قوه قضائیه از سعید مرتضوی اعاده حیثیت کرد

زیتون– خبر تبرئه سعید مرتضوی از اتهام «معاونت در قتل» در جریان اعتراضات سال ۸۸ امروز (سه شنبه) رسما توسط وکیل او تایید شد.

روز گذشته (دوشنبه) خبری مبنی بر اینکه شعبه اول دیوان عالی کشور، سعید مرتضوی،‌ دادستان پیشین تهران را از اتهام معاونت در قتل (در ماجرای بازداشتگاه کهریزک) تبرئه کرده٬ منتشر شده بود.

شامگاه روز گذشته میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح الامینی٬ در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکل خود و انتشار اخباری مبنی بر برائت سعید مرتضوی، گفته بود: «هیچ گونه دادنامه‌ای به دست من و موکلینم نرسیده است که به صورت قطعی این خبر را تأیید کنم٬ اما احتمالا خبر تبرئه صحت دارد.»

امروز سعید ایوبی٬ وکیل مدافع سعید مرتضوی، ضمن تایید رسمی این خبر گفت که موکلش از اتهام «معاونت در قتل» در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تبرئه شده و افزود که «او در اتفاقی که در کهریزک افتاد بی‌گناه بود.»

در جریان سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸، دست‌کم چهار نفر از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه کهریزک تهران، که با دستور مرتضوی به آنجا منتقل شده بودند، شکنجه و کشته شدند.

در بازداشتگاه کهریزک علاوه بر محسن‌روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، نیز جان باختند و دو تن دیگر یعنی رامین قهرمانی و احمد نجاتی کارگر نیز پس از آزادی به دلیل آسیب‌های وارده جان خود را از دست دادند.

در این پرونده سعید مرتضوی دادستان وقت تهران که دستور انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک، صادر کرده بود؛ یکی از متهمان اصلی بود.

پس از شکایت بستگان محسن روح‌الامینی، یکی از چهار نفری که در سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک شکنجه و کشته شده بود، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، ابتدا به پنج سال حبس محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به دو سال کاهش داد.

مرتضوی در دادگاه اولیه از اتهام معاونت در قتل تبرئه شده بود که همین امر اعتراض خانواده محسن روح‌ الامینی را به دنبال داشت.

او در دادگاه اولیه تنها به اتهام «بازداشت غیرقانونی» افرادی که آنها را به کهریزک فرستاده بود به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر اتهام «معاونت در قتل» را به او وارد دانست.

قاضی حیدری‌فر٬ فردی نیز که حکم انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ به کهریزک را صادر کرده بود٬ به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

دادسرای تهران دوم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام کرد که سعید مرتضوی بازداشت و برای تحمل محکومیت، به زندان اوین منتقل شده است.

وکیل دادستان پیشین تهران به این سوال ایلنا که اثر رای دیوان عالی کشور با وجود گذراندن ۱۷ ماه حبس موکلش در زندان چیست٬ پاسخ داد: «این رای برای این است که اعاده حیثیت از او شود و مشخص شود که او در اتفاقی که در کهریزک افتاده بی‌گناه بوده است.»

او افزود:‌ «اگرچه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است ولی برای این است که اکنون در تاریخ قضایی می‌ماند حکمی علیه یک دادستانی صادر شده که تمام هم و غمش حفظ امنیت شهری بوده، ولی به جای تقدیر دو سال تحمل حبس کرده است و بعد از دو سال حبس به این نتیجه رسیدند که او بی‌گناه بوده است.»

سعید مرتضوی با آن که برای گذراندن حکم دو سال حبس خود به زندان منتقل شده بود، اما به دلیل آن‌چه «حسن رفتار» خوانده شد، بعد از گذراندن حدود ۱۷ ماه، در مهر سال ۹۸ از زندان آزاد شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »