش کیخسروی برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین مراجعه کردند. اما به آنها گفتند هیچ یک از بازداشت‌شدگان را به این دادسرا منتقل نکرده‌اند و از مکان بازداشت نیز هیچ اطلاعی ندادند.

مصطفی نیلی وکیل حقوق بشر و مریم افرا فراز فعال اجتماعی و از اعضای جمعیت امام علی به تازگی کرونا گرفته و از قرنطینه خارج شده‌اند و وضعیت جسمانی مساعدی ندارند.

شب گذشته علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توییتی با اشاره به این بازداشت‌ها نوشته است که افراد بازداشت شده «در حال برگزاری جلسه ای به منظور شکایت ازبرخی مسئولان در موضوع کرونا» بوده‌اند.

گویا این افراد در حال طرح شکایت از بنیاد برکت و شخص رهبر جمهوری اسلامی به دلیل تاخیر در واردات واکسن معتبر کرونا بودند.

این وکیل دادگستری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار جماران ضمن تایید این نکته که بازداشت شدگان در حال طرح شکایتی از مسئولین به دستگاه قضایی بودند٬ افزود: «طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی رسیدگی به تظلمات در صلاحیت دستگاه قضا است. عملی از این قانونمندتر و مدنی تر سراغ دارید؟! مگر می خواستند به دستگاه قضایی اسرائیل شکایت کنند؟! حتی به مجامع قضایی بین المللی هم نمی خواستند شکایت کنند.»

این وکیل دادگستری در ادامه تأکید کرد: «نمی‌دانم ضابطین با چه تلقی این افراد را دستگیر کرده‌اند. صرف نظر از اینکه عملی واقعا ناامید کننده بوده، هم تضییع کننده حقوق شهروندان است و هم اینکه شأن دستگاه قضایی را لحاظ نکرده‌اند. یعنی به عدالت دستگاه قضایی اعتقاد ندارید که قبل از شکایت آنها شما این کار را انجام می دهید؟! این بدعت بسیار خطرناکی است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »